Banja Luka 17/12-10/1 (DEL 1)

Startat av AdmirT, 06 februari 2016, 01:57:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdmirT

Jag var återigen på semester i hemlandet och nu när jag äntligen redigerat klart alla bilder så tänkte jag dela med mig några på forumet med er. Visar bilderna i tre olika delar och jag hoppas att ni kommer tycka om reportaget i sin helhet då det bjuds på mycket variation av bussar:

Vi börjar med del 1 och efter mycket strul och komplikationer med vädret lyckades jag flyga iväg från Sturup i tid då WizzAir skickat ett tomt plan till Malmö från Budapest. Destinationen var Tuzla i Bosnien, men eftersom det rådde dimma på flygplatsen så kunde inga flyg landa där under dagen och vi blev omdirigerade till Belgrad. Nåväl, hemma cirka 4 timmar senare än planerat, men ingen fara på taket. Följande 12 dagar i Banja Luka var strålande vilket bilderna kommer visa eftersom det inte fanns ett enda moln på himlen under dessa dagar och det var fantastisk sol med 17 plusgrader! Snacka om vårkänsla i december!

Vi börjar med Central Kompanys standard MAN med invnr 1:

picture hosting

Central Kompany har sedan mitt sista besök, i somras, införskaffat 5 st Citaro från Belgien. Jag visar bilder på 3 av dessa:

free picture upload


image hosting over 5mb


adult image host

Pavlovic Turs kör mellan Banja Luka och Laktasi med en Setra. Totalt 3 st finns hos företaget:

free image upload

Pavlovic Turs är ett av två moderna privatbolag som kör i stan, här syns en nyinförskaffad MAN från Tyskland:

free photo hosting

Zak Tours har skaffat en begagnad buss sen mitt förra besök, en buss med manuell växeltransmittering, vilket är sämst då bussen används i stadstrafik:

free image host

Aldemo Turs kör med en gammal hederlig Mercedes:

image upload no size limit

Zak Tours återigen med en annan MAN, en NL202:

upload gif

Zak Tours har även två st f.d. Kronobergare i trafik - dock så visar denna "Ej i Trafik" och den skylningen gillar speciellt en av våra medlemmar på forumet väldigt mycket *Host*

how to take a screenshot on a pc

Banja Luka - Belgrad körs av många olika bussoperatörer. Här ser vi en DD av Golub Prevoz precis lämna busstationen i Banja Luka:

free image host

Och Autoprevoz/Neobas "drottning" kom strax efter och skulle ut på en beställningskörning:

image hosting no register

Fortsättning följer i del 2.... http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67350.0.html
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Sundås

Trevligt som attan! :)

Du har ingen aning om vilken individ den f.d. Kronobergaren är?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

AdmirT

Citat från: Sundås skrivet 06 februari 2016, 11:03:06 AM
Trevligt som attan! :)

Du har ingen aning om vilken individ den f.d. Kronobergaren är?

Tackar :-)

En av dessa är fd Dacke Buss SLF286, sen om det är denna eller E63-O-561 vet jag inte.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Mikey

Fantastiskt trevliga bilder i alla svep! Kul med så mycket äldre som är i trafik :D

Dock undrar jag om Citarobussarna verkligen är från Belgien? Lacken påminner väldigt mycket om Berlin... :)

AdmirT

Citat från: Mikey skrivet 06 februari 2016, 16:51:20 PM
Fantastiskt trevliga bilder i alla svep! Kul med så mycket äldre som är i trafik :D

Dock undrar jag om Citarobussarna verkligen är från Belgien? Lacken påminner väldigt mycket om Berlin... :)

Tack så jättemycket! Jo jag håller med dig helt, gammalt är helt enkelt bäst  ;)

Citarobussarna är inköpta från Belgien, de har dock omlackerats i efterhand till detta schema eftersom bolaget Central lackerar alla sina bussar i gult. Vem vet, man kanske ser upp till bussarna i Berlin? :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Sundås

Citat från: AdmirT skrivet 06 februari 2016, 12:12:48 PM
Tackar :-)

En av dessa är fd Dacke Buss SLF286, sen om det är denna eller E63-O-561 vet jag inte.

Intressant. Skall kolla på en bild på den och se om det går att fastställa..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

Citat från: Sundås skrivet 06 februari 2016, 11:03:06 AM
Trevligt som attan! :)

Du har ingen aning om vilken individ den f.d. Kronobergaren är?

Han som krängde den bussen klantade sig innan de lämnade den ifrån sig..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.