E4 Förbifart Stockholm

Startat av eldani, 21 januari 2016, 19:24:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Idag, torsdag den 21 januari, startade de första tunnelsprängningarna i Förbifart Stockholm. Det innebär att bygget går in i ett nytt skede. Här kan du se en film från tunnelsprängningen i Skärholmen längst ner på sidan

http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Forbifart-stockholm/Aktuellt/2016/byggstart-for-tunnlarna-i-forbifart-stockholm/

Nu har dom burjat bygga Förbifart Stockholm. I mitt tycker är det inte en dag för sent.

BSB101

Problemet är att det inte är någon förbifart. Det man till många miljarder kommer göra är att flytta fordon för ett köområde till ett annat. Om man verkligen skulle vilja göra något för att underlätta för trafiken i Stockholm skulle man byggt österleden. Sedan får man inte glömma att fler vägar leder till mer trafik vilket kommer göra att förbifarten kommer drabbas av samma sak som södra länken.

Riksväg13

Citat från: BSB101 skrivet 23 januari 2016, 08:19:32 AM
Problemet är att det inte är någon förbifart. Det man till många miljarder kommer göra är att flytta fordon för ett köområde till ett annat. Om man verkligen skulle vilja göra något för att underlätta för trafiken i Stockholm skulle man byggt österleden. Sedan får man inte glömma att fler vägar leder till mer trafik vilket kommer göra att förbifarten kommer drabbas av samma sak som södra länken.

Håller med. Är egentligen positiv till förbifarten, men jag tycker man skulle ha prioriterat Österleden. Är så förbannat trött på alla idéer, förslag och sånt där. Inga rakt på sak, klubban smäller på bordet och bygg nu!!!   :-[

WalleW

Citat från: BSB101 skrivet 23 januari 2016, 08:19:32 AM
Problemet är att det inte är någon förbifart. Det man till många miljarder kommer göra är att flytta fordon för ett köområde till ett annat. Om man verkligen skulle vilja göra något för att underlätta för trafiken i Stockholm skulle man byggt österleden. Sedan får man inte glömma att fler vägar leder till mer trafik vilket kommer göra att förbifarten kommer drabbas av samma sak som södra länken.
Citat från: Riksväg13 skrivet 23 januari 2016, 15:18:37 PM
Håller med. Är egentligen positiv till förbifarten, men jag tycker man skulle ha prioriterat Österleden. Är så förbannat trött på alla idéer, förslag och sånt där. Inga rakt på sak, klubban smäller på bordet och bygg nu!!!   :-[

Håller i princip med er båda  :)

"Rullande trafik är renare trafik" var min devis när jag i mitten av 1980-talet propagerade för byggandet av främst Öster-leden, men också av Klarastrands-leden och Förbifart Stockholm, i de tryckta bransch-media jag då fick utrymme i.
"När cykel-kedjorna rasslade och Palestina-sjalarna svajade ströp Stockholms-politikerna Klarastrands-leden till två-filig väg och räddade därmed ansiktet och ett stycke halvrutten träkaj till efter-världen", vill jag minnas att jag skrev en gång...

Det finns enligt min mening ingen som helst anledning att tvinga in E4-trafik som vill köra förbi Stockholm ända till Norrtull. Solna var ju redan då att betrakta som en enda stor trafikplats.
Och varför denna fixering vid tunnlar som visat sig vara så tragiskt förödande för människors liv och hälsa när det t  e uppstår fordons-bränder i dem ? Broar kan vara mycket vackra, se bara på Millau och Normandie  :), även om de måste stängas tillfälligt vid extrem väderlek...

/   M v h   Walle

CW66

BSB!

Förbifarten är just en förbifart och inget annat, den leder trafiken FÖRBI Stockholms stad.
Södra Länken var underdimensionerad redan när den öppnades - eller rättare sagt framförallt utfarten mot Nynäsvägen söderut borde haft två filer ut och inte bara en för det är där det stoppar upp i hela tunneln...eller halva åtminstone eftersom efter den avfarten mot Nacka är det fritt fram igen.

Åt andra hållet är det ju inte länkens fel utan Essingeledens trafik som stoppar upp och bygger kö ner i Södra Länken.

Håller med dig - bygg Österleden NU!...många, inklusive mig hade haft mycket stor nytta av den och inte behövt köra genom Centralbron-snittet eller Essingeleden som det är nu.

Jag tror att det behövs BÅDE en Österled och en Förbifart - och dessutom ett sprinklersystem så man kan hålla länken öppen när det mest behövs - alltså vid trafik.

Nya vägar föder mer köer är miljöpartistiskt bladder tycker jag - det finns ett visst antal bilar - bara frågan om att inte trycka in dom på samma ställe utan fördela dom på flera.

HJP

Citat från: BSB101 skrivet 23 januari 2016, 08:19:32 AM
Problemet är att det inte är någon förbifart. Det man till många miljarder kommer göra är att flytta fordon för ett köområde till ett annat. Om man verkligen skulle vilja göra något för att underlätta för trafiken i Stockholm skulle man byggt österleden. Sedan får man inte glömma att fler vägar leder till mer trafik vilket kommer göra att förbifarten kommer drabbas av samma sak som södra länken.
****
28 miljarder (28 tusen miljoner), uppgavs det i SVT Nyheter Stockholm, häromdagen. För dessa pengar, skulle man kunna få en avsevärt utökad kollektivtrafik. Alla vet att nya trafikleder, genererar mer biltrafik. Det man vill undvika. Det rimmar illa, med den inriktning, man kom överrens om, i Paris för en tid sedan.

Freke

Förbifart ja, men att lägga nästan hela i tunnel är komplett vansinnigt! Ok om bebyggelse eller terräng kräver det, men här hade man kunnat göra som  på alla andra platser - bygg ovan mark! Då hade pengarna räckt till att rusta upp den riktiga förbifarten Rv55 eller Rv56 till 2+2väg! Och om det nödvändigtvis måste vara tunnel - dra då ett rakt streck mellan anslutningarna istället för att hålla fast vid den sträckning som planerades flr en väg ovan mark. Detta är fortfarande det bästa jag läst om förbifarten: http://www.yimby.se/2012/12/tunnelseende_1346.html