Västervik - Sårbar stad

Startat av David M, 10 januari 2016, 15:49:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

På TrV:s hemsida finns projektbeskrivningen för en ny sydlig infart till staden:

http://www.trafikverket.se/nara-dig/Kalmar/projekt-i-kalmar-lan/E22-genom-Kalmar/E22-ny-sydlig-infart-till-Vastervik/

I Förstudien från 2010 framgår att en sydlig infart till Västervik planerats sedan 1950-talet. Den som kommer söderifrån eller från väster idag (dvs E22:an från Kalmar/Oskarshamn eller rv 40 från Jönköping/Vimmerby) måste köra en "omväg" på ett antal kilometrar för att komma in till staden om man jämför med "fågelvägen". Det framgår ochså att ett mål med projektet är att uppnå större resilens för trafiken, dvs om det sker en olycka idag vid Jenny (mardrömsscenariot måste vara att ett tåg spårar ur och kör in i vägbron så att den raseras) så är staden "avstängd" från omvärlden. Enda alternativen är antingen en smal och dålig väg över Hornslandet norrut eller båttrafik.


Om vi bortser från öar med broar till desamma så bör Västervik (ca 21 000 invånare) ta priset som den mest "sårbara" bebyggelsen i Sverige.
Jämfört med Karlskrona cirka 20 mil söderut så finns där i varje fall två vägar in till stan/Trossö, motorvägen och rv 28 eller den gamla landsvägen. Där finns alltså två fullgoda alternativ. Härnösand kan vara en annan kandidat ifall där sker en stor trafikolycka vid södra infarten på E4:an vid Gådeån, men då finns åtminstone förbifartsvägar över Byåker/Bondsjö och ett sjukhus intill olycksplatsen. Västervik har bara en väg och en mycket dålig väg (om än asfalterad ) att välja på ifall huvudinfarten stängs av.

Freke

Även i fjällvärlden finns del bebyggelse i ofta långa återvändsgränder. Skellefteå är också sårbart, törs knappt tänka på vad som skulle hända om stadens enda riktiga bro (E4an) stängdes av under längre tid.

Nico

Allt är sårbart ur något hänseende. Även städer som t.ex. Stockholm och Göteborg är sårbara trots sin storlek eller tack vare den. Bara en sådan sak som att en viss tunnel eller bro skulle slås ut under längre tid skulle vara mycket kännbart.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

David M

Citat från: Freke skrivet 11 januari 2016, 17:00:20 PM
Även i fjällvärlden finns del bebyggelse i ofta långa återvändsgränder.

Fjällvärlden och dalgångar kan räknas in i kategorin öar. Ofta bor det inte så många där i varje fall inte i skandinaviska fjällvärlden (även om det förstås kan bli problem vintertid ifall många turister hamnar inne ). Så många som i Västerviks fall (21000 inv.) och som är beroende av en enda väg året om har jag inte kunnat hitta. Lidingö kan vara en kandidat ifall bron stängs av (kommer bilfärjan till Nacka någonsin bli av?), för de i Nacka/Värmdö som bor öster om Skurubron finns båtförbindelser till Vaxholm. I Stockholmsområdet har de senaste 10-15 åren blivit fler färjelinjer även om det är långtifrån optimalt. I värsta fall kan man i så fall ställa bilen vid färjeläget (lycka till...) och polisen får  prioritera leveranserna på båtarna.


CitatSkellefteå är också sårbart, törs knappt tänka på vad som skulle hända om stadens enda riktiga bro (E4an) stängdes av under längre tid.

Signalering vid Parkbron och Lejonströmsbron (en riktning per bro) kanske? Eller hänvisa alla till bron vid Bergsbyn/Medle medan långväga trafik på E4:an får ta 370/365/E12 från Lycksele till Umeå?

Det vore självfallet inte optimalt och behäftat med stora omvägar men där ges i varje fall alternativ någonstans vid Skellefteälvens dalgång. Problemet med Västervik är att E22:an utanför staden redan är och alltid varit en förbifart och det har aldrig gått någon stor väg igenom staden (jämför med Karlskrona, en stad som ochså är en "blindtarm" eller Saltsjöbaden som även den har en egen motorväg till sig). Allén och infartsvägen är den enda vägen som finns förutom en smal och krokig väg som är som minst under 4 meter i bredd på Hornslandet i över två mil till Gamleby och inte rekommenderas lastbilar - En väg där det även finns en öppningsbar bro in till stan över Gamlebyviken vid Slottsholmen (en ganska gammal bro som har hakat upp sig flera gånger ska sägas). Många andra städer som varit i Västerviks situation har genom det utbyggda vägnätet och förbifarterna som byggts etc. fått alternativa vägar ifall en av dem måste spärras.


Paralellt kommer jag att tänka på raset vid Småröd på E6:an 2006 - Både den gamla och den nya vägen samt Bohusbanan rasade. Då hänvisades trafiken till färjan över Gullmarn eller på smala vägar genom Dalsland till Munkedal. I Västerviks fall skulle det handla om att försörja 21000 människor på något vis utan att det finns några alternativ i form av båtar som i SL-land eller någon bra reservväg som i Karlskrona och Saltsjöbaden. Hakar även Slottsholmsbron upp sig (vilket har hänt även om stoppen brukar kunna hävas inom ett par timmar) blir det riktigt intressant...

Jonas Gustafsson

Citat från: David M skrivet 11 januari 2016, 22:10:15 PM


Paralellt kommer jag att tänka på raset vid Småröd på E6:an 2006 - Både den gamla och den nya vägen samt Bohusbanan rasade. Då hänvisades trafiken till färjan över Gullmarn eller på smala vägar genom Dalsland till Munkedal.

Det fanns dock en betydligt kortare omväg Hogstorp-Skredsvik-Saltkällan. Smal och kurvig men fullt körbar i alla fall för persontrafik. För långtradare var däremot vägen knappast att rekommendera.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Riksväg13

Citat från: David M skrivet 11 januari 2016, 22:10:15 PM
Signalering vid Parkbron och Lejonströmsbron (en riktning per bro) kanske? Eller hänvisa alla till bron vid Bergsbyn/Medle medan långväga trafik på E4:an får ta 370/365/E12 från Lycksele till Umeå?

Det vore självfallet inte optimalt och behäftat med stora omvägar men där ges i varje fall alternativ någonstans vid Skellefteälvens dalgång.

Sårbar och sårbar... Skulle något allvarligt hända med Viktoriabron (E4), så blir det en mycket problematisk situation. Parkbron är trång och enkelriktad mot centrum. Lejonströmsbron är ganska ömtålig, den tål inte hur mycket trafik som helst. Signalreglerad bro.

Då har vi den smala och kurviga bron uppe vid Klutmarksdammen samt den likaledes smala Bergsbybron nedströms. Närmaste fullt OK bro är Sundgrundsbron borta vid Skelleftehamn, vägen leder dessutom direkt till E4 söderut.

Jag vet inte om jag har gnällt på samma sak förut, men jag säger bara: Förbifart Skellefteå!!!  :P