Gotländsk Capitol

Startat av Greger Larsson, 03 januari 2016, 12:19:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Foto i Stenkyrka januari 1979.
En fd SJ-Capitol, någon som känner till vilken, och vilken ägaren på Gotland var? Man ser ingen högerdörr, men det bör väl ha funnits?


Björn Forslund

Är det den som sedan drev en såg? Ett "järnspett". Tycker mig ana att det sitter en dörr skymd av trädstammen?

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2016, 12:50:46 PM
Är det den som sedan drev en såg? Ett "järnspett". Tycker mig ana att det sitter en dörr skymd av trädstammen?

Det är väl SJ 2890, Ingwars buss från SJ Huddinge. Den blev väl aldrig ombyggd, eller?

/Gunnar

Greger Larsson

Jo, jag hittar nu att bussen varit omnämnd på forumet tidigare och att ägaren på Gotland var Emil Carlsson(s åkeri) i Stenkyrka(reg nr I134/GBU183). Bussen ska ha använts som skolbuss.
Intressant är väl att den också en(kortare?) period fanns i Södertälje och då var blåmålad!

Björn Forslund

"Spetten" blev aldrig helombyggda men var relativt unga Dagen H så det fanns ju bruksvärde kvar. SJ sålde merparten innan omläggningen och ett gäng hamnade hos BSBV medan iaf en gick till SOAB. Troligen hamnade en del av dem sedan i Pakistan. Någon som har koll på vilka som blev kvar här hemma?

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2016, 15:26:06 PM
"Spetten" blev aldrig helombyggda men var relativt unga Dagen H så det fanns ju bruksvärde kvar. SJ sålde merparten innan omläggningen och ett gäng hamnade hos BSBV medan iaf en gick till SOAB. Troligen hamnade en del av dem sedan i Pakistan. Någon som har koll på vilka som blev kvar här hemma?

Roligt att se en bild på den!Tror att den har en högerdörr som Björn säger bakom trädstammen. Sägs f.ö vara en gammal Volvodörr! Är nog det enda "Spettet" som blev kvar i Sverige efter dagen H. Övriga gick som sagt till Pakistan via BSBV och SOAB. SOAB lackade om sina bussar i sin blå färgsättning, tyvärr så gjorde inte BSBV detsamma i sin färgsättning, vi hade gärna sett en gul Capitol med svart snibb och svart kollisionsband!

218

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 03 januari 2016, 13:41:20 PM
Det är väl SJ 2890, Ingwars buss från SJ Huddinge. Den blev väl aldrig ombyggd, eller?

/Gunnar

Ja, är det 2890 så är det en kär gammal vän! Jag körde den på tur 413 när jag var placerad i Huddinge.




M v h
Ingwar

Björn Forslund

Antar att den blå färgen härstammar från SOAB (urblekt utom där skylten suttit) medan det röda tillkommit på Gotland. Överdelen har möjligen SJ:s benvita färg. Den andra SOAB vagnen jag sett bild på var blå även upptill.

Gunnar D

Jag har ett starkt minne av en annan bild av 2890 på Gotland (sågverk/skroten?). Jag har letat febrilt bland mina bilder, men inte! Någon som vet vilken bild det kan vara?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2016, 10:46:42 AM
Antar att den blå färgen härstammar från SOAB (urblekt utom där skylten suttit) medan det röda tillkommit på Gotland. Överdelen har möjligen SJ:s benvita färg. Den andra SOAB vagnen jag sett bild på var blå även upptill.

Det kanske är min bild från Frihamnen?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2016, 10:46:42 AM
Antar att den blå färgen härstammar från SOAB (urblekt utom där skylten suttit) medan det röda tillkommit på Gotland. Överdelen har möjligen SJ:s benvita färg. Den andra SOAB vagnen jag sett bild på var blå även upptill.

Den andra var 2894 (B 607) och den bilden hittade jag.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 05 januari 2016, 13:50:41 PM
Den andra var 2894 (B 607) och den bilden hittade jag.

/Gunnar

Samma här!

Mr H


Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 05 januari 2016, 15:36:10 PM
Samma här!

Mr H

Fast jag hittade en annan också: En frontbild förmodligen från Södertälje.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 januari 2016, 22:27:40 PM
Ja, är det 2890 så är det en kär gammal vän! Jag körde den på tur 413 när jag var placerad i Huddinge.


Här en bildlänk till 2890 i Brommahallen 18 feb 1960:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF05896

/Gunnar

WalleW

Citat från: Gunnar D skrivet 15 februari 2016, 18:59:17 PM
Här en bildlänk till 2890 i Brommahallen 18 feb 1960:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF05896

/Gunnar
Wow !Kanonbild  :D ! Ungdoms-minnen flashar ! "Till flydda tider..." o s v  :)

/   M v h   Walle