Vem hjälper resenärer med funktionshinder ?

Startat av Årskort Guld SJ, 30 december 2015, 14:40:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Årskort Guld SJ

Jag åker varje dag och ofta flera gånger per dag med trevliga buss 829 i Haninge och noterar den allt ökade antal äldre resenärer med funktionshinder som har käpp och/eller rullator samt inte så sällan shoppingvagnar fullastade med varor och som har svårt att ta sig på/av/fram i bussen.

Senast idag fick jag hjälpa en äldre kvinna med att stuva undan hennes rullator och till en ledig sittplats och när vi kom fram packa upp rullatorn igen och se till att hon kom av med allt vid slutdestinationen.

På hemvägen var det en kvinna med rörelsehinder och käpp som jag fick fånga upp innan hon föll och sätta henne på en säker plats som hon inte själv kunde nå när bussen efter en längre väntan börjat rulla.

- Den fråga jag ställer mig är - vem är det som skall hjälpa dessa resenärer som helt klart behöver hjälp med sitt resande?

- Är det busschauffören eller är det resenärerna skyldighet att hjälpa till?

Någon måste i alla fall göra det - men vem har ansvaret?

Om det är resenären eget ansvar och om denne inte klarar sig själv så bör den utnyttja färdtjänst istället - så ställer man sig frågan - vems skyldighet är det att hjälpa till när den resenären med funktionshinder i alla fall dyker upp på bussen?

( Vill bara understryka att jag mer än gärna hjälper till och vi är flera men inte absolut inte alla resenärer som mer än gärna ställer upp - men frågan är vem är det som har ansvaret ? )

/Årskort Guld SJ

Lars-Håkan_E

I den vanliga busslinjetrafiken i just SL området gäller att det är kundens eget ansvar, föraren fäller i förekommande fall ut eventuell ramp.
Enbart i Närtrafiken har föraren ett klart ansvar att hjälpa kunden på och av bussen.

Detta gäller ju även barnvagnar, det är inte förarens ansvar att lyfta på och av vagnarna eller spänna fast dessa.

I praktiken fungerar det ju lite annorlunda i glesbygdstrafiken.

I SL området har man i samråd med olika organisationer strävat efter att kunden ska kunna klara sig själv, det har i a f tidigare ansetts som en icke lämplig särbehandling att behöva assistans utan färdmedlen ska i största möjliga utsträckning vara så tillgängliga som möjligt, därför förekommer t.ex inte lyft inom SL trafiken.

Färdtjänst är krångligare, innebär en icke önskad särbehandling och kostar pengar både för kunden men även för Landstinget, därför strävar man efter att linjetrafiken inkl Närlinjerna ska användas i de flesta fallen.


Årskort Guld SJ

Först tack för svaret.

En lite sidofråga: Närlinjen i Haninge passerar just där jag bor och man kan stanna den var man vill inom vinkzonen - men kostar det att åka med den?

Har aldrig sett något om det men jag gissar att det är vanlig taxa dvs resa inom en zon.

Å andra sidan har dom flesta rullator - och då åker man i alla fall gratis buss i SL-land.

Lars-Håkan_E

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 30 december 2015, 15:13:23 PM
Först tack för svaret.

En lite sidofråga: Närlinjen i Haninge passerar just där jag bor och man kan stanna den var man vill inom vinkzonen - men kostar det att åka med den?

Har aldrig sett något om det men jag gissar att det är vanlig taxa dvs resa inom en zon.

Å andra sidan har dom flesta rullator - och då åker man i alla fall gratis buss i SL-land.

Vanlig SL Taxa,alternativt Färdtjänstleg


miikos

Förare som kör åt Västtrafik behöver inte hjälpa resenären, utan man hänvisar till att andra passagerare. Förutom att förarna ska ringa trafikledningen/taxi, om man inte får plats (på vissa fordon får det endast finnas en rullstol med sittande person på).

De som kör åt Dalatrafik har istället ansvar att hjälpa till vid ombordstigning och avstigning. Samt skyldighet att ringa trafikledning/taxi om man inte får plats, om resenären önskar åka till färdmålet.

Tyvärr så händer det ofta att personer lämnas kvar vid hållplatsen, då förarna inte vet att de har skyldighet till ringa trafikledning/taxi, och trafikhuvudmännen får beklaga i tidningen att det inte har skett korrekt. Men det handlar nog om informationen mellan biljettbolag/bussbolag/förare.

Årskort Guld SJ

CitatFörare som kör åt Västtrafik behöver inte hjälpa resenären, utan man hänvisar till att andra passagerare.

Finns detta uttalat någonstans?

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 december 2015, 14:59:35 PM
I den vanliga busslinjetrafiken i just SL området gäller att det är kundens eget ansvar, föraren fäller i förekommande fall ut eventuell ramp.
Enbart i Närtrafiken har föraren ett klart ansvar att hjälpa kunden på och av bussen.

Det finns också en ansvarsaspekt i det hela om något händer, exempelvis att en äldre person skadas i samband med att den hjälps av bussen. Om du som medpassagerare hjälper, finns det nästan alltid en klausul i din hemförsäkring som täcker skador du orsakar andra utan att du har varit oaktsam. Kör du däremot buss, gäller inte din hemförsäkring eftersom du gjort det på arbetstid. Färdtjänsten och de som bedriver närtrafiken har försäkringar som täcker olyckor där passagerare skadas när föraren hjälper dem. Övrig busstrafik i SLområdet (Keolis hade det inte förr) har antagligen ingen sådan försäkring, eftersom deras förare inte ska hjälpa resenärerna. Om då olyckan är framme, kan du som förare bli personligen skadeståndsskyldig.

Rikard

Citat från: miikos skrivet 31 december 2015, 16:48:36 PM
Förare som kör åt Västtrafik behöver inte hjälpa resenären, utan man hänvisar till att andra passagerare. Förutom att förarna ska ringa trafikledningen/taxi, om man inte får plats (på vissa fordon får det endast finnas en rullstol med sittande person på).

Var det inte detta som ändrades för nått år sen så att man skall hjälpa så gott man kan. Om Rullstolsburen behöver hjälp o fälla ut rampen o bussen e tom så får du givetvis gå bak o fälla ut den för honom. Men min erfarenhet är att om du ställer dig tillräckligt nära trottoaren utan att köra på för hårt så räcker det med att niga bussen fullt så kan rullstolen rulla in själv o parkera sig på rullstolsplatsen utan  att fälla ut rampen. (förutsätter trottoarkant)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rikard skrivet 01 januari 2016, 02:02:12 AM
Var det inte detta som ändrades för nått år sen så att man skall hjälpa så gott man kan. Om Rullstolsburen behöver hjälp o fälla ut rampen o bussen e tom så får du givetvis gå bak o fälla ut den för honom. Men min erfarenhet är att om du ställer dig tillräckligt nära trottoaren utan att köra på för hårt så räcker det med att niga bussen fullt så kan rullstolen rulla in själv o parkera sig på rullstolsplatsen utan  att fälla ut rampen. (förutsätter trottoarkant)

Enligt Västtrafiks reseinformation skall bussföraren hjälpa till om trafiksituationen medger. Se punkt 6 i länkat dokument under Rullstol och rullator.

https://www.vasttrafik.se/#!/reseinformation/sa-har-gar-det-till/resevillkor/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)