Åka utan biljett OK ?

Startat av Årskort Guld SJ, 22 november 2015, 17:55:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Årskort Guld SJ

Häromdagen råkade jag ut för två biljettkontroller efter varandra när jag åkte med 829:an från träningen på Port 73  och förvånade mig var hur många som saknade giltig biljett ( ca 10% ) och att det inte bara var ungdomar utan även svenssonfarbröder och svennsontanter som chansade.

Bussen stannade som vanligt vid Söderbymalmsskolan, tre till fyra kontrollanter bordade bussen medan två ordningsvakter hängde i dörrarna för det fall att någon skulle känna tveksamhet att visa biljetten.

Alla som inte kunde visa giltig biljett ombads vänligt att lämna bussen och efter max 2 minuter var vi på väg igen utom dom 10% som fick stanna kvar på busshållplatsen och förklara sig inför kontrollanterna ute på hållplatsen.

Men nu till min fråga:

Väldigt ofta förekommer det att resenärer inte har giltig biljett pga av "tekniskt fel" på biljetten eller det helt enkelt saknas giltig biljettperiod eller reskassa men får i alla fall av ren hygglighet hänga med bussen.

I vissa fall kan även jag inse att det kanske är det rimliga men jag kan inte komma ifrån tanken att en och annan skyller på att man inte kunnat ladda kortet med pengar för att det blir billigast så - särskilt när man stiger på vid Haninge Centrum där det kryllar av försäljningsställen för SL-biljetter.

- Nåväl, men vad händer när man sedan fastnar i en biljettkontroll - kan man skylla/hänvisa till busschauffören att han/hon var hygglig och lät en åka med?

Det kan ju vara svårt att hävda det när man står på hållplatsen och bussen redan dragit iväg.

Annars kan det ju vara smart  att alltid hänvisa till att "busschauffisen sa att jag kunde åka med till dess jag hunnit ladda kortet" ( eller i alla fall hävda att det var man uppfattade vad chauffören sa . . . .  ).

Jag kan naturligtvis alltid fråga SL om detta men jag gissar att svaret blir att man skall ha giltig biljett och om man saknar det får man betala kontrollavgift.

- Vad vet ni som lever i verkligheten om hur man som "legal" friåkare kan hantera en biljettkontroll?

/Årskort Guld SJ

homer

#1
Det är en produkt av samhällets allmänna förfall....

5783

Och hur många är det som åker på reducerat pris utan att vara berättigad till det?  ::)

Årskort Guld SJ

CitatOch hur många är det som åker på reducerat pris utan att vara berättigad till det?  ::)

Har aldrig sett någon kolla detta utan bara att man har en giltig biljett som kan läsas i deras handterminaler.

Ingen ens noterar det omvända. Jag som pensionär har rest med "enkelpip" i nu 7 år utan att någon reagerat. Men det beror kanske på att jag ser så ungdomlig ut . . . .  :)

homer

Citat från: Daniel S skrivet 22 november 2015, 18:27:17 PM
Och hur många är det som åker på reducerat pris utan att vara berättigad till det?  ::)

Systemet med reducerat pris för alla under 20(eller vad de är och alla över 65 borde tas bort.

Mitt förslag är att man inför reducerat pris för alla mellan 9 och 14:30 samt mellan 19 och 05... sen låter man alla över 80 åka gratis hela tiden (dem är ändå inte så jätte många som är ute och rör sig...

Ronald M. Jannesson

Finns det någon, förutom vi infödda Göteborgare (till viss del), som betalar för sig numera?? I stort sett samtliga eller cirka 60 - 70 % av bussens passagerare "chansar" nog när det gäller korrekt betalning och då menar jag ren chansning i förhoppningen om att ingen kontrollant dyker upp eller att man inte förstår biljettmaskinen och ändå åker med...Göteborg idag med sin "humana" politik vad det gäller bussåkande, påstigande, avstigande och betalande...Good luck, ::) Västtrafik med er budget!!!

buskörare

Inom SL har resenärer eget ansvar och ska betala kontrollavgift oavsett vad föraren gått med på. Vilket jag alltid upplyser om.

Årskort Guld SJ

CitatInom SL har resenärer eget ansvar och ska betala kontrollavgift oavsett vad föraren gått med på. Vilket jag alltid upplyser om.

Det var egentligen svar på frågan.
Tror inte alla som får åka med utan biljett får den infon men sannolikheten för kontroll är ju inte heller så stor.

yngrot

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 15 december 2015, 21:03:46 PM
Finns det någon, förutom vi infödda Göteborgare (till viss del), som betalar för sig numera?? I stort sett samtliga eller cirka 60 - 70 % av bussens passagerare "chansar" nog när det gäller korrekt betalning och då menar jag ren chansning i förhoppningen om att ingen kontrollant dyker upp eller att man inte förstår biljettmaskinen och ändå åker med...Göteborg idag med sin "humana" politik vad det gäller bussåkande, påstigande, avstigande och betalande...Good luck, ::) Västtrafik med er budget!!!




Var i Göteborg i Tisdags och åkte både buss och spårvagn  men tyvärr inte många förutom jag och min flickvän som stämpla utan de bara går på och sätter sig utan stämpla ..  skulle Västtrafik gå efter hur många som stämplar skulle många turer läggas ner även i Göteborg..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 15 december 2015, 23:35:49 PM
Det var egentligen svar på frågan.
Tror inte alla som får åka med utan biljett får den infon men sannolikheten för kontroll är ju inte heller så stor.

Nej, det tror inte jag heller. Jag upplyser alltid och vet att flera kollegor gör det med. Men troligen långt ifrån alla.