Ovanlig SJ buss

Startat av Peter Öden, 20 november 2015, 19:26:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

En bild på en Alnöbuss, Scania-Vabis BF 76.59-155 fotad i Hudiksvall på 70-talet.

Mvh Peter Ö

WalleW

Trevlig bild...
...med två Larvikare i bakgrunden ?
Undrar hur bra det funkade med jalusi-dörrarna i olika vinter-väglag, blötsnö som fryser och fin torrsnö som packar till...

/   M v h   Walle

Mattias Petersson

Häftigt ingen brandbil eller nåt  ???
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Mr U

Fin godsrumsbuss. Det fanns ett par bussar med likadan kaross men med Volvo B715-chassi "mopedchassi" inom SJ; 0244 och 0245.


zjbus

Tack Peter för ett riktigt fint foto på en ovanlig SJ Buss, det visas tyvärr inte speciellt mycket SJ Buss-foton längre. Ett tack till dej också Lars-Håkan för din kompletta lista på SJ:s Alnöbussar.
Mvh zjbus

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Öden skrivet 20 november 2015, 19:26:58 PM


Hej !

En bild på en Alnöbuss, Scania-Vabis BF 76.59-155 fotad i Hudiksvall på 70-talet.

Mvh Peter Ö


Vilken häftig buss! Tänk om man kunde ha sparat åtminstone någon :D

Brukade man köra även med last på taket på dessa?

Åtminstone bussen som man ser till höger om denna är en långfärdsbuss med Larvikskaross :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Jag tycker inte om att se en bild som jag har upphovsrätten till återgiven på nätet utan mitt tillstånd. I synnerhet inte  när den är i synnerligen förvanskat skick. Det är mot forumets regler att kränka någons upphovsrätt.

Jag skall dock vara snäll och visa bilden i normal storlek även om bildkvaliteten inte är den bästa. Den har tidigare visats i Bussnack av mig.



Linje 76 gick som längst Borås-Varberg.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2015, 22:14:59 PM
Jag tycker inte om att se en bild som jag har upphovsrätten till återgiven på nätet utan mitt tillstånd. I synnerhet inte  när den är i synnerligen förvanskat skick. Det är mot forumets regler att kränka någons upphovsrätt.

Jag skall dock vara snäll och visa bilden i normal storlek även om bildkvaliteten inte är den bästa. Den har tidigare visats i Bussnack av mig.



Linje 76 gick som längst Borås-Varberg.


Jag trodde denna långfärdsbuss med Larvikskaross var byggd med Volvochassi. Nu ser jag att jag hade fel, det var Scania.

Jag tycker förresten det ser ut som om den har en skolskylt av den äldre modellen som man vände istället för att vika som man gör med de nuvarande :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2015, 22:26:08 PM

Jag trodde denna långfärdsbuss med Larvikskaross var byggd med Volvochassi. Nu ser jag att jag hade fel, det var Scania.

Jag tycker förresten det ser ut som om den har en skolskylt av den äldre modellen som man vände istället för att vika som man gör med de nuvarande :)

Det fanns Larvikare hos SJ med både Scania BF76 chassi och med Volvo B58 chassi.
Dagens vikbara skolskyltar är av betydligt senare datum.

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2015, 22:14:59 PM
Jag tycker inte om att se en bild som jag har upphovsrätten till återgiven på nätet utan mitt tillstånd. I synnerhet inte  när den är i synnerligen förvanskat skick. Det är mot forumets regler att kränka någons upphovsrätt.

Jag skall dock vara snäll och visa bilden i normal storlek även om bildkvaliteten inte är den bästa. Den har tidigare visats i Bussnack av mig.



Linje 76 gick som längst Borås-Varberg.

Jag ber om ursäkt för detta regel-övertramp från min sida.
I sammanhanget kan jag försäkra Dig om att jag inte var ute i onda avsikter av något slag eller för egen vinnings skull. Jag ville bara glädja en och annan forum-medlem med en önskad bild på en äldre SJ-buss.
Bilden låg ute på nätet för allmän beskådan under söket  "SJ Volvo Larvik"

/   M v h   Walle

Esbjörn

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2015, 20:23:47 PM

Vilken häftig buss! Tänk om man kunde ha sparat åtminstone någon :D

Brukade man köra även med last på taket på dessa?

Åtminstone bussen som man ser till höger om denna är en långfärdsbuss med Larvikskaross :D

Åtminstone en av SJ:s Alnöbussar finns bevarad - hos en på detta forum välkänd entusiast.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=34338

Greger Larsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2015, 21:02:36 PM


Den översta bussen, kan det rentav vara en turistbuss? Undrar vad för flaggor den har?

Bussen i mitten är givetvis en långfärdsbuss med Larvikskaross. Funderar på om inte denna har Volvochassi?

Den nedersta är också en riktig godbit. En Van Hool Vistadome. Denna har helt klart Volvochassi. Bussen som står bakom borde vara en tidig B10.

Den översta är linjevagnen 2027 som ägs av Jvm. Bilden är tagen vid Hägglundsjubiléet 1999(därav Hägglundsflaggor)
HÄR finns bilden i oförvanskat skick(fotograf Bengt Lindgren)

Originalbilden med Vistadomen finns i detta inlägg i Buss Snack

Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 22 november 2015, 10:18:41 AM
Jag ber om ursäkt för detta regel-övertramp från min sida.
I sammanhanget kan jag försäkra Dig om att jag inte var ute i onda avsikter av något slag eller för egen vinnings skull. Jag ville bara glädja en och annan forum-medlem med en önskad bild på en äldre SJ-buss.
Bilden låg ute på nätet för allmän beskådan under söket  "SJ Volvo Larvik"

/   M v h   Walle

Du har tydligen också publicerat de två andra bilderna utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren. Så det är faktiskt rätt illa och jag vet ju inte hur dessa båda fotografer reagerar. För min personliga del är saken utagerad i och med att du bett om ursäkt. För forumets del kan jag som moderator bara säga att ett upprepande kan medföra att du blir spärrad.

Du har alltså hittat bilden på Google. Sedan jag första gången lade ut en bild på bussen i Bussnack så har den hemsida jag hade den på lagts ned (blev lurad av webbhotellet) och det gör att när Google ändå hänvisar till den blir det bara en usel kopia. Bilder som hittas på Google är just för att tittas på. Upphovsrätten gäller även för dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

admin

Inlägg som innehåller bilder som lagts ut utan upphovsmannens tillstånd har tagits bort av admin.