Europavägar så in i Norden

Startat av Freke, 22 oktober 2015, 00:18:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Freke


Ett tänkbart europavägnät i Norden. Alla vägar - referensvägar, mellanvägar och anslutningsvägar.   8)


Referensvägar från väster till öster:
E35 Nordkapp - Trondheim - Oslo - Göteborg - Fredrikshamn - Hamburg - osv
E45 Nordkapp - Karesuando - Göteborg - Helsingborg - Köpenhamn - Hamburg osv
E55 Nordkapp - Pajala - Töre - Stockholm - Malmö - Köpenhamn - Rostock osv
E65 Nordkapp - Torneå - Åbo - Stockholm - Karlskrona - Gdynia osv
E75 Vardö - Uleåborg - Helsingfors - Talinn - osv
E85 Murmansk - Petrozavodsk - St Petersburg - Kiev osv

Referensvägar från norr till söder:
E10 Å - Kiruna - Töre - Uleåborg - Joensuu - Petrozavodsk
E20 - Hull - Esbjerg - Fredrikshamn - Göteborg - Stockholm - Talinn - St Petersburg - Moskva osv

Resten:
https://www.dropbox.com/sh/5ca6mvnqcvkmnty/AABKL_pidhYtMnlomIDxSc-Ka?dl=0
http://imgur.com/a/d8mIs

Nico

Nu är ju detta bara en tankelek. Frågan är dock ändå vad vitsen är?

Europavägsbegreppet är ju inte helt omhuldat på en hel del håll i övriga Europa. Förutom Finland är det ganska många andra länder som hellre använder nationella beteckningar medan Europavägsbeteckningen för en mer undanskymd tillvaro.

En Europaväg förutsätter även en viss standard och att börja numrera om mindre vägar bara för prestigens skull är sannolikt mera att se som kontraproduktivt. Om inte annat så lär det urholka företeelsen i sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Freke

Vitsen med en enhetlig numrering över landsgränser är att det ska vara lättare att planera och resa.

Att vissa länder inte skyltar europavägar idag, eller använder dubbla system betyder inte att det alltid måste vara så. Världen förändras.

Standarden på en europaväg är mer relativ än absolut. I jämförelse med andra vägar i området ska europavägen ha hög standard. Enda absoluta kravet är (tror jag) att den har en fast beläggning.

Ersa

Jag håller med Nico. Bredda och bygg ut vägarna först, och ta fram de gröna vägskyltarna sedan. Det fuskas alldeles för mycket idag med billiga halvmesyrer och dåliga lösningar, istället för att ta tag i de verkliga problemen med trafiksäkerhet och framkomlighet. Vilket givetvis helt beror på ekonomi.

Den översta kartan blir riktigt rörig och otydlig med alla sina Europavägar, även om jag håller med om att riksväg 55 efter en rejäl utbyggnad gärna skulle behöva marknadsföras tydligare på kartor. Den undre kartan med de röda vägarna bevisar ju att om man gör om en massa riksvägar till Europavägar, så behövs ju ytterligare en övre kategori (här kallat referensvägar) införas, just pga att Europavägnätet blivit urvattnat av "inflation".

igel

Citat från: Ersa skrivet 22 oktober 2015, 12:22:53 PM
Den översta kartan blir riktigt rörig och otydlig med alla sina Europavägar, även om jag håller med om att riksväg 55 efter en rejäl utbyggnad gärna skulle behöva marknadsföras tydligare på kartor.
Om man tittar i MM's Europa Vägatlas så följer inte de vägar som marknadsförs som den högsta klassens vägar, europavägsskyltningen i Sverige. Visserligen hör alla Europavägar, förutom E10, till den högsta klassen. Därutöver hör också RV40 sträckan Göteborg-Jönköping och RV50.

Niklas Bygdestam

Jag är imponerad över det ambitiösa jobb som Freke lagt ner på detta. Snyggt jobbat :)

Däremot undrar jag över vad en del av detta kommer fylla för funktion.

Här föreslås hela fyra Europavägar som går till Nordkapp. Varför så många ut till den lilla ogästvänliga udden? Är detta enbart för att det skulle se häftigt ut ur ett kontinentalt perspektiv med vägnummer som går från den ena till den andra änden av Europa? När det gäller Nordkapp så är det egentligen fantastiskt att det rent allmänt bara går en Europaväg ända dit. Med detta är det ändå en slutpunkt på Europavägsnätet, vilket man förstår att det är avsikten. Det är E69 som går till Nordkapp och under vintern är stora delar av den vägen stängd på grund av att vägen är helt otillgänglig i all snö i området. Så man har egentligen redan uppnått målet. Nordkapp är anslutet i ett större kontinental vägnummersystem med Europaväg ända fram, trots att vägen inte ens går att hålla öppen året runt.

En annan sak funderar jag på här. I förslaget föreslås faktiskt Europavägar till Gotland. Den ena skulle då om jag förstår rätt gå via färja från Oskarshamn till Visby, och den andra skulle vara nuvarande Riksväg 73 från Stockholm till Nynäshamn som förlängs med färja till Visby och blir omnumrerad till Europaväg. Till vilken nytta? Går den idén ut på att det skulle finnas Europavägsskyltar i Visby mot hamnen då? För att få in Visby på kartan över Europavägar?

Till sist en lite rolig sak som ändå är genomförbar, men intresse saknas troligen. På kartorna föreslås Europaväg på Island. Och E2 är faktiskt ett ledigt nummer och skulle kunna passa bra om Island fick någon Europaväg, på grund av dess geografiska läge. Jag tror däremot inte att det kommer införas i första taget, även om det vore en rolig sak att införa.

Island tillsammans med Cypern och Malta ingår inte i det internationella samarbete som finns mellan länder med Europavägar. Av dessa tre nämnda länder har då Cypern bäst vägstandard. De har nämligen byggt ut en hel del motorvägar på sin lilla ö. Där skulle någon kunna få Europavägsnummer, länkas ihop med någon färja till Turkiet eller Grekland för att gå vidare en bit. Men troligen lär inte detta införas heller.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Freke

Visst är det så att standard ska prioriteras framför numrering, detta är mest ett tankeexperiment för hur det skulle kunna se ut om Norden fullföljde iden med europavägar. Och en tydlig numrering kan vara ett sätt att prioritera och visa vart man vill styra trafiken.

Europavägar är tänkt som en gränsöverskridande numrering som knyter ihop långväga mål och tydliga referenspunkter. Det viktiga är vägens relativa standard, inte den absoluta. En europaväg ska ha hög relativ standard, dvs i Lappland är en tvåfilig 7-metersväg en alldeles utmärkt europaväg. I Ruhrområdet kan man kanske isället förvänta sig en sexfilig motorväg.

Refernsvägar är inget jag hittat på, det är tvåsiffriga vägar som slutar på 0 (öst-västliga) och 5 (nord-sydliga), de ska gå mellan tydliga referenspunkter t.ex. Nordkapp.

Tanken med europaväg till Gotland är att höja statusen på öns förbindelser. Att se färjorna som en väglänk och inte som en färjeförbindelse. Det borde kunna vara lika naturligt att ta bilen till Visby som till Kramfors.

Läs mer på wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Europav%C3%A4g

David M

Vad gäller Gotland borde ön ha en färjeförbindelse österut för att i någon mån berättiga europavägsstatusen. Varför skulle dagens inrikesrutter marknadsföras som europavägar? DÅ borde väl Ölandsleden och länsväg 136 i rättvisans namn vara europaväg eftersom även Öland har gott om sommartrafik och är "betydande" i kraft av att ön är ett eget landskap.

Ett tänkbart upplägg: En färja Slite-Ventspils på 4h åtminstone sommartid skulle betyda att ön inte var helt beroende av långa omvägar genom Sverige och för turisten bjuda på en östersjöisk rundtur i form av Stockholm-Gotland-Lettland-Estland-Stockholm samt dagsturer Gotland-Lettland. Rederiet lägger till spritaffärer vid färjeläget i Ventspils á la Bordershop så kan sommargotlänningarna köpa billig alkohol där istället för att köa på öns tre Systembolag (till glädje för gutarna inte minst, kanske?). 

BMJ

Vilka turister använder kartboken för att ta sig fram på semester idag? I och med GPS:ens genombrott minskar vikten av enhetlig och genomgående vägnumrering. Sedan kan man ju alltid leka med tanken på hur man skulle vilja ha det. Personligen hade jag velat ha ett riksvägsnät utan luckor i numreringen (10-99), samt ett rikstäckande numrerat länsvägsnät i spannet 100-999.

igel

Om man själv får önska hade jag velat att de sekundära länsvägarna skyltades, det är ofta de små vägarna som ligger väldigt tätt i korsningar där man kan bli osäker på vilken väg som är vilken. Så att få de skyltade med 4siffriga nummer i blått på vit bakgrund. Primära länsvägar som i dag. Riksvägar från 99 och neråt (järna gula siffror på blå bakgrund för att skilja de från länsvägarna). och sedan stomvägarna, de som inte är europavägar, i vit på grön bakgrund som i Norge. Som sagt om man själv fick önska.

Ersa

Citat från: igel skrivet 15 november 2015, 23:36:36 PM
Om man själv får önska hade jag velat att de sekundära länsvägarna skyltades, det är ofta de små vägarna som ligger väldigt tätt i korsningar där man kan bli osäker på vilken väg som är vilken. Så att få de skyltade med 4siffriga nummer i blått på vit bakgrund.

Att vägar med nummer 500 och uppåt bör skyltas ut håller jag helt med om. Idag är dessa blåskyltade länsvägars nummer helt okända bland allmänheten, vilket gör att "vanliga användare" (i form av privatbilister) tar bort dessa nummer från Waze och ersätter dem med enbart de kommunala gatunamnen. Så numera går det inte ens att använda Waze som guide om man snabbt vill berätta för nödcentraler m.fl om exakt var olyckor, tillbud samt även mindre brådskande ärenden finns.

Dessutom finns det flera olika vägar som har samma gatunamn, och även om det idag bara kan förekomma ett gatunamn per kommun, kan det ändå förekomma förvirring då två identiska gatunamn kan ligga geografiskt nära den gemensamma kommungränsen.
Om en olycka/brand/avåkning mm skett på "Rialavägen" inom Vallentuna kommun, så betyder det länsväg AB 1018. Detta medan "Rialavägen" inom Österåkers och Norrtälje kommuner är AB 984. Delen av länsväg AB 1018 som går inom Norrtälje kommun (och förbinder de två olika Rialavägen) heter "Sättravägen".

Dock finns det några undantag från regeln att bara upp till nummer 499 ska skyltas.
- Gamla E4 Uppsala-Mehedeby skyltas väl 600.
- Likaså skyltas 503 och 507 (gamla E79/E12 resp E4) genom centrala Umeå:
http://www.vk.se/715115/e4-blir-lansvag

Marcus Li

Citat från: Ersa skrivet 15 november 2015, 23:55:31 PM
Dock finns det några undantag från regeln att bara upp till nummer 499 ska skyltas.
- Gamla E4 Uppsala-Mehedeby skyltas väl 600.

Den skyltas inte

BMJ

Ska de sekundära (utan skyltat nummer) numreras bör nummersystemet för dessa göras om. Idag byter de nummer då de passerar en länsgräns, och således kan vara svåra att följa. Ska de skyltas bör man införa en nationell nummerserie.
Var enda liten snutt behöver heller inte skyltas, i mitt närområde vore det rimligt att skylta vägen mellan Munkedal och Ed med nummer, medan den korta snutt som förbinder den lilla orten Laneseund (Uddevalla kommun) med lv 161 i båda ändar inte är i behov av att skyltas med nummer.