Huvudmeny

17 okt invigning Rv 40

Startat av S Svensson, 17 oktober 2015, 07:46:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Invigning i dag 17 okt av motorväg Rångedala-Ulricehamn. Alltså Rv40. När jag med buss åkte gamla sträckan i början av veckan så höll man på att ta bort övergången emellan gamla Rv40 och nya motorvägen 6 km öster om Rångedala. Denna plats skall inte vara kvar.

Även i Norge har det varit invigning av etapp på E6
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/oppdal/2015/10/16/R%C3%B8tveien-%C3%A5pnet-i-dag-11694263.ece
som jag inte vet var den ligger.

Staffan Sävenfjord

Och bland de fordon som medverkar i veteranfordonsparaden i samband med invigningen kommer bland annat denna att delta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2015, 07:56:05 AM
Och bland de fordon som medverkar i veteranfordonsparaden i samband med invigningen kommer bland annat denna att delta.




Det var verkligen på tiden att man äntligen byggde klart motorvägen förbi Ulricehamn. Detta har ju varit planerat i flera år.

Gck det förresten bra att köra med den här vackra bussen på motorvägsinvigningen? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2015, 22:36:09 PM

Det var verkligen på tiden att man äntligen byggde klart motorvägen förbi Ulricehamn. Detta har ju varit planerat i flera år.

Gck det förresten bra att köra med den här vackra bussen på motorvägsinvigningen? :D

Jag var inte själv med men enligt de rapporter jag fått gick allt bra.

När motorvägsbygget väl kom i gång gick det rätt fort trots många problem under byggtiden men det tog ju alldeles för lång tid innan beslutet om att bygga den togs. Nu är det i alla fall mötesfri väg hela sträckan Göteborg-Stockholm via Jönköping (riksväg 40 och E4). Klart snabbaste vägen att köra Göteborg-Stockholm är nu via Jönköping och inte via E20 (Västerås alt Eskilstuna) såvida man inte skall till Stockholmsområdets västligaste delar. Men från centrum till centrum vinner man normalt drygt en halvtimme på att köra via Jönköping.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2015, 07:21:33 AM
Jag var inte själv med men enligt de rapporter jag fått gick allt bra.

När motorvägsbygget väl kom i gång gick det rätt fort trots många problem under byggtiden men det tog ju alldeles för lång tid innan beslutet om att bygga den togs. Nu är det i alla fall mötesfri väg hela sträckan Göteborg-Stockholm via Jönköping (riksväg 40 och E4). Klart snabbaste vägen att köra Göteborg-Stockholm är nu via Jönköping och inte via E20 (Västerås alt Eskilstuna) såvida man inte skall till Stockholmsområdets västligaste delar. Men från centrum till centrum vinner man normalt drygt en halvtimme på att köra via Jönköping.


De måste ha trott att bygget skulle starta mycket tidigare än det gjorde. För mellan Borås och Ulricehamn slutade motorvägen i en rondell som på alla sätt såg väldigt provisorisk ut. Det såg ut som om de bara byggt den tillfälligt för att i vilket ögonblick som helst fortsätta bygget vidare mot Ulricehamn.

Angående tidsvinsten så funderar jag rent av på om man inte till och med kan ha lite att vinna även från Uppsala till Göteborg, dvs om man slipper rusningstrafik och trafikproppar i Stockholm. Och det innebär ju mötesfri väg hela vägen från Uppsala till Göteborg. Inga hastighetssänkningar, inga fartkameror eller annat. Jag tänker i alla fall välja detta alternativ nästa gång som jag kommer åka till Göteborg :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2015, 00:50:37 AM

De måste ha trott att bygget skulle starta mycket tidigare än det gjorde. För mellan Borås och Ulricehamn slutade motorvägen i en rondell som på alla sätt såg väldigt provisorisk ut. Det såg ut som om de bara byggt den tillfälligt för att i vilket ögonblick som helst fortsätta bygget vidare mot Ulricehamn.

Angående tidsvinsten så funderar jag rent av på om man inte till och med kan ha lite att vinna även från Uppsala till Göteborg, dvs om man slipper rusningstrafik och trafikproppar i Stockholm. Och det innebär ju mötesfri väg hela vägen från Uppsala till Göteborg. Inga hastighetssänkningar, inga fartkameror eller annat. Jag tänker i alla fall välja detta alternativ nästa gång som jag kommer åka till Göteborg :)

Rondellen var felbyggd med väl tvära kurvor men provisorisk vet jag inte om jag håller med om. Det såg frånsett det ut som det brukar göra där motorvägen slutar och det samtidigt finns en vägkorsning. När etappen fram till Dållebo avslutades fanns inga beslut om att motorvägen skulle fortsätta.

Redan tidigare har snabbaste vägen Uppsala-Borås gått via E4 och riksväg 40. Så det är mycket troligt att det nu även gäller Uppsala-Göteborg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2015, 00:50:37 AM
Angående tidsvinsten så funderar jag rent av på om man inte till och med kan ha lite att vinna även från Uppsala till Göteborg, dvs om man slipper rusningstrafik och trafikproppar i Stockholm. Och det innebär ju mötesfri väg hela vägen från Uppsala till Göteborg. Inga hastighetssänkningar, inga fartkameror eller annat. Jag tänker i alla fall välja detta alternativ nästa gång som jag kommer åka till Göteborg :)

Det beror helt på vilken veckodag samt tid på dygnet man kör. Förutom köerna under rusningstiden längs Essingeleden får man ju snart även lägga till de framtida trängselavgifterna som ska införas på denna väg.
Så visst är framtida prioriteringar av både E20 och riksväg 55 viktiga, då "allt" inte kan behöva gå via Essingeleden.

Sen är ju "mötesfri väg" i bemärkelsen halvmesyren 2+1-väg inte alls en synonym med "snabb köfri väg", som många (utanför detta forum) verkar tro. Färre dödsolyckor givetvis, men fler vansinnesomkörningar och tvära inbromsningar. Tyvärr.

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2015, 07:50:59 AM
Rondellen var felbyggd med väl tvära kurvor men provisorisk vet jag inte om jag håller med om. Det såg frånsett det ut som det brukar göra där motorvägen slutar och det samtidigt finns en vägkorsning. När etappen fram till Dållebo avslutades fanns inga beslut om att motorvägen skulle fortsätta.

Redan tidigare har snabbaste vägen Uppsala-Borås gått via E4 och riksväg 40. Så det är mycket troligt att det nu även gäller Uppsala-Göteborg.
Om jag förstår Niclas rätt "motorvägen slutade i en rondell" så är det så att cirka  10 och 11 oktober så slutade motorvägen vid Rångedala avfarten. 6 km av den motorväg som invigdes 2006 stängdes. När jag for förbi 12 okt på väg mot Gränna och senare visit i Husqvarna Vapenfabriks museum. När vi åkte hemåt var den gamla provisoriska avfarten borta.

Jag bedömer fn att man bygger om återstående del av RV40 (Hester- Axamo) till 2+2 väg. Det är relativt enkelt att bredda nuvarande väg.