Huvudmeny

Ny europaväg?

Startat av Freke, 11 oktober 2015, 00:40:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Freke

Kommunerna längs riksväg 95 vill att sträckan Bodö-Skellefteå uppgraderas till europaväg. Det skulle nog i så fall bli Sveriges första tresiffriga europaväg. En siffra mellan 100 och 120 eftersom den går i huvudsak väst-öst och ligger mellan E10 och E12. Ska vi gissa på E110!? Ett problem är att Ryssland använder (udda) tresiffriga nummer under 130, men jämna borde vara lediga. Finns fler önskemål i Sverige om nya europavägar?

Länk till artikel:
http://norran.se/nyheter/vill-att-riksvag-95-blir-europavag-450235

Mr G

Vad är poängen? Till slut kommer alla vägar att vara Europavägar om det ska fortsätta så här.
吉先生

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 14 oktober 2015, 11:57:27 AM
Vad är poängen?

För kommunerna handlar det troligtvis mest om prestige och marknadsföring.

Freke

Citat från: Mr G skrivet 14 oktober 2015, 11:57:27 AM
Vad är poängen? Till slut kommer alla vägar att vara Europavägar om det ska fortsätta så här.
De flesta bilister gör sina vägval efter hur tjocka strecken på kartan är, så för kommunerna är det helt enkelt ett sätt att få fler besökare. Sedan håller ju landsgränserna i Europa på vara utsuddade, och då finns det väl en poäng med gemensamma vägnummer.

BMJ

Kommunerna som vill uppgradera sin väg skriker ofta högt när det ska skyltas om utmed huvudstråket, för då är det Trafikverket som betalar omskyltningen. Däremot ansvarar oftast kommunerna för hänvisningsskyltningen utmed det kommunala vägnätet, om där har det varit lite si och så med korrekt skyltning vid de senaste uppgraderingarna (läs E16 och E45).

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2015, 13:29:35 PM
För kommunerna handlar det troligtvis mest om prestige och marknadsföring.


E45 var ett rätt tydligt sådant fall. Vägen hette riksväg 45, men detta var inte tillräckligt bra enligt de inblandade kommunerna, så det fick bli E45 istället. Namnet E45 var viktigare än vägens standard dessutom. Och här var man dessutom så angelägna att ha en Europaväg att man "glömde" uppe vid Karesuando/Karesuvanto att höra av sig till Finland om att få koppla ihop E45 med E8 som går på finsk sida alldeles vid gränsen till Sverige. Så där är det en lucka på mindre än en km mellan E45 och E8, men vägarna är inte sammankopplade.

Finland tycks förövrigt inte alls ha samma intresse för Europavägar som Sverige har. Detta kan vara förklaringen till varför Finland helt enkelt struntat i att fylla i en sån liten "fånig" lucka som mindre än en km.

Men för att återgå till E45. Det vägnumret var ett resultat av ett önskemål från kommunerna och olika turistgrupper. Man menade bestämt på att namnet E45 skulle locka till sig fler turister på den väg som kallas Inlandsvägen. Att sedan vägen på flera ställen inte uppfyller den standard som man förväntar sig av en Europaväg var något som ansågs mindre viktigt.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Mja, E45 är 492 mil lång och går från Gela i Italien till Karesuando i Sverige via färjan Fredrikshamn-Göteborg. Jag tycker det var en ganska kul idé att förlänga vägen så att den blev världens längsta europaväg och jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan bli störd av att man sätter ett E framför 45.

Vilka belägg har du för det du påstår om att man "glömde" att göra upp detta med Finland? Det kan väl helt enkelt varit så att Finland inte var intresserat. Någon större betydelse torde ju inte detta ha, inte ens den kilometer E-väg som fattas.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2015, 07:28:22 AM
Mja, E45 är 492 mil lång och går från Gela i Italien till Karesuando i Sverige via färjan Fredrikshamn-Göteborg. Jag tycker det var en ganska kul idé att förlänga vägen så att den blev världens längsta europaväg och jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan bli störd av att man sätter ett E framför 45.

Vilka belägg har du för det du påstår om att man "glömde" att göra upp detta med Finland? Det kan väl helt enkelt varit så att Finland inte var intresserat. Någon större betydelse torde ju inte detta ha, inte ens den kilometer E-väg som fattas.


Oj! Jag har verkligen inte menat att jag skulle bli störd av omnumreringen av Riksväg 45 till E45 när detta skedde. Om jag formulerat mig på ett sätt så att det uppfattas så, ber jag om ursäkt över att det misstolkats så.

Tvärtom så tyckte jag redan innan detta verkligen genomfördes att det var en bra idé. Jag minns att jag läste detta som ett förslag i någon turisttidning. Det var några år innan det hade genomförts så läste jag i en turisttidning att man föreslog att göra om Riksväg 45 till E45 för att markera tydligare att det är en viktig väg och på detta sätt locka fler att åka på den vägen. Men som jag nämnde förut var det alltså namnet E45 man var så angelägna om att få, inte någon speciell vägstandard.

Angående Finland så är det riktigt att de saknar intresse för E45. Rent allmänt är deras intresse för Europavägar rätt lågt. De prioriterar istället nationella nummer på vägarna. Samtliga finska Europavägar har även ett nationellt nummer. Det finns inga vägar där som bara har Europavägsnummer som det gör i Sverige, Danmark eller Belgien. Att man "missade" Finland då med E45:an då? Jo jag har en gång i tiden sett uppgifter om att dåvarande Vägverket liksom missade Finland. De hörde av sig till alla länderna söderut där E45 går om det var ok att förlänga E45 norrut, men de trodde att Finland skulle självmant skylta om den lilla snutten som fattas för att nå E8. Tyvärr minns jag inte var jag hittade uppgiften, men när omnumreringen till E45 var ny minns jag att jag hittade en sådan källa någonstans som var mer eller mindre officiell, alltså inte bara en spekulation.

Och jag håller med om att det är trevligt att man förlängde E45 norrut. På så vis fick man en lång Europaväg som går i princip över hela Europa på ett annat sätt mot vad det var innan. Redan när den tidning jag läste publicerade förslaget om att numrera om Riksväg 45 till E45 skrev jag till dåvarande Vägverket och frågade om varför de var så motsträviga att genomföra detta. Svaret jag fick var rätt väntat, dvs att man väntade på olika beslut måste fattas osv. Alltså ett lite undvikande svar kan man säga.

E45 i Sverige är på sätt och vis en rätt kul sträcka. Den är på sätt och vis ett "lappverk". Inlandsvägen hade en gång i tiden en massa olika vägnummer. Vissa vägnummer var tvåsiffriga riksvägar medan andra till och med var tresiffriga länsvägar. Och därför är än idag flera korsningar på E45 ordnade så att E45 har "lägre prioritet" i vissa korsningar. Så förr hade de kampanjer om att försöka ordna så Inlandsvägen skulle få ett enda vägnummer, det lyckades till slut och resultatet blev Riksväg 45. Sedan kom nästa kampanj och det var att Riksväg 45 skulle få bli E45 så Inlandsvägen kunde få bli en Europaväg. Och som alla vet, även det lyckades :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2015, 15:38:32 PM

Oj! Jag har verkligen inte menat att jag skulle bli störd av omnumreringen av Riksväg 45 till E45 när detta skedde. Om jag formulerat mig på ett sätt så att det uppfattas så, ber jag om ursäkt över att det misstolkats så.


Det var inte dig jag tänkte på utan vad jag sett vissa andra anföra med anledning av att riksväg 45 blev E45. Även om det är den sydligaste delen av vägens svenska sträcka som ligger mig varmast om hjärtat har jag hört en hel del kritik mot detta. Ledsen om jag fick det att låta som kritik av just det du skrev.  ;)

För övrigt var det troligen en artikel skriven av mig i Bussbranschen där du läste om förslaget att numrera om riksväg 45 till E45-an. Artikeln gällde dock i första hand den då nya vägen söder om Fredrikshamn i Danmark.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2015, 15:56:55 PM
Det var inte dig jag tänkte på utan vad jag sett vissa andra anföra med anledning av att riksväg 45 blev E45. Även om det är den sydligaste delen av vägens svenska sträcka som ligger mig varmast om hjärtat har jag hört en hel del kritik mot detta. Ledsen om jag fick det att låta som kritik av just det du skrev.  ;)

För övrigt var det troligen en artikel skriven av mig i Bussbranschen där du läste om förslaget att numrera om riksväg 45 till E45-an. Artikeln gällde dock i första hand den då nya vägen söder om Fredrikshamn i Danmark.


Det är lugnt Staffan! Det är alltid lätt att misstolka varandra lite på Internet ibland ;)

Jag kommer inte ihåg var jag hittade denna artikel om förslag att numrera om Riksväg 45 till E45. Men det kanske var just Bussbranschen. Vad roligt om det är du som var en av de som tog initiativ till E45 :D

Varför kritiserar folk E45? Jag vet att omnumreringen var väldigt populär i orterna där vägen går. Jag läste om invigningen av E45. Där var det till och med ett konditori i någon berörd ort som firade detta med att märka upp några gröna prinsesstårtor med just E45, dagen till ära :D

Jag kan bara hitta två motargument. Det ena är kostnaden att byta ut vägnummerskyltningen. Är det den utgiften de kritiserar? Den andra anledningen är att E45 längre norrut har ovanligt låg standard för att vara just en Europaväg. Att de som kritiserar menar på att det blir typ "falsk marknadsföring" om en väg heter E45 och bara ser ut som en smal byväg.

Men jag menar på att det bara är bra. Europavägarna går ofta som huvudstråk genom landet. Och E45 är ett huvudstråk genom Sveriges inland :)

De finns de som hoppas på att E45 ska förlängas vidare norrut över gränsen till Finland och vidare upp i norra Norge. Då skulle den gå vidare från Karesuando via Karesuvanto, Hetta, Siebe och upp mot Alta i Nordnorge. Där skulle den knytas ihop med E6:an. Det skulle även göra det möjligt att därifrån nå E69 som går till Nordkap. Då får man verkligen en turistväg. Från svensk sida lär det finnas intresse att göra så. Men det lär visst inte vara lika stort intresse i Finland och Norge. Jag vet inte vilken det är som bromsar detta. Så just nu verkar i alla fall inget hända med detta tyvärr.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2015, 18:00:15 PM
Jag kommer inte ihåg var jag hittade denna artikel om förslag att numrera om Riksväg 45 till E45. Men det kanske var just Bussbranschen. Vad roligt om det är du som var en av de som tog initiativ till E45 :D


Nja, initiativtagare var jag knappast, inte ens i sällskap. Däremot tyckte jag det var en bra idé när jag fick höra talas om den och delade gärna med mig av den.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Freke

Om E45 skulle förlängas ännu längre norrut gissar jag att det blir ända till Nordkapp via Enontekis och Alta.

Freke

E132 skulle en väg Bodö-Skellefteå-Karleby-Jyväskylä kunna heta! https://www.dropbox.com/s/p5badqe646vcd8g/E132.jpg?dl=0  ;)

Ersa

#13
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2015, 15:38:32 PM
Angående Finland så är det riktigt att de saknar intresse för E45. Rent allmänt är deras intresse för Europavägar rätt lågt. De prioriterar istället nationella nummer på vägarna. Samtliga finska Europavägar har även ett nationellt nummer. Det finns inga vägar där som bara har Europavägsnummer som det gör i Sverige, Danmark eller Belgien

Vilket är ett system som fungerar alldeles utmärkt. Då man far genom Österbotten är det "riksåttan" man använder i dagligt tal, framom det lite mer "främmande" begreppet E8. Ur finsk och finlandssvensk synvinkel lär de istället kunna tycka att svenskar är alldeles på tok för insnöade" på E-nummer. ;)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudv%C3%A4gar_i_Finland

Om man ska nämna ett land som är riktigt ointresserad av E-nummer så kommer väl ändå Storbritannien mycket högre upp på listan? Där skyltas ju knappt E-numren ut ens med fysiska skyltar.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2015, 18:00:15 PM
Varför kritiserar folk E45? Jag vet att omnumreringen var väldigt populär i orterna där vägen går. Jag läste om invigningen av E45. Där var det till och med ett konditori i någon berörd ort som firade detta med att märka upp några gröna prinsesstårtor med just E45, dagen till ära :D

Det var tårta i Åsarna, och det var väl mest företagare och lokalpolitiker som hurrade att vägen nu skulle markeras med ett bredare streck i kartböckerna. Övrigt vanligt folk höjde väl knappt på ögonbrynen, då vägen inte förändrades alls rent fysiskt vare sig den kallades (bl.a) 81/88, 45 eller E45.
Personligen blir det ibland lite "reptilhjärna" ibland för mig, och jag råkar ibland kalla vägarna för 81, 88 och E75 än idag... :-X