Länsväg 288 sträckan Lejsta - Alunda...

Startat av WalleW, 03 oktober 2015, 12:21:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Jag vill bara uttrycka min beundran och uppskattning för alla berörda entreprenörer som så snabbt nästan har färdigställt sträckan Lejsta - Alunda på länsväg 288 mellan Uppsala och Östhammar. Dessutom är sträckan Alunda - Gimo redan påbörjad så pass mycket att man kan se den helt nya delen av sträckningen förbi Vettsta. Man kan om man vill ! Very well done, boys and girls !
Jag hoppas att alla trafikanter respekterar fartbegränsningar och därmed säkerhet för dem som arbetar utmed vägarna. De arbetar där för oss och det under en begränsad tid...

Ersa

Visst blev det över förväntan bra! Nu väntar vi därefter på att landskapets nästa projekt blir klart (och lika bra) år 2020: Nämligen väg 77 mellan Långhundra och Rösa/E18.

WalleW

Jag håller med Dig fullt ut!
Den känns på gränsen till eftersatt och behöver verkligen en rejäl "upprustning".

/   M v h    Walle

Stefan P

Hej

Visst är det roligt att väg 77 bygges om. Jag väntar på att hela 288 skall bli klar till Börstils kyrka, kan linje 811 bli rena avkopplingen att köra.

Vägen som gud glömde rv. 76 biten mellan Forsmark och Frebbenbo smal och krokig och en massa trafik till Forsmark, kan bli mer trafik när slutförvaret börjar.

Med vänlig hälsning Stefan P

WalleW

Hej Stefan !
Ja, när hela väg 288 blir klar fram till Börstil (eller var anslutningen till rv 76 nu hamnar) borde det bli både tids- och komfort-mässigt mycket attraktivt att buss-pendla mellan Uppsala och Östhammar, i synnerhet med direkt-turerna. Men det blir ju inte precis mindre attraktivt att bil-pendla heller...
Sammanfattat kan man väl ändå tycka att det blir mycket bättre för alla vägtrafikanter.
Den del av rv 76 som Du åsyftar borde ju verkligen också få sin del av upprustnings-kakan...

/   M v h   Walle

WalleW

I går (19 okt) var det 14 dagar sedan jag körde rubricerad sträcka i båda riktningarna på lv 288, och mycket positivt hade hänt  :).
Det mesta av linje- och markerings-målningen är klar och arbetena med vajer-räckena (mitt-räckena) går snabbt framåt och närmar sig Stavby från Lejsta sett. Enligt mediala uppgifter arbetar man med dessa fram till kl 20.00 om kvällarna.
Den temporära skyltningen för hänvisning och vägren är minimerad, liksom antalet arbetsfordon, vilket dessvärre frestat ännu fler trafikanter att öka hastigheten på de längre inbjudande "fria sträckorna", trots att den ännu är begränsad till 70 km/tim.

Ha tålamod, det kommer att bli kalas när det blir klart och så blir det snart  :D !

/   M v h   Walle