GNM 427

Startat av Hasse L, 20 september 2015, 10:28:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


GNM 427 - Scania-Vabis CF7561 1963.

Tidigare AB Eskilstuna Omnibustrafik, Örebro med reg.nr T468, därefter till SLT med nr 146.
Som "charterbuss" i SL-trafiken var den försedd med inventarienumret 141. Törs inte spekulera i ägareförhållandena vid denna tid.

I bakgrunden Yttersta Tvärgränd samt t.h. ännu inte rivna delar av SS Ringvägshallen.

Staffan Sävenfjord

Som vanligt mycket trevlig bild. Enligt mina noteringar har bussen också tillhört Stockholms Turistbussar och 141 är EOT-numret. EOT skall ha sålt bussen till Stockholms Turistbussar, vilket i så fall blev bussens sista ägare. Den skall ha varit avställd från 1978. Så det är kanske i alla fall värt att spekulera i att ägare när bilden togs var Stockholms Turistbussar.

Uppgiften om Örebro och T468 kommer antagligen från SBH och verkar mystisk. Bussen fick D157 redan i januari 1963, alltså då den var ny.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hasse L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2015, 10:48:33 AM

Uppgiften om Örebro och T468 kommer antagligen från SBH och verkar mystisk. Bussen fick D157 redan i januari 1963, alltså då den var ny.
OK, nya frågetecken som vanligt när det gäller många av de inhyrda bussarna i slutet av 70-talet. Stockholms Turistbussar hade jag gissat på. Noterar tacksamt D 157.

Hasse

Greger Larsson

Även denna var troligen bara inlånad till STAB från EOT, 1977 hade ju som sagt dessa bolag samma ägare. När bussen var ny var däremot EOT Gustavssson-ägt därav att den tillfälligt var registrerad i T-län, så den uppgiften är nog korrekt. Spontant känns det däremot fel att det skulle ha varit en CF75(borde ha varit CF65 med det chassinumret) Hursomhelst återvände den till Sörmland efter Stockholmssejouren och övergick till SLT 1978(med nr 146 där).

Erling Norberg

Tack för en fin bild. Jag tycker jag känner igen D157. Körde nog den 1968-70 i Eskilstuna. Men visst var det väl en CF75 med chassienr 550248. Tror att den var byggd redan 1960 men kom i trafik 1963-02-13. I boken Eskilstuna omnibustrafik på sidan 51 står att Knut Oskar Gustavson köpte nya bussar och lät dem stå något eller några år. En CF blev stående i hela fem år innan den togs i bruk. D157 stod nog ett bra tag innan den kom ut på linjen.

Mr U