Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 17 september 2015, 07:39:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Daniel S skrivet 17 september 2015, 13:44:51 PM
Fin bild men det är synd att det ska vara så förbannat svårt att sätta dit nummer på bussarna på ett vettigt och snyggt sätt.  :P Jag vet att designen på dagens bussar inte underlättar saken direkt men det ursäktar inte det enorma slarv som förekommer hos SLs entreprenörer. Gäller även spårbunden trafik.

Tack!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2015, 21:19:01 PM
Det är väl det enda krav som finns, att eventuella siffror ska stämma överens med SL:s typsnitt.

Om det sedan ska finnas en, två eller sju sifferdekaler är ju trafikutövarens sak, men behöver dock inte tapetsera med dekaler, tre bör i de flesta fall vara helt tillräckligt.
I SLs fall finns det som redan framkommit krav på hur många dekaler med inv. nr. som skall finnas på varje buss och var dessa skall sitta, det är det alltså inte upp till entreprenörerna att avgöra.
Efterlevnaden av den grafiska profilen kontrolleras vid regelbundna kontroller där SL besöker depåerna både föranmält och oanmält.
Hittills har jag inte varit med om att SL brytt sig så mycket om storleken på dekalerna, men placeringen finns det en mall för och den skall efterlevas.
Mallen finns tillgänglig hos SL digitalt via nätet och den som är servicehallsansvarig är normalt den som ansvarar för att bussarna ser ut som de skall enligt SLs instruktioner och är ofta den som har tillgång till SLs grafiska profil.

Att sätta inv. nr. på det sätt som på 7883 och 7914 skulle sannolikt inte få godkänt av SL, dekalerna skall sitta som på 0071 och 7397 oavsett hur krångligt det är att få dit dem.
En lösning kan ju kanske vara att klistra på en siffra i taget, då kan man ju placera dem lite flexiblare, men i fallet med 7397 vet inte jag heller hur man skulle kunna göra det så mycket bättre än Nobina redan gjort utan att frångå SLs grafiska profil och därmed dra på sig en anmärkning vid en eventuell kontroll.
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 september 2015, 09:17:26 AM
I SLs fall finns det som redan framkommit krav på hur många dekaler med inv. nr. som skall finnas på varje buss och var dessa skall sitta, det är det alltså inte upp till entreprenörerna att avgöra.
Efterlevnaden av den grafiska profilen kontrolleras vid regelbundna kontroller där SL besöker depåerna både föranmält och oanmält.
Hittills har jag inte varit med om att SL brytt sig så mycket om storleken på dekalerna, men placeringen finns det en mall för och den skall efterlevas.
Mallen finns tillgänglig hos SL digitalt via nätet och den som är servicehallsansvarig är normalt den som ansvarar för att bussarna ser ut som de skall enligt SLs instruktioner och är ofta den som har tillgång till SLs grafiska profil.

Att sätta inv. nr. på det sätt som på 7883 och 7914 skulle sannolikt inte få godkänt av SL, dekalerna skall sitta som på 0071 och 7397 oavsett hur krångligt det är att få dit dem.
En lösning kan ju kanske vara att klistra på en siffra i taget, då kan man ju placera dem lite flexiblare, men i fallet med 7397 vet inte jag heller hur man skulle kunna göra det så mycket bättre än Nobina redan gjort utan att frångå SLs grafiska profil och därmed dra på sig en anmärkning vid en eventuell kontroll.
//Fredrik

Det låter som en skrivbordsprodukt framtagen av teoretiker. När skygglappsbeteenden likt detta börjar att påverka synligheten och tydligheten ute i praktiken, då är det illa ställt! Jag trodde botten var nådd i och med de stora vita dekalerna på vindrutan runtom skyltskåpet på MAN-vagnarna, men tydligen ligger kontrollbehovet kvar på nästan samma låga nivå. :(

5783

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 september 2015, 09:17:26 AM
...men i fallet med 7397 vet inte jag heller hur man skulle kunna göra det så mycket bättre än Nobina redan gjort utan att frångå SLs grafiska profil och därmed dra på sig en anmärkning vid en eventuell kontroll.
//Fredrik

Såhär kanske?

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=66507.0

Rätt placering men fel typsnitt dock.

eldani

#19
Placering av vagnsnummer på Nobina 7991-7994 har flyttats När dom hamnade hos Fridströms i Rimbo så. Har man flytta placering på vagnsnummer. Nu sitter vagnsnummer i mellan  Sl låga i fronten och vindrutetorkare precis nedan för föraren. Det är liknande placering om på Nobina 7605-7608. Om man står bakom bussen så ser man hela numret. Det är cirka 50 cm flyttat in på från där det satt från början. Det är liknande placering om på Nobina 7605-7608.Jag tycker att placeringen som Fridströms använder är bra. Som man kan se vagnsnummer lätta på bussen.

Bussmicke

Ja om 7991-7994 flyttades till Rimbo undrar jag varför endast en av dem,  7994, visade sig i Danderyd. 7605-7608 syntes tyvärr hela tiden.  Dessa har jag redan på bild.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 06 november 2015, 09:54:40 AM
Ja om 7991-7994 flyttades till Rimbo undrar jag varför endast en av dem,  7994, visade sig i Danderyd. 7605-7608 syntes tyvärr hela tiden.  Dessa har jag redan på bild.

En delorsak till att (hela trafikområdets) 7991-7995 samt 32xx-vagnarna föredras att hållas på hemmaplan (eller på pass som bara spetsvänder där nere i söder) är att dessa har 8-litersmotorn med gul glykol, och därmed kan därför (än så länge) inte rampkopplas över dagen i Danderyd och på Tekniska. Detta då ramperna på TEH och DAS innehåller den gamla blågröna glykolen.
Så det blir i första hand 7605-7608 av Rimbobussarna som körs på "korta 639:an" som har många vändningar vid Tekniska under mornarna och därefter uppställning över dagen. Medan 7991-7994 helt logiskt rullar vidare på samma Hallstavikstrafik som ledvagnarna de ersatte. Visserligen är de inne och vänder någon enstaka gång i Stockholm, men dagarna inleds oftast med att de rullar kanske på någon 648, och först därefter ut till Söderhall för att vända, sedan norrut mot Rimbo-Hallstavik, där rast, och först därefter söderut mot Stockholm. När de kommer dit är det inte riktigt "morgon" längre, utan mera förmiddag.

Detta är den generella teoretiska planeringstanken i alla fall, men avvikelser och omkastningar kan givetvis genomföras ibland.

homer

gul glykol låter dumt, scania kör ju med röd glykol... vad är skillnaderna egentligen?

Ersa

Perfekt! Skaffar man några sådana kan man ha tre olika typer av rampkopplingar där man bara får rampa respektive buss med rätt "glykolfärg". Låter inte alls osmidigt. ::)

Matte

Citat från: Ersa skrivet 06 november 2015, 22:29:04 PM
Perfekt! Skaffar man några sådana kan man ha tre olika typer av rampkopplingar där man bara får rampa respektive buss med rätt "glykolfärg". Låter inte alls osmidigt. ::)

Sådana problem finns på Nobina Södertörn och har vart så sedan trafikstarten på midsommarafton. Nya Volvo med gul glykol, Scania med röd och alla äldre Volvo bytt till röd. Men nu e alla ramp platser på garagen ombyggda så det endast går parkera viss typ av buss på vissa platser. Skulle det bli så att för många bussar av en typ på ett garage så kan det bli problem med att kunna rampkoppla dom som det inte finns anpassad plats för.

Ulf Berlin

Rampkoppling vid Ramsmora/Stavsnäs:
"XPND"är tydligen tillverkare,men vad innebär de röd/blåa uttagen längst ned?/Ulf

24 augusti./Ulf

Ersa

Å andra sidan är ju denna överdrivna besatthet av rampkopplingar även på landsbygdsdepåer något slags märkligt huvudstadsyndrom. I majoriteten av övriga landet samt övriga världen fungerar det ju alldeles utmärkt med en laddsladd, webasto samt i andra fall inomhus-kallgarage där bara luftslang kopplas.

eldani

I Hallstavik finns 8 bussplatser det är 4 st bussplatser för Volvo B9SA LE och 4 st bussplatser för Volvo B8RLE 6x2. Den senaste tiden har 5 st Volvo B8RLE 6x2 till och från och den som fick stå på plats för Volvo B9SA LE. Är inte uppkopplad till rampkoppling över natten. Om det går att stela upp en buss över natten utan att uppkopplad till rampkoppling. Så kan man väl stela upp en buss över dagen vid Tekniska.

Ersa

#28
Fyra platser i Rimbo respektive Hallstavik är ombyggda så just de har gul glykol, och på dessa får enbart B8orna stå. Övriga platser på dessa orter har kvar den blåa glykolen.
Än så länge är inga rampplatser vid Danderyd och Tekniska ombyggda.

Pga SL-utrustningen som är aktiv dygnet runt, så dräneras batterierna tyvärr rätt snabbt om bussen inte har laddning nattetid. Men det är ju enkelt att ansluta enbart batteriladdning via vanlig laddsladd på en femte B8 om så krävs. Själva glykolcirkulationen däremot är ju däremot nån gammal rest från äldre dagar, och rätt omodernt idag då webasto finns. Men SL verkar trivas bra i riktigt gamla hjulspår, och därför krävs glykolramper än idag i smådepåer som Rimbo och Hallstavik (medan Knutbyförarna skrattar åt dem).