Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 17 september 2015, 07:39:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Nobina Norrtäljes blå ledvagnar (som huvudsakligen ska trafikera linje 677 mellan Norrtälje och Uppsala) brukar även synas på linje 676 under helgerna. Men denna dag var en av dessa vagnar tursatt på 676:an i eftermiddagsrusningen (vardag).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa


Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2015, 08:24:23 AM
De rullar ju nästan dagligen på 676.

Där ser man. Tack för uppgiften. De verkar i alla fall vara mer förekommande i helgtrafiken.
Kanske handlar det om omlopp som omfattar både 676 och 677.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

På 677 är hälften röda bussar ingen ovanlighet på vardagar. Tror inte att 676 och 677 har gemensamma omlopp utan fordonsbyte.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2015, 11:37:27 AM
På 677 är hälften röda bussar ingen ovanlighet på vardagar. Tror inte att 676 och 677 har gemensamma omlopp utan fordonsbyte.



Ok, tack för uppgifterna! Hittade en gammal bild från min hemsida föreställande en röd buss på linje 677.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

5783

Fin bild men det är synd att det ska vara så förbannat svårt att sätta dit nummer på bussarna på ett vettigt och snyggt sätt.  :P Jag vet att designen på dagens bussar inte underlättar saken direkt men det ursäktar inte det enorma slarv som förekommer hos SLs entreprenörer. Gäller även spårbunden trafik.

Ersa

8500 med "8900-front" är tyvärr svårare att få på siffror på en vettig plats, jämfört med en äkta 8900. Detta då luckornas gångjärnslösningar är olika.

Att siffrorna på nutida och framtida Rimbobaserade bussar överensstämmer med Daniels kravnivå, arbetar jag dock redan med! ;)

Lars-Håkan_E

Citat från: Daniel S skrivet 17 september 2015, 13:44:51 PM
Fin bild men det är synd att det ska vara så förbannat svårt att sätta dit nummer på bussarna på ett vettigt och snyggt sätt.  :P Jag vet att designen på dagens bussar inte underlättar saken direkt men det ursäktar inte det enorma slarv som förekommer hos SLs entreprenörer. Gäller även spårbunden trafik.

Det finns väl numera inga direkta krav på detta, inv nr är ju nästan uteslutande för internt bruk och det krav som finns är att typsnittet ska vara detsamma som SL:s standard.
Siffror i gammal hederlig GDG/Sura storlek skulle knappast kunna leda till ilska från andra än bussdiggare.

Ibland är siffrorna överdrivet stora och överdrivet många. Ska man vara riktigt noggrann så är tre inv nr utvändigt helt ok men det skulle räcka med två. Det finns individer med sju nummer och då blir det lite löjligt. Ett i fronten, ett på höger sida vid strömbrytarlucka eller bränslepåfyllning och ett baktill.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2015, 15:54:17 PM
Det finns väl numera inga direkta krav på detta, inv nr är ju nästan uteslutande för internt bruk och det krav som finns är att typsnittet ska vara detsamma som SL:s standard.
Siffror i gammal hederlig GDG/Sura storlek skulle knappast kunna leda till ilska från andra än bussdiggare.

Haha! Ja, den vreden får man passa sig ifrån! Minns ju vreden från tågdiggarna då Green Cargo valde modernt typsnitt för den då nylackerade orangea Rc4 1290  ;D
Originalskick
Efter renovering, med moderna siffror.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2015, 15:54:17 PM
Ibland är siffrorna överdrivet stora och överdrivet många. Ska man vara riktigt noggrann så är tre inv nr utvändigt helt ok men det skulle räcka med två. Det finns individer med sju nummer och då blir det lite löjligt. Ett i fronten, ett på höger sida vid strömbrytarlucka eller bränslepåfyllning och ett baktill.

Det här är väl vad SL kräver (eller iaf som har varit standard i flera decennier).
- En uppsättning i fronten, på vänster sida (förarsidan), tydligt placerad för mötande kollegor.
- En uppsättning ovanför framdörren.
- En uppsättning längst bak på bussens vänstra sida.
- En uppsättning baktill högt upp på höger sida. Traditionellt under bakrutan. Numera krångligare att få till bra pga att "utsvängande bakdel-dekalen" tar plats.

Det finns två separata textstorlekar. En mindre standardstorlek för röda bussar, samt en större storlek för blåbussar. 0071 ovan har korrekt typsnitt och storlek, men det har knappast 7397. Vilket är ett resultat av designen med för många skarvar. Jag vet faktiskt inte själv hur jag skulle lösa det snyggt om jag hade ansvarat för 7397. :-X

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2015, 18:19:18 PM
Det finns två separata textstorlekar. En mindre standardstorlek för röda bussar, samt en större storlek för blåbussar. 0071 ovan har korrekt typsnitt och storlek, men det har knappast 7397. Vilket är ett resultat av designen med för många skarvar. Jag vet faktiskt inte själv hur jag skulle lösa det snyggt om jag hade ansvarat för 7397. :-X

Svårt att bedömma mått på bild, men jag hade nog försökt med något likt detta:




5783

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2015, 15:19:10 PM
Att siffrorna på nutida och framtida Rimbobaserade bussar överensstämmer med Daniels kravnivå, arbetar jag dock redan med! ;)

Underbart.  :)

5783

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2015, 15:54:17 PM
Det finns väl numera inga direkta krav på detta, inv nr är ju nästan uteslutande för internt bruk och det krav som finns är att typsnittet ska vara detsamma som SL:s standard.

I min värld behöver det inte finnas några krav. Oavsett om det är för internt bruk eller inte så ska alla dekaler monteras noggrant och enligt aktuell grafisk profil.

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 17 september 2015, 19:37:24 PM
Svårt att bedömma mått på bild, men jag hade nog försökt med något likt detta:

Bra tänkt. Dock är de vita siffrorna i korrekt storlek för blåbussar för stora för att passa in på detta (eller något annat) ställe på 8500 med 8900-front.

Lars-Håkan_E

Citat från: Daniel S skrivet 17 september 2015, 20:35:53 PM
I min värld behöver det inte finnas några krav. Oavsett om det är för internt bruk eller inte så ska alla dekaler monteras noggrant och enligt aktuell grafisk profil.

Det är väl det enda krav som finns, att eventuella siffror ska stämma överens med SL:s typsnitt.

Om det sedan ska finnas en, två eller sju sifferdekaler är ju trafikutövarens sak, men behöver dock inte tapetsera med dekaler, tre bör i de flesta fall vara helt tillräckligt.

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 17 september 2015, 20:35:53 PM
I min värld behöver det inte finnas några krav. Oavsett om det är för internt bruk eller inte så ska alla dekaler monteras noggrant och enligt aktuell grafisk profil.

Frågan är vad den aktuella grafisk profilen är. Att få tag i korrekt "reglemente", eller åtminstone någon form av skriftliga och/eller grafiska instruktioner från SL hade ju varit trevligt, men verkar tyvärr vara helt omöjligt. I alla fall de senaste 12 åren jag försökt.
Så gällande siffrorna får det istället bli en blandning av äldre traditioner, muntliga instruktioner från privata dekaltillverkare (som förr arbetat för SL Buss AB), samt egen noggrann anpassning till modernare karosser. Allt i kombination med en dialog med förarkåren om tydlighet i praktiken, samtidigt som allt ska bli snyggt och så enhetligt som möjligt.