Huvudmeny

RV 40

Startat av S Svensson, 25 november 2007, 12:17:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

RV 40 delen Ulricehamn-Borås blev i går 24 nov en aning kortare då en del motorväg invigdes.Det var från avfarten till Dalsjöfors som det är motorväg och det går nu att åka motorväg nästan till Tolkabro. Projektchef har varit Kjell Mårtensson.Han förknippas mest med Göteborgs Spårvägar och en del andra uppdrag i Göteborg. Han är fd vikarierande kommunalråd.
Kommer linje 100 gå denna väg. Ja det gör den säkert,men nya tider kommer väl inte innan 5 eller 6 jan 08??

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 25 november 2007, 12:17:06 PM

Kommer linje 100 gå denna väg. Ja det gör den säkert,men nya tider kommer väl inte innan 5 eller 6 jan 08??

Den har redan fått ny tidtabell och den liksom vissa turer på linje 200 kommer att gå motorvägen. Se för övrigt Bussnack.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan A

Och i Borås Tidning finns artikeln om "min buss försvann"

http://www.bt.se/nyheter/boras/hennes-buss-drogs-in(346731).gm

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan A skrivet 26 november 2007, 14:06:47 PM
Och i Borås Tidning finns artikeln om "min buss försvann"

http://www.bt.se/nyheter/boras/hennes-buss-drogs-in(346731).gm

Ja, det var ju bara en tidsfråga innan den artikeln kommer. Det som är en förbättring för tio och en försämring för en blir alltid en "försämring" i media.
Fast jag kan inte heller förstå varför inte alla turer på linje 200 skall gå genom Rångedala medan linje 100 kan gå motorvägen. Visserligen får Rångedala färre förbindelser än tidigare men ändå hyfsat många med hänsyn till samhällets storlek.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

scaniaolsson

Tittade på en karta för att hitta Tolkabro och då kom en fråga upp.

Är det nu mötesfritt hela vägen Borås-Ulricehamn ??

2004 var jag själv uppe och jobbade i trakterna och minns då att det var 2+1 väg en ganska bra bit från Ulricehamn mot Borås.

Sedan är det väl dessutom 2+1 hela vägen från Ulricehamn till där man möter på Rv 26 före Göteborgsbacken i Jönköping.

Några undringar bara.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: scaniaolsson skrivet 27 november 2007, 06:08:09 AM
Tittade på en karta för att hitta Tolkabro och då kom en fråga upp.

Är det nu mötesfritt hela vägen Borås-Ulricehamn ??

2004 var jag själv uppe och jobbade i trakterna och minns då att det var 2+1 väg en ganska bra bit från Ulricehamn mot Borås.

Sedan är det väl dessutom 2+1 hela vägen från Ulricehamn till där man möter på Rv 26 före Göteborgsbacken i Jönköping.

Några undringar bara.

Scaniaolsson

Nej, det är någon mil fortfarande som är tvåfilig och i stort sett hastighetsbegränsad till 70 km/tim. Omkörningsmöjligheterna här är närmast obefintliga. Det avser alltså sträckan där motorvägen slutar vid Dållebo öster om Rångedala till Brunnsnäs strax innan Ulricehamn. Från Brunnsnäs till Jönköping är det trefilsväg. Även på den del strax efter Bottnaryd och fram till Hedenstorp där vägarna 26 och 40 har gemensam sträckning är det trefilsväg. I backen är det - eller är i full färd med att bli - 3 filer uppåt men jag är osäker på om det blir en eller två filer nedåt. Sedan är det tvåfiligt från Haga (vid SJ:s gamla bussgarage) fram till man kommer ut på E4, som är motorväg hela vägen till Stockholm. Så mellan Göteborg och Stockholm är det nu bara cirka en mil vanlig tvåfilig mötesväg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

scaniaolsson

Delen genom Haga på Rv 40 i Jönköping är väl snart motorväg om det inte redan är färdigt.

Göteborgsbacken lär bli något så unikt som en 3+1 väg om jag minns rätt.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.