Högre hastigheter är bättre?

Startat av Nico, 12 juli 2015, 22:14:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Citat från: Anders Noren skrivet 11 januari 2016, 18:13:19 PM
Sänkt hastighet för att minska dödsolyckor och allvarliga skadeolyckor är varken orealistiskt, teoretiskt eller politiskt. Det är ursprungligen en tjänstemannaidé och metoden används för att den funkar.

Japp! Instämmer med Anders.., Så är det.

Man behöver bara ha medel-måttiga grundskole-betyg i fysik för att förstå sambandet mellan hastighet (levande kraften), tyngd-lagen och centrifugal-kraften... och vad som händer när man förlorar kontrollen över dessa natur-krafter. Här spelar givetvis reaktions-tiden också en avgörande roll. Men sammanfattat :

Farten skadar och dödar människor ,djur och miljö...samt respekten och anseendet för dem som inte förstår det...

/   M v h   Walle

Olof Lagerkvist

Citat från: David M skrivet 10 januari 2016, 14:54:55 PM
En orsak till att man sänkt hastigheter på många vägar i framförallt Skåne (från 90 till 70 eller 90 till 80, 70 till 60 osv) är att Länsstyrelsen vill sänka utsläppen av NOx-partiklar (kväveoxider) så mycket som möjligt. Man har därför drivit på TrV att hålla nere hastigheterna på många landsvägar. I sak ska även sägas att många NOx-utsläpp kommer från omgivningen hundratals mil ifrån (Storbrittanien, Kontinentaleuropa osv) så arbetet är något av Sisofysuppdrag med enbart sådana lokala åtgärder.

Mnja, det där var väl det argumentet man hade på 80-talet för att sänka hastigheten från 110 till 90 under sommaren. Det pågick några år och ledde till ganska stora minskningar av kväveoxid, kolmonoxid och kolväten. Men sedan fordonen började utrustas med katalysatorer blev detta inget särskilt intressant argument längre och idag brukar hastighetssänkningar enbart motiveras med minskad risk för olyckor, framförallt med allvarliga personskador.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Anders Noren

Citat från: WalleW skrivet 11 januari 2016, 19:03:17 PM
Japp! Instämmer med Anders.., Så är det.

Man behöver bara ha medel-måttiga grundskole-betyg i fysik för att förstå sambandet mellan hastighet (levande kraften), tyngd-lagen och centrifugal-kraften... och vad som händer när man förlorar kontrollen över dessa natur-krafter. Här spelar givetvis reaktions-tiden också en avgörande roll. Men sammanfattat :

Farten skadar och dödar människor ,djur och miljö...samt respekten och anseendet för dem som inte förstår det...

/   M v h   Walle

Man kan förstås diskutera hur stor hastighetssänkning som är realistisk att uppnå under givna omständigheter. Men det är också här skillnaden ligger mellan gammaldags trafiksäkerhetsarbete, som fokuserade på upplysning och moraliserande, och modernt trafiksäkerhetsarbete: idag skyltar man inte om och skäller på trafikanterna för att de kör fortare än tänkt. I stället bygger man om så att det inte går att köra fortare än tänkt. Och kan man inte bygga om så är det tveksamt om det blir någon sänkning.

Andra delar av nollvisionsarbetet i vägtrafiken är, förutom att fysiskt hindra trafikanterna från att göra fel, att se till att när de gör fel - när, inte om! - så ska de inte dö eller skadas allvarligt. Detta görs t.ex. genom att ta bort fasta hinder längs större vägar eller ersätta dem med eftergivliga hinder och att bygga om vägar och korsningar så att kollisioner inte sker i rät vinkel. Observera att nollvisionen bara gäller trafikanter i bil samt gående, inte cyklister. När det gäller cykeltrafiken står samhället fortfarande kvar på upplysnings- och moraliseringsstadiet.

WalleW

Citat från: Anders Noren skrivet 11 januari 2016, 19:47:36 PM
Observera att nollvisionen bara gäller trafikanter i bil samt gående, inte cyklister. När det gäller cykeltrafiken står samhället fortfarande kvar på upplysnings- och moraliseringsstadiet.

Min uppfattning är att de flesta trafik-olyckor med motorfordon inblandade orsakas av olika typer av "förarfel", t e  felbedömningar, inkompetens och/eller distraktion i form av mobiltelefoner eller annan koncentrations-avledande utrustning/verksamhet i eller strax utanför fordonet. Rena fordons-tekniska fel är numera sällsynta i dessa olycks-sammanhang.

Alltför ofta rapporteras t e att "olyckan orsakades av halkan" eller "dålig sikt". Formuleringen fritar föraren från det ansvar hen har för att anpassa fordonets hastighet till rådande väglag/siktförhållanden. "En BIDRAGANDE orsak till olyckan" skulle i mitt tycke vara en korrektare formulering.
Att inte fler cyklister skadas/förolyckas mot bakgrund av näst intill obefintligt trafikvett i kombination med mobil-telefoner framstår för mig närmast som besläktat med mirakel.
Att möta mörklagda motorcyklar på två-filig väg är dessvärre en ökande trend, i dis och/eller motljus kan det vara direkt otäckt...

/   M v h   Walle

Anders Noren

Citat från: WalleW skrivet 11 januari 2016, 21:39:36 PM
Min uppfattning är att de flesta trafik-olyckor med motorfordon inblandade orsakas av olika typer av "förarfel", t e  felbedömningar, inkompetens och/eller distraktion i form av mobiltelefoner eller annan koncentrations-avledande utrustning/verksamhet i eller strax utanför fordonet. Rena fordons-tekniska fel är numera sällsynta i dessa olycks-sammanhang.

Alltför ofta rapporteras t e att "olyckan orsakades av halkan" eller "dålig sikt". Formuleringen fritar föraren från det ansvar hen har för att anpassa fordonets hastighet till rådande väglag/siktförhållanden. "En BIDRAGANDE orsak till olyckan" skulle i mitt tycke vara en korrektare formulering.
Att inte fler cyklister skadas/förolyckas mot bakgrund av näst intill obefintligt trafikvett i kombination med mobil-telefoner framstår för mig närmast som besläktat med mirakel.
Att möta mörklagda motorcyklar på två-filig väg är dessvärre en ökande trend, i dis och/eller motljus kan det vara direkt otäckt...

/   M v h   Walle

Visst, men modernt trafiksäkerhetsarbete utgår ifrån att trafikanterna ÄR inkompetenta, okoncentrerade, saknar trafikvett och gör felbedömningar och sedan ser man till att trafikmiljön är utformad så att våra mänskliga tillkortakommanden inte ska leda till död eller allvarlig skada. (Den utan skuld kan kasta första stenen.) Rent principiellt innebär det att trafikanterna fråntas ansvaret från att ha orsakat sin egen eller någon annans död, men om någon är skyldig i lagens mening är ointressant i sammanhanget. Det är en fråga för rättsväsendet, inte för stadsplanerarna och väghållarna. Stadsplanerarna och väghållarna är nöjda så länge alla överlever helskinnade.

Freke

Den bästa och billigaste(?) trafiksäkerhetshöjande åtgärden vore nog att ta bort bilföraren. http://www.expressen.se/motor/forarlosa-bilar-krockar-oftare/

WalleW

Citat från: Anders Noren skrivet 11 januari 2016, 22:12:39 PM
Visst, men modernt trafiksäkerhetsarbete utgår ifrån att trafikanterna ÄR inkompetenta, okoncentrerade, saknar trafikvett och gör felbedömningar och sedan ser man till att trafikmiljön är utformad så att våra mänskliga tillkortakommanden inte ska leda till död eller allvarlig skada. (Den utan skuld kan kasta första stenen.) Rent principiellt innebär det att trafikanterna fråntas ansvaret från att ha orsakat sin egen eller någon annans död, men om någon är skyldig i lagens mening är ointressant i sammanhanget. Det är en fråga för rättsväsendet, inte för stadsplanerarna och väghållarna. Stadsplanerarna och väghållarna är nöjda så länge alla överlever helskinnade.
Citat från: Freke skrivet 12 januari 2016, 07:39:01 AM
Den bästa och billigaste(?) trafiksäkerhetshöjande åtgärden vore nog att ta bort bilföraren. http://www.expressen.se/motor/forarlosa-bilar-krockar-oftare/

Vi är helt säkert överens om att alla berörda parter i det omfattande ämnet TRAFIKSÄKERHET arbetar efter bästa förstånd och förmåga sett till de resurser som står till förfogande, och visst är det rättsväsendets sak att fastställa ansvar och skuld när något går snett dessa sammanhang.

Efter snart 50 år bakom ratten i olika slag av fordon i olika trafik-miljöer kan jag i alla fall konstatera att beteende och attityder hos fordons-förare har förändrats i negativ riktning de senaste 15 åren vad gäller respekt, hänsyn och förståelse för trafik-situationer.

En bidragande del till detta kan ju också vara att modernare bilar, hur krock-säkra de än har blivit, har så många finesser som föraren kan sysselsätta sig med "under tiden hen kör" så att nödvändigt fokus på själva körningen och omgivande trafik därmed distraheras.

Det finns mycket att spekulera i om man är engagerad...

/   M v h   Walle


Freke

Har visserligen bara 26 år bakom ratten, men min känsla är att folk generellt kör bättre och lugnare idag än förr. Eller också är det jag som med rutinens hjälp kör bättre och med större marginaler mot medtrafikanterna.

WalleW

Citat från: Freke skrivet 12 januari 2016, 10:13:07 AM
Har visserligen bara 26 år bakom ratten, men min känsla är att folk generellt kör bättre och lugnare idag än förr. Eller också är det jag som med rutinens hjälp kör bättre och med större marginaler mot medtrafikanterna.

Jag skulle tro att den rutin och erfarenhet Du har samlat på Dig genom åren på sätt och vis har gjort Dig "klokare" som förare. Med det menar jag att Du precis det Du nämner; omedvetet kör Du mer avvaktade och med större marginaler. Därför försätter Du Dig inte "situationer" på samma sätt som Du kanske gjorde tidigare ,och som en direkt följd av det störs Du mindre av andra trafikanters mindre goda beteende. Man kan också "känna på sig" vad som kommer att hända och tar omedvetet marginal för det.

I rollen som utbildare använde jag ofta min "lathet" som ett positivt argument för att köra lugnare; höger-regel eller inte, hellre lättar jag lite på gasen i stället för att sitta och skriva skade-/händelse-rapporter på garaget en halv-timme efter tjänstens slut.

De åren har också stärkt mig i min uppfattning om att lag-sportande förare, och/eller förare med naturligt boll-sinne, har bättre och snabbare blick för lösningar i trafik-situationer som uppstår hastigt. Kanske inte så vetenskapligt, men ändå...
De flesta normal-begåvade människor kan lära sig det mesta till en viss gräns, men det är de som har den medfödda talangen som blir stjärnor i sin utövning, vad den än må vara...

/   M v h   Walle