Huvudmeny

Klassiker i vägjobb

Startat av Greger Larsson, 23 juni 2015, 20:11:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Igår dök denna veteran upp vid släntrensning här hemmavid:


Nico

Tjusigt! Kan inte finnas många F88:or kvar i aktiv tjänst... eller är det månne någon egenåkare ute och luftar sin hobby/veteranlastbil? Hur som helst så blir man nostalgisk.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Christian Ljunggren

Citat från: Nico skrivet 23 juni 2015, 21:10:07 PM
Tjusigt! Kan inte finnas många F88:or kvar i aktiv tjänst... eller är det månne någon egenåkare ute och luftar sin hobby/veteranlastbil? Hur som helst så blir man nostalgisk.


En F89 är det, -71 års modell.

Nico

Tack för korrigeringen. För en lekman som undertecknad är det inte helt lätt att skilja en F88 och en F89 åt. Motorstyrkan är väl högre för F89, men undrar om det var det framaxelns placering och grillen som annars är mera särskiljande drag?

Hur som helst så är det fortfarande en väldigt trevlig bild på en modell (design) som åtminstone jag upplevde som mycket kraftfull när man såg dem på vägarna förr i världen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Clabbe

Grillen och effekten (330hk) är större på en 89a. Sedan fanns det en paragrafmodell av bägge: G med framflyttad framaxel.