Bussar som har hamnat hos Nobina Fleet AB

Startat av eldani, 22 juni 2015, 21:27:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Nu har Nobina flytta 16 st buss av modellen Volvo B12BLE 6x2 av årsmodell 2006 till Nobina Fleet AB i Solna och det är.
Dom är registrerade hos Nobina Fleet AB i Solna från och med den 2016-06-07.
6434 XOX 866
6435 XOX 870
6436 XOX 850
6437 XOX 851
6438 XOX 856
6439 XOX 860
6440 XOX 361
6441 XOX 365
6442 XOX 366
6443 XOX 855
6444 XOX 861
6445 XOX 875
6446 XOX 876
6447 XOX 880
6448 XOX 885
6449 XOX 886

Nu har Nobina flytta 8 st buss av modellen Volvo B12BLE 4x2 av årsmodell 2006 till Nobina Fleet AB i Solna och det är.
Dom är registrerade hos Nobina Fleet AB i Solna från och med den 2016-06-07.
6450 XRK 740   
6451 XRK 745
6452 XRK 755
6453 XRK 731
6454 XRK 790
6455 XRK 750
6456 XRK 765
6457 XRK 771

AdmirT

Varför gör man det här draget?

Nu gissar jag och spekulerar bara, men den enda förklaringen jag finner är för att sommartidtabellerna startar på flera håll runt om i de olika länen och då behövs inte de flesta bussarna ute i trafik. Men varför registrera dessa på Nobina Fleet då? Kanske för att dessa bussar ska användas i Sälen i slutet av juli till O-ringen? OBS, jag bara spekulerar.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Lars_L

Citat från: AdmirT skrivet 09 juni 2016, 01:12:11 AM
Varför gör man det här draget?

Nu gissar jag och spekulerar bara, men den enda förklaringen jag finner är för att sommartidtabellerna startar på flera håll runt om i de olika länen och då behövs inte de flesta bussarna ute i trafik. Men varför registrera dessa på Nobina Fleet då? Kanske för att dessa bussar ska användas i Sälen i slutet av juli till O-ringen? OBS, jag bara spekulerar.

Man överför ju helt enkelt överblivna vagnar dit - och som sagt blir det ju oftast logiskt i och med sommartidtabelllen och exempelvis när avtalsområden avslutas. Ofta är det ju en kortsiktig placering i väntan på försäljning/skrot.

Men visst kan det vara aktullt också för exempelvis o-ringen eller pendeltågsavstängningar. För den förra tror jag väl dock främst turistbussar är intressant och att man fyller på med underleverantörer. Även när det gäller pendeltågsavstängningarna brukar ju Nobina också föredra att anlita underleverantörer, än att anställa förare själv för uppdraget och köra med överblivna bussar, men det kan ju förstås bli en mix.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 09 juni 2016, 08:20:07 AM
Man överför ju helt enkelt överblivna vagnar dit - och som sagt blir det ju oftast logiskt i och med sommartidtabelllen och exempelvis när avtalsområden avslutas. Ofta är det ju en kortsiktig placering i väntan på försäljning/skrot.

Men visst kan det vara aktullt också för exempelvis o-ringen eller pendeltågsavstängningar. För den förra tror jag väl dock främst turistbussar är intressant och att man fyller på med underleverantörer. Även när det gäller pendeltågsavstängningarna brukar ju Nobina också föredra att anlita underleverantörer, än att anställa förare själv för uppdraget och köra med överblivna bussar, men det kan ju förstås bli en mix.

Så här gör man ju bara för att kostnaden för fordonet inte längre ska hamna på det trafikområde/avtal där det blivit övertaligt.
Annars skulle det kunna slå väldigt fel resultatmässigt.

Ted Selander

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 juni 2016, 09:20:59 AM
Så här gör man ju bara för att kostnaden för fordonet inte längre ska hamna på det trafikområde/avtal där det blivit övertaligt.
Annars skulle det kunna slå väldigt fel resultatmässigt.

Knappast dock bara för att det är sommartidtabell, om de ska användas till hösten igen. På sin höjd görs en avställning av lediga bussar, men inte heller det görs överallt, även om trafiken halveras.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ted S skrivet 09 juni 2016, 12:23:08 PM
Knappast dock bara för att det är sommartidtabell, om de ska användas till hösten igen. På sin höjd görs en avställning av lediga bussar, men inte heller det görs överallt, även om trafiken halveras.

Det skrev jag heller inte Ted :-)

En övertalig buss är i min värld INTE något som ska användas igen om ett antal veckor i samma avtal.

eldani

Citat från: AdmirT skrivet 09 juni 2016, 01:12:11 AM
Varför gör man det här draget?

Nu gissar jag och spekulerar bara, men den enda förklaringen jag finner är för att sommartidtabellerna startar på flera håll runt om i de olika länen och då behövs inte de flesta bussarna ute i trafik. Men varför registrera dessa på Nobina Fleet då? Kanske för att dessa bussar ska användas i Sälen i slutet av juli till O-ringen? OBS, jag bara spekulerar.

Dom här har varit hos Nobina i Norrtälje. I mitt tycke är det konstigt att man tar bort dom i från Norrtälje som det finns äldre bussar kvar i trafik.
6450 XRK 740
6452 XRK 755

AdmirT

Dom två och övriga bussar som du nämner i listan lär med all sannolikhet återgå till deras ursprungliga placeringar i sensommar
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Peter Rost

Citat från: Lars_L skrivet 09 juni 2016, 08:20:07 AM
Man överför ju helt enkelt överblivna vagnar dit - och som sagt blir det ju oftast logiskt i och med sommartidtabelllen och exempelvis när avtalsområden avslutas. Ofta är det ju en kortsiktig placering i väntan på försäljning/skrot.

Men visst kan det vara aktullt också för exempelvis o-ringen eller pendeltågsavstängningar. För den förra tror jag väl dock främst turistbussar är intressant och att man fyller på med underleverantörer. Även när det gäller pendeltågsavstängningarna brukar ju Nobina också föredra att anlita underleverantörer, än att anställa förare själv för uppdraget och köra med överblivna bussar, men det kan ju förstås bli en mix.

Ersättningstrafiken Spånga - Bålsta kommer till största del att köras av inhyrda underentrepenörer.

//Peter

Ulf Berlin

Citat från: Peter Rost skrivet 10 juni 2016, 10:56:17 AM
Ersättningstrafiken Spånga - Bålsta kommer till största del att köras av inhyrda underentrepenörer.

//Peter
Farsta-Nynäshamn då?/Ulf

eldani

#40
Nu har Nobina Fleet AB i Solna flytta 2 st buss av modellen Volvo B12BLE 6x2 av årsmodell 2006 till Nobina i Varberg och det är.
Dom är registrerade hos Nobina i Varberg från och med den 2016-06-09.
6434 XOX 866
6435 XOX 870

Nu har Nobina Fleet AB i Solna flytta 4 st buss av modellen Volvo B12BLE 6x2 av årsmodell 2006 till Nobina i Örebro och det är.
Dom är registrerade hos Nobina i Örebro  från och med den 2016-06-09.
6436 XOX 850
6437 XOX 851
6438 XOX 856
6439 XOX 860

Nu har Nobina Fleet AB i Solna flytta 10 st buss av modellen Volvo B12BLE 6x2 av årsmodell 2006 till Nobina i Skövde och det är.
Dom är registrerade hos Nobina i Skövde  från och med den 2016-06-09.
6440 XOX 361
6441 XOX 365
6442 XOX 366
6443 XOX 855
6444 XOX 861
6445 XOX 875
6446 XOX 876
6447 XOX 880
6448 XOX 885
6449 XOX 886

Nu har Nobina Fleet AB i Solna flytta 2 st buss av modellen Volvo B12BLE 4x2 av årsmodell 2006 till Nobina i Norrtälje och det är.
Dom är registrerade hos Nobina i Norrtälje från och med den 2016-06-09.
6450 XRK 740
6452 XRK 755

Nu har Nobina Fleet AB i Solna flytta 1 st buss av modellen Volvo B12BLE 4x2 av årsmodell 2006 till Nobina i Kungälv och det är.
Den är registrerade hos Nobina i Kungälv från och med den 2016-06-09.
6451 XRK 745

Nu har Nobina Fleet AB i Solna flytta 3 st buss av modellen Volvo B12BLE 4x2 av årsmodell 2006 till Nobina i Skövde och det är.
Dom är registrerade hos Nobina i Skövde från och med den 2016-06-09.
6453 XRK 731
6454 XRK 790
6455 XRK 750

Nu har Nobina Fleet AB i Solna flytta 2 st buss av modellen Volvo B12BLE 4x2 av årsmodell 2006 till Nobina i Varberg och det är.
Dom är registrerade hos Nobina i Varberg från och med den 2016-06-09.
6456 XRK 765
6457 XRK 771


Man undrar vad Nobina flyttar bussarna från Nobina till Nobina Fleet och sen tillbaka till Nobina varför dom jör så vet jag ej. Men det kanske någon vet här varför dom gör så?

Bernt Talbrant

De fyra bussar som nu åter är "flyttade" till Varberg var skrivna där tidigare också - och har nog rent fysiskt funnits kvar där hela tiden...

Frank Persson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 10 juni 2016, 23:23:13 PM
De fyra bussar som nu åter är "flyttade" till Varberg var skrivna där tidigare också - och har nog rent fysiskt funnits kvar där hela tiden...
De har funnits i Varberg hela tiden. Igår var jag i Ullared och då såg jag 6434 på linje 651.

Skickat från min LG-H440n via Tapatalk


Bussmicke

Samma sak med 6436-6439 i Örebro, de har varit där ända sedan man förlorade i Gävle och vann Örebro.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

eldani

Nu har Nobina Fleet AB en buss av modellen Volvo B9SALE 8500 Led av årsmodell 2010 till Nobina i Umeå och det är.
Den är registrerade hos Nobina i Umeå från och med den 2016-06-10.
0095  JAL 717

Nu har Nobina Fleet AB i Solna flyttam17st buss av modellen Volvo B9SALE 8500 Led av årsmodell 2009 till Nobina i Umeå  och det är.
Dom är registrerade hos Nobina i Umeå från och med den 2016-06-10.
6905 BLP 540
6906 BLP 544
6907 BLP 546
6908 BLP 559
6909 DEC 022
6910 BLP 565
6911 BLP 581
6912 BLP 584
6913 BLP 586
6914 BLP 590
6915 CZH 289
6916 BLL 562
6917 EED 861   
6918 BLL 573 
6919 BLL 579
6920 BLL 583
6921 BLL 591

Nu har Nobina Fleet AB i Solna  flytta en buss av modellen Volvo B9SALE 8500 Led av årsmodell 2011 till Nobina i Umeå och det är.
Den är registrerade hos Nobina i Umeå från och med den 2016-06-10.
7453  UEO 720

Man undrar vad Nobina flyttar bussarna från Nobina till Nobina Fleet och sen tillbaka till Nobina varför dom jör så vet jag ej. Det har nämnts här på forumet att dom här bussarna ska till Transdev.