Huvudmeny

Nya SL-linje 50

Startat av Ersa, 19 juni 2015, 12:41:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Intressant att den första avgången från Kungsholmen kördes med blåbuss. Varför blev linje 50 inte godkänd som stomlinje 5 av SL, och finns det planer på att i framtiden kunna rätta till det hela?

http://www.dn.se/sthlm/nya-busslinjenatet-ar-igang-i-innerstaden/

Kristian

Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2015, 12:41:25 PM
Intressant att den första avgången från Kungsholmen kördes med blåbuss.
Har bara sett blåbussar här i Universitetet hittills.

Ted Selander

Det har varit litet olika bud under våren med linje 50.

Klart nu att det i sommar går blå ledvagnar på linje 50, så långt lagret räcker, och på de omlopp som inte är blandade. Så blev det nästan en stomlinje...
Linje 67 går med röda ledvagnar.

Det tycks stämma med dagens utsättning (som det ser ut på 30 mils avstånd).
Edit: Och med ovanstående iakttagelser.


MrH

Ska 50 vara en blåbusslinje alltså? Eller har man inte tillräckligt med röda ledbussar ännu eller hur hänger detta ihop?

/MrH

Matte

Citat från: MrH skrivet 19 juni 2015, 22:11:51 PM
Ska 50 vara en blåbusslinje alltså? Eller har man inte tillräckligt med röda ledbussar ännu eller hur hänger detta ihop?

/MrH

Det är meningen att den ska bli blåbusslinje nr 5 i framtiden.

Walter

Tack för bilderna. De blå bussar som används på linje 50 var har de kört innan? Gissar på några av L1-4 men har behovet minskat där?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Ja, det verkar som att man inte riktigt bestämt sig än för att göra linje 50 till stomlinje. Kanske handlar det on att man först måste öka framkomligheten på vissa sträckor först?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Matte

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 juni 2015, 09:14:45 AM
Ja, det verkar som att man inte riktigt bestämt sig än för att göra linje 50 till stomlinje. Kanske handlar det on att man först måste öka framkomligheten på vissa sträckor först?

Har för mig jag läst att den skulle köras som linje 50 först men för att senare bli linje 5 och bli ny stomlinje senare. Vart jag läst det vette fan.

admin

Två separata debatter om nya SL-linje 50 är för tydlighetens och enkelhetens skull nu sammanfogade i en enda tråd.

ichessy

Citat från: Walter skrivet 20 juni 2015, 00:01:13 AM
Tack för bilderna. De blå bussar som används på linje 50 var har de kört innan? Gissar på några av L1-4 men har behovet minskat där?

Linje 50 ska bli stomlinje 5 inom en snar framtid som Keolis vill, vilket SL inte vill. Men Keolis har ju rättigheter enligt avtalet att bestämma själva linjenätet. Ironiskt nog gillar de styrande i SLL just nu "inga satsningar" från deras sida utan endast nedskärningar.

http://www.bussmagasinet.se/2015/02/har-ar-stockholms-nya-innerstadsbussar/
Software Developer

Lars_L

I alla fall olyckligt att man kör med blåa bussar, när bussen inte har den turtätheten. 20-minuterstrafik dagtid är knappast en stomlinje. Förvånad att SL accepterar det. Nu tycker jag väl förvisso att det är bättre att köra med konceptet huvudlinjer i stadstrafik än SL:s idé om snabba tvärförbindelser under stomlinjekonceptet. Det senare kräver ju anpassning av trafiksignaler och vägnät. Ett av de stora problemen med 50 kommer ju bli framkomligheten. Lindhagensgatan i rusningstrafik tar ju nästan 15-minuter att köra. Där skulle det behövas ett busskörfält. Högersvängen som förut fungerade smidigt från Vasagatan mot Stadshuset är ju nu cyckelväg, där skulle också behövas busskörfält. Etc, etc. Undrar också hur det ska fungera vid Fridhemsplan där man delar hållplatsläge med 4:an. Fungerar väl i sommar, men sedan behövs en annan lösning.

Stockholm har ju arbetat fram en framkomlighetsstrategi och det kräver ju att linjenätet hålls mer stabilt för stomlinjerna. Den nya busslinjen känns inte så välplanerad. Eller - den kan säkert få en hel del resenärer från centralen till Universitetet (Lappkärrsberget). Men resterande sträcka har ju inte blivit helt bra. Så det vore konstigt om den som nuvarande sträckning uppdateras till stomlinje.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

När Roslagsbanan stängs av mellan Universitetet och Östra station lär man ju kunna få en hel del fler resenärer på linje 50.

Walter

Har man dragit ned på andra blåbusslinjer för att få loss bussar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Andreas91

Citat från: Walter skrivet 21 juni 2015, 08:38:56 AM
Har man dragit ned på andra blåbusslinjer för att få loss bussar?

Alla blåbusslinjerna går under alla årets dagar. I och med att det är sommar - dvs. skolor är stängda och det är semestertider hos kontoren - så har man antagligen gjort bedömningen att man kan ha färre avgångar sommartid än under resterande del av året.

Ted Selander

Citat från: Andreas91 skrivet 21 juni 2015, 11:32:55 AM
Alla blåbusslinjerna går under alla årets dagar. I och med att det är sommar - dvs. skolor är stängda och det är semestertider hos kontoren - så har man antagligen gjort bedömningen att man kan ha färre avgångar sommartid än under resterande del av året.

Den bedömningen är inte direkt ny, sommartidtabell har tillämpats för flertalet linjer så länge jag kan minnas, och helt säkert längre än så.
Någon som vet när den första uttalade sommartidtabellen infördes i spårvägens trafik?