Huvudmeny

Gamla Riksvägar

Startat av Stefan P, 29 april 2015, 18:16:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Harald Nordius skrivet 08 maj 2015, 17:43:15 PM
Det måste väl betyda att Riksväg 7 från början gick mellan Lilla Edet och Grums. Riksväg 2 gick ju fram till någon i början på  50-talet på östra sidan av älven upp till Lilla Edet och sedan via Backamo.

Så borde det ju ha varit men det verkar ändå som om riksväg 7 gick Göteborg-Lilla Edet. Det lär ju knappast ha funnits anledning att ha två parallella vägar i den trånga älvdalen så någon form av dubbelskyltning bör ha funnits. Ingen regel utan undantag heter det ju.

När jag sökte på nätet om detta hittade jag denna trevliga länk:
http://www.vibilagare.se/resereportage/riksvagarna-114-ett-bra-alternativ-for-sommaren-2808

Här står ju också att Surte låg vid riksväg 7.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2015, 16:40:01 PM
E18 motsvaras av följande äldre vägar:
Riksväg 12 Stockholm-Enköping
Riksväg 11 Enköping-Arboga
Riksväg 9 Örebro-Årjäng.

Saknade sträckor utgjordes av olika länsvägar.

En mycket användbar lista finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_historiska_v%C3%A4gnummer_i_Sverige

Dagen E18 Stockholm-Kapellskär lägger jag till. Hela dagens sträcka var givetvis inte byggd 1959, utan motsvarades av:
- Länsväg 275, Stockholm-Norrtälje, där det redan då gick motorväg till Ullna (dagens Arninge norra), därefter sträckan via Angarn, Stångberga, Rö, Frihamra och Rösa.
- I min atlas ej nummergiven ej belagd väg (grusväg) via Angskär och Gräddö by till Kapellskär, vars hamn ska ha invigts 1960.

I atlasen från 1978 är motortrafikled byggd på sträckan Rosenkälla-Brottby, samt motorväg Rösa-Norrtälje, men i övrigt går E3 på samma sträcka som 1959.

Först efter midsommar 1995 invigdes den sista motorvägssträckan Söderhall-Rösa.

Harald Nordius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 maj 2015, 17:56:53 PM
Så borde det ju ha varit men det verkar ändå som om riksväg 7 gick Göteborg-Lilla Edet. Det lär ju knappast ha funnits anledning att ha två parallella vägar i den trånga älvdalen så någon form av dubbelskyltning bör ha funnits. Ingen regel utan undantag heter det ju.

När jag sökte på nätet om detta hittade jag denna trevliga länk:
http://www.vibilagare.se/resereportage/riksvagarna-114-ett-bra-alternativ-for-sommaren-2808

Här står ju också att Surte låg vid riksväg 7.
Rikstvåan flyttades till att gå via Kungälv och Ljungskile på 1950-talet, så från den tidpunkten var det förstås riksväg 7 mellan Göteborg och Lilla Edet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Harald Nordius skrivet 08 maj 2015, 21:44:53 PM
Rikstvåan flyttades till att gå via Kungälv och Ljungskile på 1950-talet, så från den tidpunkten var det förstås riksväg 7 mellan Göteborg och Lilla Edet.

Raset i Surte var 1950 och det var 1953 som riksväg 2 började gå på västra sidan av älven söder om Ljungskile.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 maj 2015, 22:05:35 PM
Raset i Surte var 1950 och det var 1953 som riksväg 2 började gå på västra sidan av älven söder om Ljungskile.
Jag åkte någon gång emellan Göteborg och Trollhättan via Göta Älvdalen.
Ungefär 1958 byggdes denna väg om till att bli berd och rak. Jag har inget minne av att vi åkte via Sjunturp så denna del kanske var bortbyggd.
Motorväg med dubbla vägbanor byggdes Malmö-Lund och Göteborg-Backa-Kungälv. Invigdes cirka 1953-55. Är det då man ändrade på delen Kungälv-vidare Rv 2? Om inte så borde man kört "över" älven. Gick detta ?
Vägen Göteborg-Kungälv hade låga vägportar och sommaren 1973 var det ett antal personbilar lastade på en biltransportbil som fick lasten att se ut som cabrole

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 10 maj 2015, 22:52:05 PM
Jag åkte någon gång emellan Göteborg och Trollhättan via Göta Älvdalen.
Ungefär 1958 byggdes denna väg om till att bli berd och rak. Jag har inget minne av att vi åkte via Sjunturp så denna del kanske var bortbyggd.
Motorväg med dubbla vägbanor byggdes Malmö-Lund och Göteborg-Backa-Kungälv. Invigdes cirka 1953-55. Är det då man ändrade på delen Kungälv-vidare Rv 2? Om inte så borde man kört "över" älven. Gick detta ?
Vägen Göteborg-Kungälv hade låga vägportar och sommaren 1973 var det ett antal personbilar lastade på en biltransportbil som fick lasten att se ut som cabrole

Motorväg Göteborg-Kungälv invigdes i olika etapper under 1958. Enligt annan uppgift flyttades riksväg 2 till västra sidan om älven söder om Lilla Edet redan 1953. På den tiden fanns väl bara Göta Älvbron i centrala Göteborg för biltrafik över älven. Men fanns det en bro över Nordre älv i Kungälv då? Den nuvarande är från 1968.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2015, 07:17:32 AM
Motorväg Göteborg-Kungälv invigdes i olika etapper under 1958. Enligt annan uppgift flyttades riksväg 2 till västra sidan om älven söder om Lilla Edet redan 1953. På den tiden fanns väl bara Göta Älvbron i centrala Göteborg för biltrafik över älven. Men fanns det en bro över Nordre älv i Kungälv då? Den nuvarande är från 1968.

Jag har en bilatlas från tidigt 50-tal hemma, undrar om den inte är just från 1953. Är ej hemma just nu så jag kan kolla, men i alla fall så är jag säker på från detaljkartan över Göteborg med omnejd att
1) Rikstvåan flyttats till att gå över Kungälv och att
2) Motorvägen förbi Backa ej har byggts, ej heller Litteraturgatan, utan Rikstvåan går genom nuvarande höghusbebyggelsen i Brunnsbo och alldeles förbi Backa kyrka, på vägar som är cykelbana eller lokalgator idag. (Gjorde faktiskt ett litet bildreportage på Vägforum om gamla rikstvåans sträckning genom Backa för några år sedan.)

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Fredrik W

Kollade min KAK Atlas, daterad "1948-1952". I den går Rv 2 öster om älven. Vägen väster om älven heter 160.

I min andra KAK Atlas, daterad 1955, går Rv 2 väster om älven, dock ej utbyggd till motorväg.
Motorvägen Gbg-Kungälv öppnades 1958, enligt Trafikverkets hemsida.

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vastra-Gotaland/E6-genom-Bohuslan/En-20-mil-och-drygt-50-ar-lang-historia-/



Harald Nordius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2015, 07:17:32 AM
Motorväg Göteborg-Kungälv invigdes i olika etapper under 1958. Enligt annan uppgift flyttades riksväg 2 till västra sidan om älven söder om Lilla Edet redan 1953. På den tiden fanns väl bara Göta Älvbron i centrala Göteborg för biltrafik över älven. Men fanns det en bro över Nordre älv i Kungälv då? Den nuvarande är från 1968.
Det är motorvägsbron som är från 1968. Bron från Eriksdal till Fästningsholmen, som numera heter Bohusbron, byggdes 1941.

Hasse L

#24
Körde nyligen riksettan Hamneda - Byarum, Gränna - Mjölby samt Getå - Södertälje. Det var mycket givande jämfört med de sövande motorvägarna. Hade lite svårigheter att hitta rätt väg ut ur några städer / tätorter. Men några felkörningar hinner man ju med när dagarna är långa.
Finns det detaljerade kartor över den delvis uppskyltade sträckan Markaryd-Klevshult?

Hasse L

PS Det finns en utmärkt karta - Turistväg Riksettan - över sträckan Eket (söder om Örkelljunga) - Jönköping inklusive detaljerade kartor över tätorterna. Jag hittade den i Ritsys Nostalgi Café & Butik i Skånes Fagerhult, väl värt ett besök.

BMJ

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2015, 07:17:32 AM
Motorväg Göteborg-Kungälv invigdes i olika etapper under 1958. Enligt annan uppgift flyttades riksväg 2 till västra sidan om älven söder om Lilla Edet redan 1953. På den tiden fanns väl bara Göta Älvbron i centrala Göteborg för biltrafik över älven. Men fanns det en bro över Nordre älv i Kungälv då? Den nuvarande är från 1968.

Det var väl färja vid Jordfall innan bron. Ska även ha gått färja över älven i höjd med nuvarande Angeredsbron.

Harald Nordius

Ja, det var färja vid Jordfallet. Den andra färjan du nämner, Nyebro färja, gick mellan Agnesberg och Orrekulla skans på Hisingen. Där kan man fortfarande se spår av färjelägena och vägen ner till läget på Hisingen finns kvar. Den drogs in när Angeredsbron öppnades 1978.

http://kartor.eniro.se/m/piLVw

BMJ

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2015, 16:40:01 PM
E18 motsvaras av följande äldre vägar:
Riksväg 12 Stockholm-Enköping
Riksväg 11 Enköping-Arboga
Riksväg 9 Örebro-Årjäng.

Saknade sträckor utgjordes av olika länsvägar.

En mycket användbar lista finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_historiska_v%C3%A4gnummer_i_Sverige

Angående riksväg 9. Slutade den i Årjäng, eller fortsatte den till Norska gränsen?

Ersa

Citat från: BMJ skrivet 20 september 2015, 21:34:30 PM
Angående riksväg 9. Slutade den i Årjäng, eller fortsatte den till Norska gränsen?

I Motormännens vägvisare från 1959 går riksväg 9 förbi Årjäng och Töcksfors hela vägen till gränsen. På den norska sidan fortsätter den som väg nummer 6.

Stefan Lindberg

Här är några bilder från vägen till Nyebro färja tagna från Hisingssidan