Busslink vann Ersättningstrafik för Farstagrenen!

Startat av Yujin Zhang, 20 november 2007, 17:48:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Det blir Busslink som ska köra ersättningstrafik på Farstagrenen nästa år. Trafiken omfattar 40 MAN bussar inhyrda från Oslo Sporveien av årsmodell 1998-2003.

Grattis Busslink säger jag. :)

Ersa

Fanns det ens någon konkurrens?
Vilka andra lade bud?

Yujin Zhang

CitatFanns det ens någon konkurrens?

Jag kan tänka mig Swebus, eftersom det rör sig om helt ny Trafikområde avsett bara för ersättningstrafik.

Veolia är också helt möjligt, men eftersom de har inga bussverksamhet med SL idag så är det kanske lite svårt att arrangera hela saken.

CitatVilka andra lade bud?

Den här låtar jag någon annan svara, då jag saknar konkret svar.

Jan

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 november 2007, 18:00:03 PM
Jag kan tänka mig Swebus, eftersom det rör sig om helt ny Trafikområde avsett bara för ersättningstrafik.

Veolia är också helt möjligt, men eftersom de har inga bussverksamhet med SL idag så är det kanske lite svårt att arrangera hela saken.

Den här låtar jag någon annan svara, då jag saknar konkret svar.

Jag skulle tro att bara Swebus och Busslink lagt på trafiken. Detta vet båda aktörerna vilket gjort att det blev ett dyrt bud för SL.
I branschen 37 år


Ersa

Är smååkarnas tid nu förbi när det gäller ersättningstrafik?
Jag tänker närmast på Gladö.

Bussmicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 november 2007, 17:48:43 PM
Det blir Busslink som ska köra ersättningstrafik på Farstagrenen nästa år. Trafiken omfattar 40 MAN bussar inhyrda från Oslo Sporveien av årsmodell 1998-2003.

Grattis Busslink säger jag. :)

Underbart
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Verspieder skrivet 20 november 2007, 18:16:36 PM
Är smååkarnas tid nu förbi när det gäller ersättningstrafik?
Jag tänker närmast på Gladö.

Är nog ganska säker på att både Gladö och PTS lär köra
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 november 2007, 18:18:59 PM
För sådana här uppdrag sannolikt ja, man har inga fordon som uppfyller kraven, fortsättningsvis går det att köra för RB och Pendeln eftersom det inte finns lika hårda krav där.

//Lars

Vad är det för hårda krav som gör att man inte kan "köra T-bana"?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 november 2007, 18:22:28 PM
Ålder, lågentre och A/C

Det kommer ju mer och mer lågentrékrav även på RB. Lite skumt då ju inte ens de blå tågen man ersätter har lågt plant insteg...

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2007, 18:21:21 PM
Vad är det för hårda krav som gör att man inte kan "köra T-bana"?

Fordonskrav på 4 resp 3 barnvagnsplatser beroende på linje, t.ex. Det är tre linjer, 18, 18X och 18H.

Sen straffade utvärderingen den som avsåg använda underentreprenör.
Busslink avser köra hela trafiken i egen regi, om än lejonparten av bussarna hyrs in från Sporveisbussene i Oslo. Låggolvade ledbussar för hela slanten.

/Ted

Cero

Kul! Och smart drag att hyra in bussar på detta sätt. Intressant dock att SL (Oslo) kan avvara så mycket som 40 ledbussar över sommaren. Minskar trafiken verkligen så mycket i Oslo på somrarna?

/Cero

Yujin Zhang

Citat från: Cero skrivet 20 november 2007, 18:43:58 PM
Kul! Och smart drag att hyra in bussar på detta sätt. Intressant dock att SL (Oslo) kan avvara så mycket som 40 ledbussar över sommaren. Minskar trafiken verkligen så mycket i Oslo på somrarna?

/Cero

Jag är mer förvånad över perioden 25/3 till mitten av juni, då SL (och dom flesta håll i landet) har vintertidtabell. Hur kan Sporviesbussene ha så mycket som 40 *extra* vagnar under den tiden?  ???

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 20 november 2007, 18:43:58 PM
Kul! Och smart drag att hyra in bussar på detta sätt. Intressant dock att SL (Oslo) kan avvara så mycket som 40 ledbussar över sommaren. Minskar trafiken verkligen så mycket i Oslo på somrarna?

/Cero

Trafiken på linje 18 startar den 23 mars, det är långt till sommaren.
I Oslo ersätts dessa bussar av nyleveranser från MAN. Av vilket skäl 4-9 år gamla bussar byts ut mot nya har jag inte klart för mig (ännu).

/Ted

virtual1

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 november 2007, 17:48:43 PM
Det blir Busslink som ska köra ersättningstrafik på Farstagrenen nästa år. Trafiken omfattar 40 MAN bussar inhyrda från Oslo Sporveien av årsmodell 1998-2003.

Grattis Busslink säger jag. :)

Låt mig gissa att det här kan vara en av dem då:



Ska bli kul att fota o åka dem sen =)