Busslink vann Ersättningstrafik för Farstagrenen!

Startat av Yujin Zhang, 20 november 2007, 17:48:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Leif D skrivet 20 november 2007, 23:30:17 PM

För all del, men de är ju alltid bra att skriva så man förstår vad du menar, redan från början. Gissningstävling brukar ju dock va rätt popis de här spalterna.

Nej, men att lägga ihop ett o ett i det här fallet o få det till två torde inte kräva mycket gissning alls... har man någonsin sett en bild på de Neoplanvagnar som rullat här i Söderort torde det klickat till i skallen då vi i två inlägg refererat Neoplan kontra MAN...

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 november 2007, 21:27:28 PM
Och hur lång tid tog det att fixa Veolia 4950-4960s skyltar (tror det var ett par vagnar som hade trasiga skyltar ändå in på slutet, nämligen RB ersättning i somras)?  ::) :o :P

Och hur lång tid ska det ta för Swebus att få ordning på skyltsystemen i de bussar som går i den ordinarie linjetrafiken? 1821,1849,1833,3869,3870,4228,4528,1814 är bara några som går med helt eller delvis paj skyltar, ett par av dem har så gjort i två år!  >:( >:(

Möllers

den bussen på bilden är mycket liggt MB 0405 karossen

Leif D

Citat från: virtual1 skrivet 20 november 2007, 23:47:51 PM
Nej, men att lägga ihop ett o ett i det här fallet o få det till två torde inte kräva mycket gissning alls... har man någonsin sett en bild på de Neoplanvagnar som rullat här i Söderort torde det klickat till i skallen då vi i två inlägg refererat Neoplan kontra MAN...

Visst visst, 77xx-vagnarna dom åkte jag ju med redan då de var nya i Jönköping, precis som jag åkt MAN-bussar i Oslo. Inget märkvärdigt med det.
Dessutom är det ju inte någon ovanlig busstyp någon av dem, dräller mer eller mindre av dej i de flesta framför allt Tyska och Österrikiska städer.

Det jag ändå inte riktigt förstår, är väl vad det har med Neoplan eller Neoman att göra ?
Är bussarna köpta via detta bolag ? ska de skötas av detta bolag ?
;-)

Leif D

Citat från: Mattias Möller. skrivet 21 november 2007, 00:07:10 AM
den bussen på bilden är mycket liggt MB 0405 karossen

Både denna MAN-busstyp, liksom motsvarande Neoplan och Mercedes O-405NF, m.fl.  är ju byggda enligt den tyska normbuss-standarden, vilket ju gjort att bussarna fick väldigt lika utseende.

Observera också Matias att detta rör sig om helbyggda bussar, inte chassier med påbyggda karosser, vilket iofs förekommit också.
;-)

Nico


Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 november 2007, 21:27:28 PM
Och hur lång tid tog det att fixa Veolia 4950-4960s skyltar (tror det var ett par vagnar som hade trasiga skyltar ändå in på slutet, nämligen RB ersättning i somras)?  ::) :o :P

Nja, nu var nog inte det ett större problem skulle jag tro. Under större delen av tiden så rullade det enbart B9S på Roslagsbaneersättningen. 4950-4960 samt de övriga gammelvagnarna som blev över från Råsta användes av Veolia först efter det att Busslink den 20 augusti tog över ruljangsen på garaget ifråga. Då det inte var så mycket tid kvar (stoppet på RB blev ju även det avkortat) i reguljär trafik för många av dessa vagnar så fanns det nog som sagt inte så stor orsak att fixa skyltarna.


Citat från: blubb skrivet 20 november 2007, 21:53:27 PM
Registreras dessa i Sverige är det inga problem. Men eftersom Norge inte är med i EU gäller inte EU:s regler och fordonen ska dessutom användas i inrikestrafik..

Nja, frågan är väl hur väl det stämmer? Visserligen är inte Norge ett EU-land, men däremot är man via EES-avtalet till stor del knutna/bundna till EU:s s.k. acquis communautaire, dvs. EU:s samlade lagstiftning. EES-avtalet innebär i sin tur att medlemsländerna inom EES deltar i EU:s inre marknad. Vissa undantag, som t.ex. avtal om hur fiske- och jordbruksprodukter ska hanteras finns dock. Däremot är det som sagt inte säkert att detta även gäller fordon. Om fordonstypen sedan är godkänd inom ett annat EU-land så bör det godkännandet gälla generellt inom hela EU. Nu trädde dock helfordonsgodkännandet i kraft i Sverige först 1998 (och bussarna är ju äldre än så), men det kan å andra sidan finnas andra möjligheter som indirekt kan länkas hit. T.ex. så borde även den äldre principen om ömsesidigt erkännande (också kallad för Cassis de Dijon-principen efter det fall i EG-domstolen som är principens upphov) kunna påverka. Principen innebär i alla fall att det inte får finnas några generella regler som förhindrar varor att säljas inom EU:s inre marknad. Hur som helst är jag ganska övertygad om att Busslinks jurister tittat på detta och gett klartecken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Möllers

Sen efter det kom nya MAN modellen som ingen annan har bara MAN.
Sen efter 405 kom Citaron ingen annan har den heller undrar vad kommer efter Citaro sen  ::)
Kånsigt att sverige köper inte så många Setra bussar av nya modellen av stadsbuss.
Setra är den snyggaste bussen tycker jag sen kommer MANen sen citaro.
Eller av Van hool AG modellen bara ystad har en sån buss i sverige ?
Får dom mer pengar dom gör samma kaross av oliga buss märke som 405an undrar hur mycket dom får in på den modellen 405.
O Orion II kör bara i Uppsala nu i sverige tror jag mycket trevligt buss  :)

Walter

Citat från: Mattias Möller. skrivet 20 november 2007, 22:30:44 PM
gör det inte bra med Normal bussar där än Ledbussar  :D
Men jag tycker skoj det ska komma gammla bussar ifrån 1993 till SL land.
Vi får döpa dom till gamla bettan ;D ;D

I ett tidigare inlägg tyckte du inte om skrothögar från 1993????
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 20 november 2007, 23:22:14 PM
Den MAN-modell som är avbildad på bilden från Oslo torde vara i stort sett identisk med de Neoplan Busslink Söderort nyligen gjorde sig av med. Givetvis skiljer tillverkarlogga och yttre kosmetik, men i övrigt är designen densamma och i aktern sitter en MAN-snurra, precis som det gjorde på Söderorts vagnar. Dock är Oslos några år nyare.

Eftersom Neoplan och MAN är under samma hatt är det inget konstigt, bara lite "badge engineering" och ett konstaterande från min sida. Ber om ursäkt att det störde.

/Cero

Neoplan och MAN kom under samma hatt först 2001.  Till en början gällde samarbetet dessutom turistbussarna. Likheten mellan MAN och  Neoplan från slutet av 1990-talet beror som Leif D redan påpekat på de tyska normbusskraven.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kvarne

Rörig tråd det här....

Det som framkommit är alltså att Busslink skall ha hand om den kommande ersättningen för T-banan-Farsta grenen.

Till detta skall det alltså hyras in 40-talet bussar av märket MAN från Oslo.
Varför detta...? Alltså...varför hyra in från ett annat land...? Finns det så få tillgängliga bussar i övriga Busslink-Sverige...?

Är det bara dessa 40-talet MAN som skall användas eller blir det även andra vagnar...? Kommer de fåtalet kvarvarande 41xx-vagnarna användas i detta syfte...?

Av förklarliga skäl har ju ingen av MAN-bussarna Buss-PC, det finns alltså inget som kräver att detta skall finnas..?

Är det krav på låggolv på bussarna för denna trafik...? Om nej, så finns ju ett x antal övertaliga CN/CR112or i Trondheim... ;D
(Ovan är skrivet med en skopa skämt)

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

bjalle

Eftersom perioden börjar när all annan trafik är inne i högtrafiken så kan kanske Busslink ha lite ont om bussar för att klara det med "eget" material.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 november 2007, 09:52:46 AM
Eftersom perioden börjar när all annan trafik är inne i högtrafiken så kan kanske Busslink ha lite ont om bussar för att klara det med "eget" material.

Dessutom torde väl inte överskottet på ledbussar vara överdrivet stor.
I stället för att kritisera Busslink tycker jag vi skall gratulera dem till ett ovanligt grepp. Jag antar att de lagt ned en hel del jobb på denna lösning som har alla förutsättningar att bli lyckad. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2007, 10:04:00 AM
Dessutom torde väl inte överskottet på ledbussar vara överdrivet stor.
I stället för att kritisera Busslink tycker jag vi skall gratulera dem till ett ovanligt grepp. Jag antar att de lagt ned en hel del jobb på denna lösning som har alla förutsättningar att bli lyckad. 

Absolut är det bara att gratulera och hoppas att det blir lika bra som de förväntar sig med denna udda lösning men personligen tror jag att detta är i stort sett den enda chansen att helt plötsligt sätta in 40 fordon för ett par månader när all övrig trafik har högtrafik och då är det ju inte direkt många övertaliga fordon att sätta in. Så detta ser vi fram emot

Walter

Citat från: Kvarne skrivet 21 november 2007, 09:46:31 AM
Rörig tråd det här....

Kommer de fåtalet kvarvarande 41xx-vagnarna användas i detta syfte...?



Låggolvkrav, AC m.m ( se Lasse Ö inlägg) så några 41-vagnarblir det inte!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

är de verkligen Busslink som har fixat dessa bussar, är de inte SL som sen ställer dem till förfogande till den operatör som vunnit?