Här blev det väl lite fel ?

Startat av Årskort Guld SJ, 24 februari 2015, 17:51:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Årskort Guld SJ

Kan ni komma på vad det är som är tokigt.
Saxat ur dagens Mitt I Haninge.


5783

Turtätheten har utökats från 8 till 10 minuters trafik.  ;D

Mikey

Nä, det där var ingen bra utökning, det känns lite som pengar i sjön. Vi får hoppas att SL tänker sparsamt och drar ned till 8-minuterstrafik igen så fort som möjligt. ;D

Staffan Sävenfjord

Man menar väl tvärtom: utökat från 10-minuterstrafik till 8-minuterstrafik. Men när jag bodde i Jordbro 1982 gick det en period en buss var tredje minut på 810 samt dessutom ett par förstärkningsbussar däremellan. Visserligen var det då vanligtvis turistbussar som inte tog stående att jämföra med dagens ledbussar men i alla fall.

Anledningen till att linjen fått ett minskat resande är väl att pendeltågen nu går snabbare och på dubbelspårig bana. Och det är ju inte illa pinkat att 810 finns kvar eftersom den från början var ett provisorium tills man fick ordning på pendeltågstrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars_L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2015, 18:16:03 PM
Man menar väl tvärtom: utökat från 10-minuterstrafik till 8-minuterstrafik. Men när jag bodde i Jordbro 1982 gick det en period en buss var tredje minut på 810 samt dessutom ett par förstärkningsbussar däremellan. Visserligen var det då vanligtvis turistbussar som inte tog stående att jämföra med dagens ledbussar men i alla fall.

Anledningen till att linjen fått ett minskat resande är väl att pendeltågen nu går snabbare och på dubbelspårig bana. Och det är ju inte illa pinkat att 810 finns kvar eftersom den från början var ett provisorium tills man fick ordning på pendeltågstrafiken.

Men den går faktiskt med förstärkningsbussarna inräknat med avgångar var 4,5:e minut i morgonrusningen. Så det är rätt högt tryck även idag. Däremot går den ju en annan väg sedan ett antal år tillbaka - via Vega. (nog närmare 10 år sedan man ändrade) Så den lär väl ryka när nya pendeltågsstationen öppnas där (även om det tycks ha blivit lite försenat mot vad som ursprungligen var planerat).

Överlag är lär ju detta även för Nobina nu med 100 procent VBP-avtal,  en linje som man annars även i övrigt kommer se över med tiden; även detta avtal är ju utformat för att gynna korta resor och missgynna direktbusstrafiken. Särskilt sådan som bara går i högtrafik.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist