Nya fordon till Nobina Södertörn (E23)

Startat av Peter Rost, 15 februari 2015, 10:12:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 11:58:37 AM
Inte här i forumet, nej. Det menade jag inte heller! :) Men på annat håll blir man ju ibland mörkrädd av många direkt olämpliga förslag från personer som man undrar om de ens varit ute i verkligheten någon gång.
Det jag åsyftade med "resenärens synvinkel" är att resenären slipper oroa sig för att denne inte kommer fram pga att bussen körs fast eller glider av vägen. Har man ersättningstrafiken mellan Lindholmen och Kårsta i färskt minne, så är det ju inte så svårt att bli rätt negativ till teoretikernas fascination för att tvinga ut alltför långa och olämpliga tätortsbussmodeller ute i skogarna.

Ingen skulle vara gladare än mig om man slutade köra Ledbussar i skogen, så jag håller helt med...

En 2 axlad buss med dörr 1+1+0 går väl utan större bekymmer få in 45 stolar i medans de gamla fjollorna i Norrtälje har 43 om jag inte minns fel ::), men SL är SL och kräver ju 1+1+1 även på 12 meters bussar även om det bara är 3 stolsrader mellan dörr 2 och 3, helt idiotiskt

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 17 februari 2015, 11:16:43 AM
Ingen säger emot dig att en 2 axlad buss skulle ta sig fram bättre på en snöig eller isig väg. Men din ståndpunkt var att 2 axlad buss var bättre ur resenärens synvinkel och det är det jag ifrågasätter...

Krokiga landsvägar som är smalare än 6 meter håller jag helt med om att man bör undvika boggi, men inte för framkomligheten på vinterväglag utan för att den skär betydligt mer i kurvorna och är allmänt osmidig när de är trångt

Detta beror ju inte alls på att bussen är treaxlig utan enbart på att den har stel stödaxel.

En buss med styrbar stödaxel skär inte alls i kurvorna och har en mindre vändradie än en kortare 2 axlig buss.

Ett verkligt exempel, på en 4 m väg har jag inga problem att backa in på en anslutande (90 grader) väg som är 3 m bred och vända med en 13,5 m buss med styrbar stödaxel, med en 2 axlig 12 m buss får man både tjuva med vänster bakhjul över gräsmattan + ta om en gång för att inte sätta höger bakhörn i eken som står några meter in efter avtagsvägen.

Jag har ju själv haft förmånen att köra på vägarna runt Vallentuna-Lindholmen-Kårsta-Rimbo på -80 talet och ledbuss var väl inte det fordon som var mest lämpat men skulle man bara köra rakt igenom gick det väl ann, däremot fanns inga passande vändmöjligheter så vanlig 2 axlig buss var att föredra och vägarna har ju knappast blivit så mkt bättre på 30 år :-)

En sammanfattning är att en ledbuss kräver utrymme för rundkörning vid vändning, endast ett fåtal förare lär klara att backvända, en 3 axlig buss med stel stödaxel kräver betydligt större utrymme vid vändning och på kurvig väg jämfört med en dito med styrbar stödaxel, en 2 axlig buss har bättre framkomlighet med halka och i snö med allrounddäck och behöver inte diffspärr jmf med en 3 axlig och kräver mindre av föraren.


Ersa

Vägarna ser idag nog ut som de gjorde för 30 år sedan, både i Roslagen samt ute på Södertörn. Dock har snöröjningen och halkbekämpningen blivit sämre, samtidigt som bussarna blivit allt längre med fler axlar och sämre vinteregenskaper.

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2015, 12:32:03 PM
Detta beror ju inte alls på att bussen är treaxlig utan enbart på att den har stel stödaxel.

En buss med styrbar stödaxel skär inte alls i kurvorna och har en mindre vändradie än en kortare 2 axlig buss.

Ett verkligt exempel, på en 4 m väg har jag inga problem att backa in på en anslutande (90 grader) väg som är 3 m bred och vända med en 13,5 m buss med styrbar stödaxel, med en 2 axlig 12 m buss får man både tjuva med vänster bakhjul över gräsmattan + ta om en gång för att inte sätta höger bakhörn i eken som står några meter in efter avtagsvägen.

Jag har ju själv haft förmånen att köra på vägarna runt Vallentuna-Lindholmen-Kårsta-Rimbo på -80 talet och ledbuss var väl inte det fordon som var mest lämpat men skulle man bara köra rakt igenom gick det väl ann, däremot fanns inga passande vändmöjligheter så vanlig 2 axlig buss var att föredra och vägarna har ju knappast blivit så mkt bättre på 30 år :-)

En sammanfattning är att en ledbuss kräver utrymme för rundkörning vid vändning, endast ett fåtal förare lär klara att backvända, en 3 axlig buss med stel stödaxel kräver betydligt större utrymme vid vändning och på kurvig väg jämfört med en dito med styrbar stödaxel, en 2 axlig buss har bättre framkomlighet med halka och i snö med allrounddäck och behöver inte diffspärr jmf med en 3 axlig och kräver mindre av föraren.

ja 13,5 meters boggi är smidigare än 12 meters 2 axel, MEN 14,8 meter boggi med eller utan styrbar boggi är klumpigare och skär i kurvor. Och ja--- styrbar 3:e axel är ljusår bättre än stel 14,8 men fortfarande sämre än 2:axlad

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 12:52:00 PM
Vägarna ser idag nog ut som de gjorde för 30 år sedan, både i Roslagen samt ute på Södertörn. Dock har snöröjningen och halkbekämpningen blivit sämre, samtidigt som bussarna blivit allt längre med fler axlar och sämre vinteregenskaper.

I slutänden så beror ju mkt på vilken utrustning man beställer till sina bussar och vilka däck och andra hjälpmedel man utrustar dem med.

Det är ju eller var ju inte så att de treaxliga 8500 dåvarande Swebus hade på Gotland fram till 2009 var utrustade på samma sätt som de i SL området :-)

Det är ju en kostnadsfråga med styrbara stödaxlar, riktiga vinterdäck vid behov dubbade, OnSpot och till sist tillgång till lösa kedjor. då har man hårdvaran som krävs, sedan behövs det mjukvara d.v.s. förare med adekvat utbildning.

Matte

#20
Citat från: homer skrivet 17 februari 2015, 13:03:32 PM
ja 13,5 meters boggi är smidigare än 12 meters 2 axel, MEN 14,8 meter boggi med eller utan styrbar boggi är klumpigare och skär i kurvor. Och ja--- styrbar 3:e axel är ljusår bättre än stel 14,8 men fortfarande sämre än 2:axlad

Och vad jag förstår så är det bara 14,8 meters av dom boggi bussar som är beställda.

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 12:52:00 PM
Vägarna ser idag nog ut som de gjorde för 30 år sedan, både i Roslagen samt ute på Södertörn. Dock har snöröjningen och halkbekämpningen blivit sämre, samtidigt som bussarna blivit allt längre med fler axlar och sämre vinteregenskaper.

Jo vägarna är i stort sätt dom samma på Södertörn iallafall dom 15 år jag vart buss förare. Flera orsaker beror nog på fler kortvagnar än du trodde först. Jag skulle inte vilja köra boggi på 852 till Torö, 856 till Lisö, 836 till Norrby, 839 sträckan Kanalbron-Hotellbryggan-Smådalarö, 869 sträckan Kanalbron-Hotellbryggan & 845 till Västra Bondäng och det är för allt för smala vägar och dålig plats vid vändning. 846 är också en linje som det kan va trångt på och speciellt under sommar säsongen. Finns säkert fler anledningar till många kortvagnar. Som tex 832 som har lågt antal resande och behöver bara kortvagn egentligen. Att det vart blandad vagnpark är för att Ösmo & Estö skall i fortsättningen vara ett Volvo område och Tyresö, Handen & Jordbro vara blandat. Personligen är jag glad för fler Volvo bussar än allt j***a Scania.

Ändrade en felstavning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Nog en liten felskrivning bara. Visst är det 856 som går till Lisö medan 854 är stadslinjen i Nynäs.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy E

Kan det vara så att 856 har hetat 854 tidigare? Jag har nämligen för mig att sista siffran på vissa hållplatsskyltar längs linjen är en 4:a som har klistrats över med en 6:a.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 17 februari 2015, 18:42:46 PM
Kan det vara så att 856 har hetat 854 tidigare? Jag har nämligen för mig att sista siffran på vissa hållplatsskyltar längs linjen är en 4:a som har klistrats över med en 6:a.

På länskartan från 1973 var linjenumren till Lisö 732 & 737. På samma karta från 1975 var linjenumren 848 & 851.
Ursäkta det rejält långa hoppet tillbaka i tiden. 8)

Matte

Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2015, 13:31:14 PM
Är det inte 856 till Lisö?

Sorry Micke. Allmänt förvirrad kille å tryckfelsnisse från mina fingrar.

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 19:05:14 PM
På länskartan från 1973 var linjenumren till Lisö 732 & 737. På samma karta från 1975 var linjenumren 848 & 851.
Ursäkta det rejält långa hoppet tillbaka i tiden. 8)

Trevligt! Nu när du säger det kan det nog mycket väl vara en 1:a och inte en 4:a jag såg under klisterlappen. Det var ett tag sedan jag tittade på detta, så jag får göra en ny inspektion nästa gång jag är i området. :P

Jag hittade den här bilden (tagen 2008) i arkivet, man kanske kan gissa på att det en gång i tiden har stått 848 och 851. :)

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Kristian

Citat från: Tommy E skrivet 17 februari 2015, 20:42:45 PM
Jag hittade den här bilden (tagen 2008) i arkivet, man kanske kan gissa på att det en gång i tiden har stått 848 och 851. :)

Snarare 851 och 856. Senast det gick två linjer till Lisö gick 851 Lisö-Spångbro och 856 gick Lisö-Stora Vika-Norsbol-Älgviken-Ösmo. Linjen till Ösmo lades sedan ned och 851 bytte nummer till 856. :)

Bussmicke

Citat från: Kristian skrivet 17 februari 2015, 21:22:58 PM
Snarare 851 och 856. Senast det gick två linjer till Lisö gick 851 Lisö-Spångbro och 856 gick Lisö-Stora Vika-Norsbol-Älgviken-Ösmo. Linjen till Ösmo lades sedan ned och 851 bytte nummer till 856. :)
Precis så minns jag det också.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Matte skrivet 16 februari 2015, 21:16:41 PM
56 vagnar skulle stanna kvar som är Keolis idag. Då är det 45 st Etanol från Jordbro. Men 56 skulle vara från Handen, Jordbro & Ösmo vilka resten är vet jag inte men gissar på dom som vart trängselbussar. Men det är en vild chansning. Sedan va det 95 eller 99 som va från egen vagnpark från Nobina och det som nämnts som ny leveranser.

Tidigare har det nämnts totalt ca 250 bussar för avtalet. Om det nu kommer nyleveranser på 117 bussar och att siffran stämmer med ca 100 bussar ingår som "ägs" av SL (som idag används av både Keolis och Nobina) blir det ju att Nobina behåller ca 30-40 egna bussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!