Nya fordon till Nobina Södertörn (E23)

Startat av Peter Rost, 15 februari 2015, 10:12:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Är det aktuellt med nyleveranser av bussar, i och med Nobinas övertagande av busstrafiken på Södertörn?

Trafiken gäller Tyresö/Handen/Ösmo Nynäshamn E23 - med start i juni.

//Peter




Lars_L

Citat från: Peter Rost skrivet 15 februari 2015, 10:12:13 AM
Lite OT, men på tal om Nobina:

Är det aktuellt med nyleveranser av bussar i och med Nobinas övertagande av busstrafiken på Södertörn (E23)?

Javisst, ca 125 vagnar (av 250) har det väl pratats om. Mer vet jag tyvärr inte i dagsläget.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

CW66

38 Volvo B8RLE 4x2/8900LE
34 Volvo B8RLE 6x2/8900LE
30 Scania Citywide LE ledbuss röd
15 Scania Citywide LE ledbuss blå

Första Scania-ledbussarna börjar byggas nu i februari nere i Polen.

Ersa

Så det blir en hel del tvåaxligt ändå. Goda nyheter för resenärerna längst ut på smålinjerna att det inte blir boggi precis överallt. :)  Även intressant med den rätt stora beställningen av CityWide-led. Dock undrar man ju lite varför de inte beställde CityWide rakt av, även för boggi- och kortvagnarna. Hade inte det kunnat spara pengar i reservdelar och teknik?

Hur många av de fordon som Keolis idag framför i områdena kommer att övergå till Nobina?

homer

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2015, 18:41:11 PM
Så det blir en hel del tvåaxligt ändå. Goda nyheter för resenärerna längst ut på smålinjerna att det inte blir boggi precis överallt. :)  Även intressant med den rätt stora beställningen av CityWide-led. Dock undrar man ju lite varför de inte beställde CityWide rakt av, även för boggi- och kortvagnarna. Hade inte det kunnat spara pengar i reservdelar och teknik?

Hur många av de fordon som Keolis idag framför i områdena kommer att övergå till Nobina?

varför skulle de vara en nackdel att köra boggi om de går? visst lite dyrare i drift är de säkert. men just för passagerarna kan jag inte komma på ett vettigt argument till varför en kortvagn skulle vara bättre ur kundsynvinkeln.

Bese001

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2015, 18:41:11 PM
Så det blir en hel del tvåaxligt ändå. Goda nyheter för resenärerna längst ut på smålinjerna att det inte blir boggi precis överallt. :)  Även intressant med den rätt stora beställningen av CityWide-led. Dock undrar man ju lite varför de inte beställde CityWide rakt av, även för boggi- och kortvagnarna. Hade inte det kunnat spara pengar i reservdelar och teknik?

Hur många av de fordon som Keolis idag framför i områdena kommer att övergå till Nobina?

Har noterat att 25 bussar skulle vara kvar men inte om det är Keolis eller rentav Nobinas egna i Tyresö, tyvärr.

Fredrik Gelin

Det låter lite med 25 bussar oavsett garage.
Bara i Handen ingår 45 etanolbussar som för närvarande står i Jordbro och jag misstänker att det är ett antal etanolbussar även i Tyresö som ingår i avtalet.
//Fredrik

Matte

Citat från: Bese001 skrivet 16 februari 2015, 20:05:09 PM
Har noterat att 25 bussar skulle vara kvar men inte om det är Keolis eller rentav Nobinas egna i Tyresö, tyvärr.

56 vagnar skulle stanna kvar som är Keolis idag. Då är det 45 st Etanol från Jordbro. Men 56 skulle vara från Handen, Jordbro & Ösmo vilka resten är vet jag inte men gissar på dom som vart trängselbussar. Men det är en vild chansning. Sedan va det 95 eller 99 som va från egen vagnpark från Nobina och det som nämnts som ny leveranser.

Ersa

Citat från: homer skrivet 16 februari 2015, 19:41:01 PM
varför skulle de vara en nackdel att köra boggi om de går? visst lite dyrare i drift är de säkert. men just för passagerarna kan jag inte komma på ett vettigt argument till varför en kortvagn skulle vara bättre ur kundsynvinkeln.

Varför tror du att både dåvarande Swebus och dagens Arriva ser till att endast köra tvåaxligt på Vallentunas norra lokallinjer?
Gick det bra denna vinter då Arriva provade att köra ledvagnar och boggibussar på linje 27 norr om Lindholmen?

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 05:32:25 AM
Varför tror du att både dåvarande Swebus och dagens Arriva ser till att endast köra tvåaxligt på Vallentunas norra lokallinjer?
Gick det bra denna vinter då Arriva provade att köra ledvagnar och boggibussar på linje 27 norr om Lindholmen?

Smala trånga vägar? Svårt att möta andra fordon eller att vända med led/boggi om man åkt fel?
(Min gissning)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2015, 10:06:14 AM
Smala trånga vägar? Svårt att möta andra fordon eller att vända med led/boggi om man åkt fel?
(Min gissning)

Utrymmesproblemet vid vändningar är ju huvudproblemet som måste styra, en ledbuss kräver ju betydligt större yta och helst en vändplan för rundkörning.

Sedan finns det en annan aspekt också, en 2 axlig buss har ett högre drivaxeltryck och klarar sig ofta med sämre däck (Läs allrounddäck) jmf med en treaxlig buss.

Annars är en treaxlig buss med styrd stödaxel smidigare på krokig väg och enklare att vända med.

Ersa

Oavsett åsikter och teorier från teoretiker står det praktiska resultatet fast. Både när det gäller Norrtälje och Vallentuna kommuner är det uteslutande treaxliga bussar som haft problem på landsbygdsvägarna. Punkt slut.

homer

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 10:58:19 AM
Oavsett åsikter och teorier från teoretiker står det praktiska resultatet fast. Både när det gäller Norrtälje och Vallentuna kommuner är det uteslutande treaxliga bussar som haft problem på landsbygdsvägarna. Punkt slut.

Ingen säger emot dig att en 2 axlad buss skulle ta sig fram bättre på en snöig eller isig väg. Men din ståndpunkt var att 2 axlad buss var bättre ur resenärens synvinkel och det är det jag ifrågasätter...

Krokiga landsvägar som är smalare än 6 meter håller jag helt med om att man bör undvika boggi, men inte för framkomligheten på vinterväglag utan för att den skär betydligt mer i kurvorna och är allmänt osmidig när de är trångt

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 10:58:19 AM
Oavsett åsikter och teorier från teoretiker står det praktiska resultatet fast. Både när det gäller Norrtälje och Vallentuna kommuner är det uteslutande treaxliga bussar som haft problem på landsbygdsvägarna. Punkt slut.

Det jag skrev var bara en gissning utan att veta 100%, skrev det jag tyckte verka logiskt
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: homer skrivet 17 februari 2015, 11:16:43 AM
Ingen säger emot dig att en 2 axlad buss skulle ta sig fram bättre på en snöig eller isig väg. Men din ståndpunkt var att 2 axlad buss var bättre ur resenärens synvinkel och det är det jag ifrågasätter...

Krokiga landsvägar som är smalare än 6 meter håller jag helt med om att man bör undvika boggi, men inte för framkomligheten på vinterväglag utan för att den skär betydligt mer i kurvorna och är allmänt osmidig när de är trångt

Inte här i forumet, nej. Det menade jag inte heller! :) Men på annat håll blir man ju ibland mörkrädd av många direkt olämpliga förslag från personer som man undrar om de ens varit ute i verkligheten någon gång.
Det jag åsyftade med "resenärens synvinkel" är att resenären slipper oroa sig för att denne inte kommer fram pga att bussen körs fast eller glider av vägen. Har man ersättningstrafiken mellan Lindholmen och Kårsta i färskt minne, så är det ju inte så svårt att bli rätt negativ till teoretikernas fascination för att tvinga ut alltför långa och olämpliga tätortsbussmodeller ute i skogarna.