Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar

Startat av Ersa, 04 februari 2015, 12:24:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Anders Noren skrivet 11 februari 2015, 17:18:15 PM
På något sätt betryggande att även tyskar har svårt med det där.  :)

På A9 mellan Leipzig och Berlin var det inga problem: till höger långtradare (marschfart 80 km/h), i mitten personbilar (marschfart 130 km/h) och till vänster omkörning (marschfart > 150 km/h). Det var bara att hänga med.

Visst fungerar det relativt bra i Tyskland. Det är inte heller så mycket den tunga trafiken som är ett problem utan de håller sig normalt längst till höger. Istället är det vissa privatbilister som ligger och kajkar i mittfilen utan att flytta sig till höger även fastän de i vissa fall kör långsammare än vad den tunga trafiken gör. Sedan har jag i Tyskland hitintills inte sett att höger körfält försvinner när det minskas ned utan det är alltid vänster körfält som (med information i god tid) upphör och försvinner in i mittkörfältet.

Vad gäller insatserna i Södertälje så är det jag hoppas på att det kan komma allmänna insatser lite överallt. Punktinsatser är ju mest spel för galleriet. Tar man däremot en och annan lite nu och då så skulle den vetskapen sannolikt sprida sig... och då skulle sannolikt även efterlevnaden bland kreti och pleti bli bättre.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: groenis skrivet 11 februari 2015, 12:22:28 PM
HJP.
Det är det som är det tråkiga i hela att det bara blir punktaktioner.synd att det inte finns pengar och resurser
att låta en patrull köra fram och tillbaka den sträckan i avskräckande syfte.

/Lennart
****
Ja, man borde "mota Olle i grind", och hålla efter trafiksyndare. Som det nu är, så breder oskicket ut sig, mer och mer. Det gäller f.ö. också sådana som inte använder blinkers, parkerar på gång-, och cykelbanor etc.

spektakel

Ibland har den högra filen tjockare linjer och det tar jag som ett tecken på att man inte måste köra i den. Exempel är Götatunneln i Göteborg där det tillkommer en fil vid Nordstan som svänger av vid Järntorget och som hela vägen har linjer med dubbel tjocklek (ser ut som linje för reserverat körfält, men det är inte kollektivtrafiksfält utan av och påfartsfält).

Ett annat Göteborgsexempel är när man kommer från Stockholm och kör in mot staden och fälten tydligt delas upp med riktning mot E45 och E20. Så är det i ett par minuter innan vägarna delar sig. Inte en chans att man är skyldig att hålla långt till höger fram till att vägen delars sig. Tvärtom måste meningen vara att man ska positionera sig i god tid.

Tar man en av de två filerna mot E45 skyltas snart den högra ner till Gamlestaden medans den vänstra fortsätter till E45. Detta skyltas inte förrän uppe på Partihallsförbindelsen (Röde orm). Frågan är om man verkligen har skyldighet att hålla den högra fram till skyltningen. De flesta ska ju till E45 och i rusningen kan det vara svårt  att komma in även om göteborgare oftast är justa och släpper in en.

Ersa

Nej, regeln är nog mest tänkt att användas mot de som lägger sig i "rätt" fil redan någon mil innan högerfilen blir till en avfart, och som därefter ligger i mittfilen c:a 15-20 km/t långsammare än trafikflödets 90 km/t. Vilket inte fungerar bra på sträckor där det är förbud för tung trafik att färdas i vänster fil, samtidigt som ingen får köra om "på insidan" i höger fil.