Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar

Startat av Ersa, 04 februari 2015, 12:24:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 05 februari 2015, 20:50:34 PM
Man kanske skulle spela den där slagdängan från 1967 igen. Det var före min tid, men den hette väl något i stil med "Håll till höger Svensson" eller något ditåt?  :P

Sjöngs av Telstars och texten var av Peter Himmelstrand. Skrevs inför högertrafikomläggningen i september 1967.

https://www.youtube.com/watch?v=JxzChvvTmrc

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 05 februari 2015, 19:32:52 PM
Ett annat fenomen som kan ha bidragit till detta med mittfältskörning är som sagt att i många fall försvinner körfältet längst till höger (huvudkörfältet) och blir en avfart.

Om man skulle ha som generell regel att körfält tillkommer till vänster och upphör till vänster så skulle den ovan beskrivna situationen aldrig uppstå. (Det är väl bara ett ställe i Sverige där det är så, och det är stigningsfilerna över Glumslövs backar på E6:an.) I gengäld så skulle man få en sämre sammanvävning av två trafikströmmar. Hur man än vänder sig så uppstår en situation där någon som inte vill måste göra ett filbyte. Men en kompromiss skulle kunna vara att åtminstone aldrig låta en högerfil övergå i avfart, så den där irriterande situationen mellan Häggvik och Akalla inte skulle uppstå.

Olof Lagerkvist

Citat från: Anders Noren skrivet 05 februari 2015, 21:30:21 PM
Om man skulle ha som generell regel att körfält tillkommer till vänster och upphör till vänster så skulle den ovan beskrivna situationen aldrig uppstå. (Det är väl bara ett ställe i Sverige där det är så, och det är stigningsfilerna över Glumslövs backar på E6:an.) I gengäld så skulle man få en sämre sammanvävning av två trafikströmmar. Hur man än vänder sig så uppstår en situation där någon som inte vill måste göra ett filbyte. Men en kompromiss skulle kunna vara att åtminstone aldrig låta en högerfil övergå i avfart, så den där irriterande situationen mellan Häggvik och Akalla inte skulle uppstå.

Göteborgsbacken i Jönköping byggdes om längst upp i backen på det sättet. Tidigare blev körfältet längst till höger avfart för väg 47 medan väg 40 fortsatte med två körfält rakt fram. Numera försvinner istället körfältet längst till vänster och ett nytt avfartskörfält dyker samtidigt upp på höger sida. Min uppfattning är i alla fall att trafiken flyter bättre där tack vare detta. Det var väldigt mycket körfältsbyten tidigare.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Nico

Citat från: Anders Noren skrivet 05 februari 2015, 21:30:21 PM
Om man skulle ha som generell regel att körfält tillkommer till vänster och upphör till vänster så skulle den ovan beskrivna situationen aldrig uppstå.

Men en kompromiss skulle kunna vara att åtminstone aldrig låta en högerfil övergå i avfart, så den där irriterande situationen mellan Häggvik och Akalla inte skulle uppstå.

Just det där sistnämnda är något vi har påtalat ett antal gånger för Trafikverket   Detta då det ställer till det för den tunga trafiken som försöker att hålla sig till höger, men som numera ofta måste hålla på att hatta än hit och än dit... och då blir det tyvärr enklare, och och i vissa fall även säkrare, att abonnera på filer i mitten. Däremot är det ju inte lyckat när tunga fordon lägger sig och barrikaderar i K1, dvs. innerst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Som Nico skriver så försvinner höger körfält på E4 Uppsalavägen för det mesta. Och ibland fortsätter det, så det är inte enkelt att veta för den som inte är bekant med vägen i fråga vilken fil som är bäst att köra i. Skyltningen kunde definitivt bli bättre.

Haga Södra - försvinner
Frösundavik - försvinner (om jag minns rätt)
Järva Krog - försvinner
Sörentorp - fortsätter
Kista - försvinner
Sollentuna - försvinner
Häggvik - försvinner
Rotebro - fortsätter
Bredden - fortsätter
Upplands Väsby - försvinner

吉先生

DaViD^^

Citat från: Mr G skrivet 05 februari 2015, 22:14:03 PM
Som Nico skriver så försvinner höger körfält på E4 Uppsalavägen för det mesta. Och ibland fortsätter det, så det är inte enkelt att veta för den som inte är bekant med vägen i fråga vilken fil som är bäst att köra i. Skyltningen kunde definitivt bli bättre.

Haga Södra - försvinner
Frösundavik - försvinner (om jag minns rätt)
Järva Krog - försvinner
Sörentorp - fortsätter
Kista - försvinner
Sollentuna - försvinner
Häggvik - försvinner
Rotebro - fortsätter
Bredden - fortsätter
Upplands Väsby - försvinner
det är verkligen inte lätt om man inte kommer från staden eller kör ofta där.
har rätt bra körvana men mindre bra stockholmsvana och rätt vad det är så hamnar man som sagt på en avfart. att då vara minsta osäker på själva körningen och än  värre vart man ska så blir det lätt förvirrande.

nu har man fått lära sig att man ALDRIG får missa en skylt i Stockholm för då är man körd.
minns första gången jag åkte till Värtahamnen.  aldrig varit där med bil jag hade haft busskortet i 1.5månad och jag skulle ta mig dit från Örebro.  Håll mittenfilen hela vägen så är det idiotsäkert var svaret jag fick från mina kollegor.  tacka gudarna för att man hade en buss att följa.   Man lärde sig ganska fort vikten i att verkligen kolla vägskyltarna och att gps hör hemma i papperskorgen i Stockholm.

Ersa

Men på de fåtal fyr- och femfiliga vägarna vi har i landet gör det ju inte så mycket om man ligger i mitten. Huvudsaken är att man inte tvångsmässigt alltid ligger näst längst till vänster, även då man har fem filer att välja mellan.
På den trefiliga sträckan mellan Botkyrka och Södertälje (Moraberg) är det ju dessutom tydligt skyltat att tung trafik är förbjuden i innersta filen, vilket ju givetvis automatiskt innebär att man inte får söla i under 90 km/t i mittfilen om högerfilen är tom. Detta då man då hindrar bakomvarande tung trafik från att köra i lagstadgad hastighet, pga att de varken får köra om till höger eller vänster.

Personligen förstår jag inte varför folk (t.ex på Facebook) blir så upprörda över att polisen gått ut med denna info. Tror dessa upprörda personer verkligen att de skulle klara av att köra på samma vis, långsamt i mittfilen på tyska Autobahn, utan att bli stoppade?

Lars-Håkan_E

Jag tycker att man regelmässigt blir tvungen att köra om på insidan då bilister inte klarar av att hålla en vettig hastighet i mittfilen, tyvärr "kollegor" också med bussar.

Det är ju bra om detta oskick kan minska både genom information och polisingripande.

HJP

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2015, 21:44:44 PM
Jag tycker att man regelmässigt blir tvungen att köra om på insidan då bilister inte klarar av att hålla en vettig hastighet i mittfilen, tyvärr "kollegor" också med bussar.

Det är ju bra om detta oskick kan minska både genom information och polisingripande.
****
Man frestas att köra om på insidan, skull jag formulera det. Ingen tvingar dig. En sådan omkörning anses värre än mittfilskörning, och kostar 1000 kr.

Lars-Håkan_E

Citat från: HJP skrivet 10 februari 2015, 22:27:48 PM
****
Man frestas att köra om på insidan, skull jag formulera det. Ingen tvingar dig. En sådan omkörning anses värre än mittfilskörning, och kostar 1000 kr.

Som bekant är s.k slalomkörning lika förbjuden :-)

groenis

Åkte sträckan Södertälje - Hallunda i söndags och det såg ut som vanligt där.

/Lennart.


HJP

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2015, 22:33:39 PM
Som bekant är s.k slalomkörning lika förbjuden :-)
****
Ja, men det kommer man inte ifrån, om man vill köra om. Kanske ett "moment 22", helt i onödan, och orsakat av mittfilskörare  ;)

Citat från: groenis skrivet 11 februari 2015, 02:11:05 AM
Åkte sträckan Södertälje - Hallunda i söndags och det såg ut som vanligt där.
****
Vad annat är att vänta? Det var ju bara en punktauktion, polisen hade. De bilister du såg, kanske inte ens kände till den punktauktionen.
Det enda rätta, skulle väl vara, att polisen alltid bötfällde, precis som de gör med fortkörare.

groenis

HJP.
Det är det som är det tråkiga i hela att det bara blir punktaktioner.synd att det inte finns pengar och resurser
att låta en patrull köra fram och tillbaka den sträckan i avskräckande syfte.

/Lennart

Ersa

Skämtsamt från Tyskland ;)

http://www.der-postillon.com/2015/02/sensation-autobahnfahrer-entdeckt.html

Översatt sammandrag:

"En banbrytande upptäckt har gjorts av en bilist nära Düsseldorf igår. 63-årige Manfred Pach körde på A3 i riktning mot Duisburg när han gjorde en tidigare oupptäckt av ett extra körfält till höger av de två vanliga. Enligt Pach är A3 inte den enda väg som har ett sådan hemligt kompletterande körfält. Pach är mycket entusiastisk av de möjligheter som den nya vägen ger, och säger att det ger en helt annan körkänsla. Plötsligt har han inga irriterade påträngande förare bakom sig, vilket händer i de andra körfälten.  Denna kunskap inte vill Pach inte behålla för sig själv.
- "Jag är av den åsikten att användningen av det nya körfältet bör gynna alla förare och kan förbättra trafikflödet avsevärt", säger Pach, som har upptäckt minst två andra trefiliga motorvägar har ett högerkörfält. Han uppmanar därför alla bilister på andra motorvägar att leta reda på detta hemliga körfält. Speciellt långsammare trafikanter som ofta längtar efter ett separat spår, kan då med subtil användning av bland annat ljustuta informeras om det nya körfältet."

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2015, 15:29:35 PM
Skämtsamt från Tyskland ;)

http://www.der-postillon.com/2015/02/sensation-autobahnfahrer-entdeckt.html

Översatt sammandrag:

"En banbrytande upptäckt har gjorts av en bilist nära Düsseldorf igår. 63-årige Manfred Pach körde på A3 i riktning mot Duisburg när han gjorde en tidigare oupptäckt av ett extra körfält till höger av de två vanliga. Enligt Pach är A3 inte den enda väg som har ett sådan hemligt kompletterande körfält. Pach är mycket entusiastisk av de möjligheter som den nya vägen ger, och säger att det ger en helt annan körkänsla. Plötsligt har han inga irriterade påträngande förare bakom sig, vilket händer i de andra körfälten.  Denna kunskap inte vill Pach inte behålla för sig själv.
- "Jag är av den åsikten att användningen av det nya körfältet bör gynna alla förare och kan förbättra trafikflödet avsevärt", säger Pach, som har upptäckt minst två andra trefiliga motorvägar har ett högerkörfält. Han uppmanar därför alla bilister på andra motorvägar att leta reda på detta hemliga körfält. Speciellt långsammare trafikanter som ofta längtar efter ett separat spår, kan då med subtil användning av bland annat ljustuta informeras om det nya körfältet."


På något sätt betryggande att även tyskar har svårt med det där.  :)

På A9 mellan Leipzig och Berlin var det inga problem: till höger långtradare (marschfart 80 km/h), i mitten personbilar (marschfart 130 km/h) och till vänster omkörning (marschfart > 150 km/h). Det var bara att hänga med.