Kvalitetsproblem på polska bussar?

Startat av bilomnibussen, 02 februari 2015, 12:40:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 07 februari 2015, 19:50:04 PM
Ja det måste väl vara så det ligger till, att bussåkerier är vanligtvis mycket större än lastbilsåkerier. Men smååkarna får ju också köra runt med skiten, för det byggs inga kvalitetslinjebussar längre (kanske undantaget Scanias finnbyggen). Är de helt enkelt en för liten marknad med bra linjebussar för att nån tillverkare ska satsa? Turistbussar av godtagbar kvalitet finns ju?  :'(

Scanias Omniexpressser och Scalor kan knappast ses som några kvalitétsbussar :-) (De sista årets Omniexpresser har jag ingen åsikt om)

MAN har jag ingen erfarenhet av men Evobus produkter brukar fungera utan större bekymmer.

danneh

Känns som att alla möjliga fel kan uppkomma oavsett tillverkare. En del orter har jätteproblem med 8900 medan den går som en klocka hos andra, och så är det nog med de flesta modeller.
Jag tror personligen att personliga åsikter om tillverkaren spelar in, dvs om man letar fel eller inte. Jag personligen föredrar Volvo och sitter gärna och letar fel på t.ex. MAN, samtidigt som jag egentligen vet att samma problem finns hos Volvo.

Är ju inte förare nu, utan frekvent resenär, så har inte samma grund att stå på. Men är med på att det inte är ofta som man ser "kvalitetsbyggen".

Ersa

Hade bara Volvo haft en bra eftermarknad med intresserad och engagerad personal på kundtjänst och verkstäder hade deras rykte kunnat vara betydligt bättre. Om jag drev ett eget företag skulle jag aldrig handla bussar för flera miljoner, och sedan stå utan bra hjälp från tillverkarens egen verkstadskoncern när de dyra fordonen ger upp efter vägen, samtidigt som vitena för inställda avgångar snabbt tickar uppåt.

Men en sak kan Volvo bättre än alla andra fordonstillverkare. Tillverka varningssumrar som håller flera busslivslängder! Dessa kan ju pipa, tjuta och plinga konstant i flera år, utan att någonsin gå sönder! ::)

Kurra-Gurra

#18
De Volvo 8900 jag brukar köra (Nobina 7605-08) brukar för det mesta vara körbara, men som vanligt med Volvo så kommer det en miljon felmeddelanden som man ständigt får sitta och trycka bort. En annan grej med dem är att en (7606) är mycket sämre och problem tyngd än de andra. Det verkar som om Säffles tradition av oerhört ojämn kvalitet har fortsatt i Polenfabriken!

Fredrik Gelin

Mina erfarenheter av 8900 och Omnilink är ungefär som det skrivs ovan, Volvon fungerar uselt till dåligt med ideliga elfel och läcker som ett såll när det regnar. Värmen kommer och går och kompressorerna som var problematiska på B9:orna håller ännu sämre på 8900. Eftermarknaden på VTC är i stort sett obefintlig. De jämnåriga Scaniorna däremot rullar på bra. Även dessa har tidvis grava bekymmer med läckage i karosskarvarna och intermittenta dörrproblem, men när Scania åtgärdat de inledande problemen rullar de  generellt betydligt bättre än våra 8900. Jag upplever dock att båda boggivarianterna har bekymmer med vibrationer från kardan/drivaxeln.

AO

Är alla Volvo 8900 tillverkade i Polen? Hann inte de tillverkas ett tag i Säffle innan man la ner verksamheten där?

Lars-Håkan_E

Citat från: AO skrivet 09 februari 2015, 19:04:11 PM
Är alla Volvo 8900 tillverkade i Polen? Hann inte de tillverkas ett tag i Säffle innan man la ner verksamheten där?

Jo visst

Ersa

Citat från: AO skrivet 09 februari 2015, 19:04:11 PM
Är alla Volvo 8900 tillverkade i Polen? Hann inte de tillverkas ett tag i Säffle innan man la ner verksamheten där?

Sverige eller Polen gör nog detsamma. Produktens kvalitet verkar hålla sig på sin jämna nivå, oavsett var den skruvades ihop.

bilomnibussen

Ackja vilken lidandeshistorik som blommat upp genom mitt inlägg. Tilläggas kan att våra jag tror 17 st 8500 från 2009 känns betydligt gedignare än den här sista 8900. Vi har också Setra som stämmer in i kören av instrumentblippar minst lika mycket som de övriga men känns betydligt gedignare karossmässigt. Alla bussarna servas mycket väl och efter ordning. Det var enklare förr, med Scania-Vabis BF76 som ytterst sällan visade några krämpor.
Mvh Jan G

ResVille

Det som sagts tidigare i tråden går att upprepa: Man får vad man betalar för. Sedan beror det en hel del på hur den interna verkstaden fungerar och vilken kapacitet de har.
Och oavsett vilket märke man väljer finns det knappast något som är perfekt. Det går inte heller att säga att 8900 är bättre än 8500, det beror på vad man själv värderar för egenskaper och hur fordonen är specade.
Men troligen hade det varit billigare att köpa en dyrare buss oavsett fabrikat om man ser till kostnaderna under fordonet livslängd.

M

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2015, 22:11:26 PM
Sverige eller Polen gör nog detsamma. Produktens kvalitet verkar hålla sig på sin jämna nivå, oavsett var den skruvades ihop.

Det är ju underbart du hatar Volvo och jag kan ju sällan ta dig på allvar.

Ersa

1: Inte hat. Mera besvikelse och trötthet pga allt konstant krångel och trafikstörningar. Senast igår kväll blev det extrajobb med Sprinter pga växellådshaveri ute i skogen. Bra med extra timmar, men rätt tröttsamt i längden med allt krångel.

2: Det finns även gott om andra skribenter i detta forum, samt i denna tråd, som är besvikna på dagens kvalitet på fordon och eftermarknaden. Men dessa är det tydligen inte kul att bemöta? Om du vill bli bemött på allvar tillbaka får du gärna diskutera med andra än bara mig.

3: Jag förstår inte riktigt varför du tar åt dig personligen över att det finns ett tydligt missnöje med Volvos eftermarknad idag.

Lars-Håkan_E

AB Volvo ja.

Det är väl knappast någon hemlighet vare sig inom eller utom koncernen att bussdelen sköts väldigt styvmoderligt och det främst vad det gäller eftermarknaden.

Chassierna är det knappast något större fel på men skillnaden mellan Lastbil och Buss är milsvid när det gäller slutprodukten och hur den hanteras.

Visst kan en del bero på bristande underhåll, sådant som sköts av ägaren.

Tyvärr är det så att min uppfattning av Volvo:s "helbyggda" produkter grundlades på -80 &-90 talet och 2000 talet början lyckades inte förändra detta till det bättre.

Jag vet inte om jag behöver upprepa det jag skrivit tidigare om bristande leveranskontroll, ofärdiga produkter, bussar som levererats utan att alla detaljer varit monterade, slarv vid rördragning som resulterat i läckage och/eller utebliven värme etc.


5783

De Volvo-bussar som levererades från Säffle till SL (tänk H23) från början av 90-talet var ju så usla att det inte finns ord för det. Varje gång jag åkte med dessa så trodde jag att karossen skulle braka ihop. När man satt bakom leden så kunde man se att hela karossen gungade i varje kurva. Och sedan ska vi inte tala om de första B12MA och B12BLE bussarna som Swebus fick till ex Huddinge/Botkyrka och Nacka/Värmdö. I stort sett samma avsaknad av kvalitet som Scanias första OmniCity och OmniLink-bussar. De 200 bussar som Säffle levererade till SLs trängsellinjer är ju inte heller några bra byggen. Om STOP-knappen fungerar så har man tur...
Snurrplattorna och golven nöttes ut snabbt och än idag är det problem med att många av dessa bussar spyr ut varmluft i kupén.

Ersa

Jag både utbildades i, samt arbetade i enbart Volvo Carrus mina första år i yrket. Främst Vega varvat med Star 502 med G8-låda, och jag stortrivdes! Därefter blev det några år i VanHool Alizée på B10M, vilket var trevligt. Säfflekarosserna man råkade ytterligare några få år senare i SL- och UL-trafiken var det inget att uppröras över, även om Vegan alltid var klart bättre.

Det var modellåret 2002 och efterföljande produkter i kombination av helt ointresserad personal på ett flertal Truck Center som fick mig att tappa förtroendet för Volvo. Även om 9700 är en bra buss, så visade den sig bli en produkt som tyvärr inte hade samma körkänsla och pålitlighet som den robusta föregångaren Carrus Star.