Kvalitetsproblem på polska bussar?

Startat av bilomnibussen, 02 februari 2015, 12:40:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Jag har under några år kört Scania Omnilink 3axl tillverkad i Polen. Inte håller dessa den normala Scania-kvalité man vant sig vid förr, mycket smäck känns det som i karossen och ganska tidigt uppträdde rostskador på eller runt luckor etc.

Senaste är dock Volvo 8900 som nu rullat drygt 30000 mil. Ideliga fel som medfört åtskilliga besök hos Volvo-verkstaden - elektronik-tjosan av olika slag, t ex att bussen mer eller mindre lägger av stundtals och sedan rullar som vanligt igen. Obalansen i framvagnen har ingen lyckats få bort. Senaste händelsen är dock värre, motorhaveri. Heta förhållanden och en kolv hade bränts hål på. Såvitt jag vet tar Volvo på sig största delen av kostnaden, materialfel eller? Är det en vanlig erfarenhet att det är mycket problem med Volvo 8900?

Mvh Jan G

Björn Ax

Det är mycket problem på alla bussar. Jag har inte varit med om ett enda märke som inte haft otaliga problem. Tyvärr.

Det är inte många som är beredda att betala skyhöga priser på bussar så då måste något snålas in på.

Ersa

Elfel och vattenläckage från tak och fönster är tyvärr väldigt vanligt förekommande på Volvo 8900 som uppnått en ålder på 2-3 år. Ändå är de inte särskilt mycket billigare att köpa jämfört konkurrenternas motsvarigheter.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2015, 12:52:04 PM
Elfel och vattenläckage från tak och fönster är tyvärr väldigt vanligt förekommande på Volvo 8900 som uppnått en ålder på 2-3 år. Ändå är de inte särskilt mycket billigare att köpa jämfört konkurrenternas motsvarigheter.

Tyvärr är det så på dom flesta bussar. Merca och Setra har samma problem med vattenläckage och elfel.

Tänk om alla busstillverkare kunde ta sina bästa egenskaper och sätta ihop till en buss. :)

Nico

Oavsett om produkten (oavsett om det gäller en buss, köksmixer, leksak) är hopskruvad i Kina, Turkiet, Sverige eller Polen, spelar egentligen ingen roll utan mycket handlar som sagt om priset, dvs man får vad man betalar för.

Sedan har det ju även förekommit andra problem. Minns när man började installera övervakningskameror i bussarna i SL-land. Montörerna kunde ofta mycket om kameror mm. Däremot visste de i början nästa lika ofta inte ett dyft om bussar vilket ledde till diverse märkligheter som genomborrade kablar och slangar, placeringar som hamnade på bärande punkter i innertak osv.

Minns att de vid ett tillfälle hade lyckat med att borra rätt igenom taket och kylarslangar på en B9S i Täby. Trafikanterna som satt under dagen efter inkom med vissa synpunkter om vi säger så...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 02 februari 2015, 14:59:56 PM
Tyvärr är det så på dom flesta bussar. Merca och Setra har samma problem med vattenläckage och elfel.
Tänk om alla busstillverkare kunde ta sina bästa egenskaper och sätta ihop till en buss. :)

Alla har olika erfarenheter, men det där har jag aldrig hört förr. Att jämföra en Volvo Säffle med en Setra är enligt vad jag fått för erfarenheter de senaste 15 åren, ungefär som att jämföra en Trabant med en Mercedes, bägge av samma 1980-tals modell, och detta vid tiden för Berlinmurens fall. De går att jämföra, och det går även att påstå att de är helt likvärdiga. Men många lär nog påstå att de ändå inte är helt lika i kvalitet.

Visst kan man vid enstaka tillfällen ibland få felkoder i en Setra och Mercedes, om någon givare gett upp och måste bytas, men under mina år bakom bussratten har jag aldrig varit med om att ovanstående märken t.ex läcker in vatten, att de vägrar starta pga fel i chassi datalänk, har konstant lysande felvarningar på bromsar, att kylfläkten ständigt går på maxvarv trots utbytta delar inkl ny kylare, att brandlarmet går då man backar, att intrumentbelysningen och alla mätare dör då man kör framåt, att varningssummern ljuder trots att inga felmeddelanden finns, att framdörren vägrar gå upp då man försöker öppna den... osv. Men det är tyvärr vardagen i både Volvo 8500 samt rätt nya 8900.

Jag vet att många blir sura över att jag jämför dessa Volvomodeller med Trabanter, men då får det väl bli så. Alla fel och haverier med dem gör att jag helt enkelt inte kan tvingas till att uppskatta dem.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2015, 17:33:11 PM
Alla har olika erfarenheter, men det där har jag aldrig hört förr. Att jämföra en Volvo Säffle med en Setra är enligt vad jag fått för erfarenheter de senaste 15 åren, ungefär som att jämföra en Trabant med en Mercedes, bägge av samma 1980-tals modell, och detta vid tiden för Berlinmurens fall. De går att jämföra, och det går även att påstå att de är helt likvärdiga. Men många lär nog påstå att de ändå inte är helt lika i kvalitet.

Visst kan man vid enstaka tillfällen ibland få felkoder i en Setra och Mercedes, om någon givare gett upp och måste bytas, men under mina år bakom bussratten har jag aldrig varit med om att ovanstående märken t.ex läcker in vatten, att de vägrar starta pga fel i chassi datalänk, har konstant lysande felvarningar på bromsar, att kylfläkten ständigt går på maxvarv trots utbytta delar inkl ny kylare, att brandlarmet går då man backar, att intrumentbelysningen och alla mätare dör då man kör framåt, att varningssummern ljuder trots att inga felmeddelanden finns, att framdörren vägrar gå upp då man försöker öppna den... osv. Men det är tyvärr vardagen i både Volvo 8500 samt rätt nya 8900.

Jag vet att många blir sura över att jag jämför dessa Volvomodeller med Trabanter, men då får det väl bli så. Alla fel och haverier med dem gör att jag helt enkelt inte kan tvingas till att uppskatta dem.

Har haft ungefär samma problem du beskriver Volvo har på Merca och Setra. Körde en gång upp till Borlänge och det kom en störtskur. Blev nästan en störtflod vid en panel vid framdörren och ner på golvet.

Våran nya setra bestämde sig när man hade på komfort läge på värmen att dra på full värme helt plötsligt. Blev väldigt varmt kan jag säga. Har inte blivit bättre trots nya delar där heller. Den bestämde sig också att bara öppna framdörren till hälften ibland. Inte heller detta fel har dom kunnat fixa.

Jag är dock av inställningen att alla bussmärken har sina fel och brister. Jag tycker dock att körkänslan i en Volvo eller Scania är väldigt mycket bättre än Merca och Setra.

Setra är bra bussar om man köper dom dyraste modellerna. Men det är väl kanske samma på alla märken. :D

Lars-Håkan_E

Mycket beror nog på vilka verkstäder man har tillgång till :-) Jag måste ju hålla med Erik, efter 25 år med Volvo o Scania med olika karosser och märkliga fel, dåliga konstruktioner och ointresserad eftermarknad har jag idag bara vanlig service att hantera, de senaste tre åren har jag haft ett stoppande fel och de var en tryckplatta som gav upp efter 60 t mil. På nya bussar ingenting.

Ersa

Eftermarknad och märkesverkstäder var det, ja. Evobus i Vetlanda går alltid att jämföra med valfri "Volvo Truck & Bus Center". Både vid besök samt hur support i telefon fungerar.
Antalen stopp och större bekymmer jag råkat ut för med Mercedes och Setra på skoltrafiken de senaste 10 åren går lätt att räkna på ena handens fingrar. Inte heller Bergkvara har några bekymmer att bedriva sin trafik med sina Mercedes här intill.
Åka ut med en Volvo 8500 däremot, ja då gäller det att först äta sig mätt, klä sig varmt och ta med mobilladdare; då man inte helt säkert vet vilken tid på kvällen man kommer hem till bostaden igen. :P

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2015, 19:31:25 PM
Eftermarknad och märkesverkstäder var det, ja. Evobus i Vetlanda går alltid att jämföra med valfri "Volvo Truck & Bus Center". Både vid besök samt hur support i telefon fungerar.
Antalen stopp och större bekymmer jag råkat ut för med Mercedes och Setra på skoltrafiken de senaste 10 åren går lätt att räkna på ena handens fingrar. Inte heller Bergkvara har några bekymmer att bedriva sin trafik med sina Mercedes här intill.
Åka ut med en Volvo 8500 däremot, ja då gäller det att först äta sig mätt, klä sig varmt och ta med mobilladdare; då man inte helt säkert vet vilken tid på kvällen man kommer hem till bostaden igen. :P

Nu har jag aldrig kört en 8500 men våran 9500 går som en klocka. :)

yngrot

Vi kör ju med 8700  och de funkar bra för det mesta  inga större problem  dock efterträdaren 8900  suck.. den upplever jag som än värre än 8500 som verkligen inte är något kvalitetsbygge ..  Hur Volvo tänkte när de gjorde 8900 och lät den bli än sämre än 8500 övergår mitt förstånd de hade ju en bra produkt i 8700 som har en hel del Carrus/Wiima tänk med bra värme och bra hopsatt .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bisquit

Kan bara instämma i en sak. Kvaliteten har blivit sämre. På mitt ena jobb. Så rasa nyligen växellådan på en lastbil som bara rullat 9000mil. Det är skrämmande. Å vad gäller dem bussarna Janne. Skriver om. Jag vill minnas att redan första året. Så läckte en av omnilinkarna (omniskrot).
En Volvo 8500 var mycket på verkstaden för motorfel etc.
På en kompis jobb på Söne buss i Karlskoga. Så är bussarna helt slut. Ideliga fel. På storlinjen 500 har dem ett antal Scania Omniexpress samt 3 Setra Multiclass. Setrabussarna krånglar minst av dem 2 märkena. Sen att även dem kan ha en del fel- Är ju brukligt efter dryga 80000mil på hård linjekörning. Nej ledsen att skriva detta. Men finns för mycket brister hos dem flesta tillverkarna även om vissa är lite bättre än andra. Sen så är det ju självklart knutet till hur pass bra man servar ett fordon. Vilket är allmänt känt att mindre åkare oftast bryr sig om mer om detaljer än större företagen gör.

Kurra-Gurra

Citat från: bisquit skrivet 07 februari 2015, 17:39:11 PM
Kan bara instämma i en sak. Kvaliteten har blivit sämre. På mitt ena jobb. Så rasa nyligen växellådan på en lastbil som bara rullat 9000mil. Det är skrämmande. Å vad gäller dem bussarna Janne. Skriver om. Jag vill minnas att redan första året. Så läckte en av omnilinkarna (omniskrot).
En Volvo 8500 var mycket på verkstaden för motorfel etc.
På en kompis jobb på Söne buss i Karlskoga. Så är bussarna helt slut. Ideliga fel. På storlinjen 500 har dem ett antal Scania Omniexpress samt 3 Setra Multiclass. Setrabussarna krånglar minst av dem 2 märkena. Sen att även dem kan ha en del fel- Är ju brukligt efter dryga 80000mil på hård linjekörning. Nej ledsen att skriva detta. Men finns för mycket brister hos dem flesta tillverkarna även om vissa är lite bättre än andra. Sen så är det ju självklart knutet till hur pass bra man servar ett fordon. Vilket är allmänt känt att mindre åkare oftast bryr sig om mer om detaljer än större företagen gör.
Men om man ska dra en parallell till lastbilssidan, så är ju lasbilar generellt av sämre byggkvalitet idag än förr, men ändå ljusår bättre än samma tillverkares buss-lineup. Oavsett om det är Volvo, Scania, Mercedes,  MAN, Iveco, DAF/VDL, NissanDiesel, Toyota/Hino: You name it! (Ja jag har faktiskt både kört och mekat NissanDiesel/UD och Hino  ;) )Hur kommer det sig att just bussar är så oerhört svårt att få till åtminstånde godtagbar kvalitet på? En lastbilsåkare skulle aldrig få verksamheten att gå ihop om lasbilar höll samma genomusla byggkvalitet som bussar, även från välrenommerade tillverkare?!

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 07 februari 2015, 19:32:47 PM
Men om man ska dra en parallell till lastbilssidan, så är ju lasbilar generellt av sämre byggkvalitet idag än förr, men ändå ljusår bättre än samma tillverkares buss-lineup. Oavsett om det är Volvo, Scania, Mercedes,  MAN, Iveco, DAF/VDL, NissanDiesel, Toyota/Hino: You name it! (Ja jag har faktiskt både kört och mekat NissanDiesel/UD och Hino  ;) )Hur kommer det sig att just bussar är så oerhört svårt att få till åtminstånde godtagbar kvalitet på? En lastbilsåkare skulle aldrig få verksamheten att gå ihop om lasbilar höll samma genomusla byggkvalitet som bussar, även från välrenommerade tillverkare?!

Det beror ju på att ett fåtal av de stora företagen inte använt annat än inköpspris och kreditmöjligheter i sin kalkyl, Volvo t.ex med sina karosser från Säffle med efterföljare har varit riktigt billiga i inköp men tidvis hållit extremt låg kvalité och eftermarknadsåtagandena har varit svaga och i många fall obefintliga, ser man tillbaka så har dessa produkter köpts av kommunala o statliga företag och sedermera av deras efterföljare. Företag som kalkylerat med livslängdskostnaden har undvikit dessa produkter och smååkarna likaså.

Ingen mindre åkare oavsett lastbil eller buss skulle acceptera den s.k kvalité man levererade på  -90 o 2000 talet från Värmland, bussar som inte ens är färdiga när de lämnar fabriken och köpare som tar emot produkterna i detta skick.

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2015, 19:41:19 PM
Det beror ju på att ett fåtal av de stora företagen inte använt annat än inköpspris och kreditmöjligheter i sin kalkyl, Volvo t.ex med sina karosser från Säffle med efterföljare har varit riktigt billiga i inköp men tidvis hållit extremt låg kvalité och eftermarknadsåtagandena har varit svaga och i många fall obefintliga, ser man tillbaka så har dessa produkter köpts av kommunala o statliga företag och sedermera av deras efterföljare. Företag som kalkylerat med livslängdskostnaden har undvikit dessa produkter och smååkarna likaså.

Ingen mindre åkare oavsett lastbil eller buss skulle acceptera den s.k kvalité man levererade på  -90 o 2000 talet från Värmland, bussar som inte ens är färdiga när de lämnar fabriken och köpare som tar emot produkterna i detta skick.
Ja det måste väl vara så det ligger till, att bussåkerier är vanligtvis mycket större än lastbilsåkerier. Men smååkarna får ju också köra runt med skiten, för det byggs inga kvalitetslinjebussar längre (kanske undantaget Scanias finnbyggen). Är de helt enkelt en för liten marknad med bra linjebussar för att nån tillverkare ska satsa? Turistbussar av godtagbar kvalitet finns ju?  :'(