Full chaufför körde stadsbuss i Örebro [1 Länk]

Startat av nalle, 07 juni 2007, 16:06:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nalle

Tråkigt att det ska hända, men nu har det gjort det igen:

Nerikes Allehanda: http://www.na.se/artikel.asp?intId=1171948

Cero


Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 07 juni 2007, 16:26:39 PM
Pinsamt!

/Cero



Ja verkligen! De riskerar att skämma ut andra förare som sköter sig också. Folk blir misstänksamma
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Wolfie

Undrar när föräldrarna till barnen börjar "beväpna" sig med alcometrar för hemma bruk som de ber förarna blåsa i innan de vågar låta sina barn åka med? Hemskt om det skulle gå så långt.
Tyvärr är det dessutom ofta tragiska händelser i förarens liv som leder till detta.

Magnus_J

På Råsta har vi ofta polisen i grinden,
i början på veckan tog de alla på vägut och blås-kontrollerade.
(alla var nyktra). men det är väl 3 gången jag ser dem på 2 månader iaf.

förra gången tog de alla på väg in, blåsa, sen tog de ur föraren och 4 gubbar tog hand om bussen och kontrollerade den,

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wolfie skrivet 07 juni 2007, 16:57:59 PM
Undrar när föräldrarna till barnen börjar "beväpna" sig med alcometrar för hemma bruk som de ber förarna blåsa i innan de vågar låta sina barn åka med? Hemskt om det skulle gå så långt.
Tyvärr är det dessutom ofta tragiska händelser i förarens liv som leder till detta.

Många bussbolag har faktiskt direktiv för om detta skulle hända. Föraren skall då svara något i stil med "Mitt företag har en alkoholpolicy och i denna ingår inte att jag behöver blåsa när någon annan än polisen sticker fram en alcometer." Alternativt: "Den här bussen har alkolås så jag hade inte kunnat starta den om jag varit onykter". Passar svaret inte resenären kan denne ju stiga ut genom samma dörr som den kom in i (eller i SL-området genom mittdörren.)
Till detta kommer att de alcometrarna som man köper hos "Clas i sjön" eller på "Mekonomen" inte är särskilt tillförlitliga. De kan slå flera tiondedels promille fel åt båda hållen. En förare som blåser 0,3 i en sådan kan mycket väl vara spik nykter - och det utan att ha vräkt i sig ett halvt kilo punchpraliner strax innan.
Och en febersjuk bussförare är lika farlig som en med 0,3 promille. Så snart får man väl sticka fram en febertermometer också. Samt kräva att föraren har ett intyg från sin partner att han sovit minst sex timmar den gångna natten. Singlar må fortsättningsvis inte köra buss...  ???
Heder åt kollegan som vågade ingripa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Zella

I våra nya bussar (GVX på kruthusgatan) åtminstånde i buss 45 så är det en alkoblåsare... så min undran är att när det väl ger sig då vi ska blåsa så ska vi väll få personliga munstycken... för jag kommer vägra att blåsa i ngt som ca 100 hft i munnen innan mig... 

Christer K

Personliga munstycken är väl en självklarhet.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Wolfie

Citat från: Christer K skrivet 18 juni 2007, 19:55:43 PM
Personliga munstycken är väl en självklarhet.
/ Christer K

Även personliga sådana behöver nog rengöras regelbundet om inte sjuktalen ska gå upp. Så en flaska rengöringssprit kanske inte är helt fel att ha med. ;)