"Långboggi" på linje 71 - 15 november 2014

Startat av Mikael T Nilsson, 16 november 2014, 17:23:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer en kvällsbild på linje 71 som vid fototillfället trafikerades av en Scania långboggi från Keolis Björknäs.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 november 2014, 17:23:22 PM
Här kommer en kvällsbild på linje 71 som vid fototillfället trafikerades av en Scania långboggi från Keolis Björknäs.

Du får gärna visa en kortboggi ;-)

Kvarne

Citat från: virtual1 skrivet 16 november 2014, 23:00:42 PM
Du får gärna visa en kortboggi ;-)

Norrortsmicke syftar på att Keolis Scania Boggi-bussar är de längsta boggibussarna som finns i trafik i SL-trafiken. Arrivas/Nobinas Scanior är kortare liksom både MAN och Volvos boggi som rullar hos Keolis...
En kortboggi skulle alltså i detta fallet kunna vara tex en MAN-boggi eller en Scania boggi från Nobina...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

bastyaelvtars

Hur lång är en långboggi, resp. en kortboggi?

Ersa

I Norrtälje trafikområde finns det i stort sett bara en längd på boggivagnarna: 15 meter. Både under dagens avtal, samt under förra avtalet.

igel

I Norrort har Arriva två längder på sina VDL:er 13,74m och 14,48m så där vore det väl relevant att definiera dem såm lång respektive kortboggi.

Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 16 november 2014, 23:00:42 PM
Du får gärna visa en kortboggi ;-)



Absolut. Här kommer exempel på den kortare varianten. Både Arriva Råsta och Lunda har ett stort antal av denna modell.



Citat från: Kvarne skrivet 16 november 2014, 23:59:52 PM
Norrortsmicke syftar på att Keolis Scania Boggi-bussar är de längsta boggibussarna som finns i trafik i SL-trafiken. Arrivas/Nobinas Scanior är kortare liksom både MAN och Volvos boggi som rullar hos Keolis...
En kortboggi skulle alltså i detta fallet kunna vara tex en MAN-boggi eller en Scania boggi från Nobina...

Helt riktigt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

HB

Citat från: Kvarne skrivet 16 november 2014, 23:59:52 PM
Norrortsmicke syftar på att Keolis Scania Boggi-bussar är de längsta boggibussarna som finns i trafik i SL-trafiken. Arrivas/Nobinas Scanior är kortare liksom både MAN och Volvos boggi som rullar hos Keolis...
En kortboggi skulle alltså i detta fallet kunna vara tex en MAN-boggi eller en Scania boggi från Nobina...

Nobinas Scanior är av den längre modellen. Endast de som Arriva tog över i E20-avtalet är kortare. Anledningen till de olika längderna är Stockholms stads restriktioner där det förutom på vissa gator råder en maxlängd på 13,99 om bussen har styrande boggi. Om inte gäller 12 meter som max. / Henrik/

Fredrik Klint

Scanias långboggier finns i två längder, Nobinas 72-vagnar i Tyresö t.ex. är 14,6m medan Keolis 55-vagnar är 14,77m.

Ted Selander

Kortboggi på just linje 71 i förhållande till den trådskaparen visar, är Keolis serie 5701-21, varav de fem lägsta är i Björknäs för trafik på linje 71 (övriga i Nyboda). De är Volvo B7RLE, 13,7 m. Serien är avsedd just för trafik inom Stockholm stad där gränsen 13,99 m gäller.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 17 november 2014, 10:36:29 AM
Kortboggi på just linje 71 i förhållande till den trådskaparen visar, är Keolis serie 5701-21, varav de fem lägsta är i Björknäs för trafik på linje 71 (övriga i Nyboda). De är Volvo B7RLE, 13,7 m. Serien är avsedd just för trafik inom Stockholm stad där gränsen 13,99 m gäller.



Det stämmer. Här är en bild på en "kortboggi" på 71:an. Vagn 5706 är dock numera flyttad från Björknäs och linje 71 till Nyboda.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Det gör de inte, åtminstone inte i planerat läge.
Som Micke skriver har bussen flyttat till Nyboda och således även bort från 71:an.  ;)
//Fredrik

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.