Huvudmeny

Övergiven rastplats

Startat av Hans Fredriksson, 17 november 2007, 17:54:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

En annan övergiven och av Vägverket stängd rastplats är rastplatsen "Berget" längs E3 nej, f-låt E20.  Den ligger där E20 några kilometer efter Lyrestad blir smal "landsväg" av gammal klassisk 30-talssstil och alldeles efter det att E20 stigit brant i en lång backe efter avtag mot ""Fagerlids Kyrkplats

Här kan man förresten idka lite K-spaning och vägarkeologi för just vid "Fagerlids Kyrkplats" tillstöter den gamla sträckningen  av Riksväg 6, E3 som man kan köra från strax söder om Lyrestad till just "Fagerlids Kyrkplats".

En smal 6-metersväg, halvt överbelupen med mossa och ofta(?) använd som upplag för timmer.  Här kan man även se den gamla typen av GULA VÄGMARKERINGAR !!!!! som trots åratal av tidens och vädrets tand finns synligt kvar!!

Den nyare sträckningen med 13-metersväg kontrasterar starkt mot både den gamla sträckningen och 70km/h-sträckningen på E20 landsväg förbi den nu nedlagda rastplatsen.  Troligtvis är även denna rastplats nedlagd pga dess ensliga läge med stora "möjligheter" till "skumma affärer"

David M

Citat från: benkar

E18 Sthlm-Norrtälje. Kanske rivet nu, men såg ut sådär för lite mer än ett år sedan.



Ajdå, blandade visst ihop E4 med E18 där.

Citat från: Bengt Jönsson

En smal 6-metersväg, halvt överbelupen med mossa och ofta(?) använd som upplag för timmer.  Här kan man även se den gamla typen av GULA VÄGMARKERINGAR !!!!! som trots åratal av tidens och vädrets tand finns synligt kvar!!

När jag förra månaden körde på riksväg 23... eller riksväg 37 som den heter numera visst, strax väster om Högsby så finns en stigning. Vägen breddades i början av 1990-talet, tidigare var det en smal väg med en brant stigning i riktning mot Växjö så även om vägen gick igenom obebodda marker så breddades den till 9 meter och sprängdes igenom ett berg eftersom det ofta blev stående lastbilar på vintern och dylikt. Till min förvåning visade det sig att delar av vägen fanns kvar ovanpå berget, med vita vägmarkeringar visserligen istället för gula, men likväl kunde jag inte känna igen vägen förrän jag lyft bort en gammal tygsoffa då det visade det sig att jag hittat Högsbys inofficiella soptipp. Bilbatterier, soffor, truckvrak, trädgårdsavfall m.m.täckte fullständigt denna asfalterade vägrest på ett par hundra meter. Ett par björkskott hade skjutit upp igenom asfalten, hur de nu kan överleva i en miljö täckt av oljespill och batterisyra. Den ligger bredvid den nya vägen men med en träd/buskridå som gör att man inte kan se något från den nya vägen vad som sker på den gamla samtidigt som det är lätt och smidigt att köra upp ett lass och dumpa avfall där.

Patrik

Citat från: benkar skrivet 22 november 2007, 14:19:51 PM
Rätt ända av landet, men inte längs E4. Fler förslag/gissningar?
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Mackar-Kioskar-mm/NedlagdRastplats/

/B

E18 Sthlm-Norrtälje. Kanske rivet nu, men såg ut sådär för lite mer än ett år sedan.

/B

Om jag inte har missat rätt svar så är det där Söderhalls trafikplats rastplats, tyvärr har jag inte kvar bilden som jag tog år 2005 när den fortfarande var öppen men knappt användes.

Jonas M. Bobjörk

I så fall ligger den inte längs motorvägen vid trafikplatsen.
Eller så är den riven. Var där rätt nyligen, men det fanns inte ett spår av nån rastplats där. Bara en stor grusplan....

Patrik

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 09 februari 2008, 16:39:07 PM
I så fall ligger den inte längs motorvägen vid trafikplatsen.
Eller så är den riven. Var där rätt nyligen, men det fanns inte ett spår av nån rastplats där. Bara en stor grusplan....

Den ligger/låg direkt till höger efter avfarten in till Roslagsstoppet.

Jonas M. Bobjörk


Ersa

Citat från: Patrik skrivet 09 februari 2008, 16:48:36 PM
Den ligger/låg direkt till höger efter avfarten in till Roslagsstoppet.

Det var en liten avfart som var lätt att missa. Av någon anledning körde jag aldrig in där för att titta vad som fann där under de år man passerade Söderhall sådär en 200 ggr/år, och nu lär det vara för sent.  :(