Huvudmeny

Övergiven rastplats

Startat av Hans Fredriksson, 17 november 2007, 17:54:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Infarten och rastplatsen. Från utsikten på rastplatsen kan man inte se  Öland men en annan ö. Och utfarten.
En liten lördagsfråga blir då var och vad heter rastplatsen.












Staffan Sävenfjord

Det fanns en rastplats som hette Öland på E4 norrgående mellan Jönköping och Gränna. Jag letade efter den för ett tag sedan men såg aldrig skylten. Så jag sätter en slant på att det är Öland som avses.
Ön som syns därifrån är förstås Visingsö.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

David M

Med tanke på de korta accelerations- och avfartssträckorna måste rastplatsen ha byggts samtidigt med vägen. Det vill säga runt 1960. Längs med de äldre motorvägarna i Danmark och Tyskland har mängder med sådana här små rastplatser, bestående av parkeringsficka, toalett och bord stängts de senaste åren. Man vill helt enkelt bli av med sådana idealiska platser att göra upp knarkaffärer och andra skumma saker på.


Lite längre bit bort ligger vid Gränna en annan övergiven rastplats som ser ut som en polkagris.

Niklas Bygdestam

När stängde man den här rastplatsen och varför? Finns det någon plan att återöppna den igen? Tycker det är alldeles för få rastplatser på svenska motorvägar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Fredriksson

Det är mycket riktigt f.d. rastplats Öland. Byggd 1962? E4:an norrgående efter Vätterleden mot Gränna  platsen är inte skyltad. När och varför den stängdes är för mig okänt.

Min egna bedömning är att platsen efter högertrafikens införande blev eller kunde bli olycksdrabbad. Det blev lång rak infart nära parkerande fordon som tagit rast och kort utfart som började med inbromsande kurva.

Att platsen skulle öppnas igen förefaller uteslutet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 17 november 2007, 21:29:11 PM
Det är mycket riktigt f.d. rastplats Öland. Byggd 1962? E4:an norrgående efter Vätterleden mot Gränna  platsen är inte skyltad. När och varför den stängdes är för mig okänt.

Min egna bedömning är att platsen efter högertrafikens införande blev eller kunde bli olycksdrabbad. Det blev lång rak infart nära parkerande fordon som tagit rast och kort utfart som började med inbromsande kurva.

Att platsen skulle öppnas igen förefaller uteslutet.

Fast den fanns kvar i årtionden efter det att högertrafiken infördes. Men det hindrar ju inte att den bedömdes medföra olycksrisk vid av- och påfart.
Jag har för mig att det är ganska tätt mellan rastplatserna på den här delen av E4 även Öland förutan. Finns rastplatsen Vistakulle kvar?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Jomensan, rastplats Öland fanns kvar i flera årtionden.

Norr och södergående rastplats Vistakulle finns kvar. Södergående har vacker utsikt mot Jönköping och en stig nedför slänten som gör det möjligt att ta ett dopp i Vätterns kalla vatten.

Axel

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 17 november 2007, 17:54:35 PM
Infarten och rastplatsen. Från utsikten på rastplatsen kan man se inte Öland men en annan ö. Och utfarten.




Öland heter byn som ligger precis öster om rastplatsen. Måhända ser vi Ölandsberg på någon av dessa bilder.

benkar

Trevligt få se några bilder, stirrat upp mot den nedlagda rastplatsen x antal gånger och undrat hur det ser ut!

Men, kommer med en ny "Övergiven rastplats" -fråga, var är det här?:

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Mackar-Kioskar-mm/NedlagdRastplats/

/B

David M

FÖr att förekomma Bengt så vet jag att den ligger någonstans mellan Märsta och Uppsala på E4.


När det gäller rastplats Öland så är det nog en kombination av orsaker som man kan sluta sig till ligger bakom: För kort accelerations-  och avfartssträcka, avsides belägen och således idealiskt ställe att göra affärer på vid mörkrets inbrott, inget intresse av underhåll från VV:s sida och en etablering av t.ex. mack och/eller vägkrog hade inte varit möjlig eftersom sträckan Jönköping - Ödeshög redan är en av de mest rastplatstäta i hela landet.


På kontinenten där det finns fler äldre motorvägar såg de äldsta rastplatserna ut så här och det fanns några även i Danmark som var utformade på det här viset. Det vill säga med bara en kort avfarts/påfartsramp, toalett och bänkar. Nu skall man ge sig in på macken eller restaurangen och helst handla något innan man åker vidare.

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 18 november 2007, 23:23:16 PM
FÖr att förekomma Bengt så vet jag att den ligger någonstans mellan Märsta och Uppsala på E4.


När det gäller rastplats Öland så är det nog en kombination av orsaker som man kan sluta sig till ligger bakom: För kort accelerations-  och avfartssträcka, avsides belägen och således idealiskt ställe att göra affärer på vid mörkrets inbrott, inget intresse av underhåll från VV:s sida och en etablering av t.ex. mack och/eller vägkrog hade inte varit möjlig eftersom sträckan Jönköping - Ödeshög redan är en av de mest rastplatstäta i hela landet.


På kontinenten där det finns fler äldre motorvägar såg de äldsta rastplatserna ut så här och det fanns några även i Danmark som var utformade på det här viset. Det vill säga med bara en kort avfarts/påfartsramp, toalett och bänkar. Nu skall man ge sig in på macken eller restaurangen och helst handla något innan man åker vidare.



Mellan Uppsala och Märsta har vi ingen övergiven rastplats, i alla fall inte på motorvägen. Möjligen ligger det någon vid sidan om på någon av de anslutande vägarna men ingen nedlagd motorvägsrastplats i alla fall

Däremot har det nu på senaste tiden tillkommit alldeles nya motorvägsrastplatser på motorvägen i Uppland i Uppsala län. Den sydligaste heter Mora stenar och ligger strax söder om Uppsala precis vid kommungränsen mellan Uppsala kommun och Knivsta kommun. De här helt nya rastplatserna är just bara på- och avfartsramper och sedan försedda med toaletter och har lite bord och bärkar och ska dessutom erbjuda lite uppländsk natur. Några anslagstavlor finns också som ska informera om Uppsala, Uppsala län och Uppland. Det finns inga matställen eller mackar på dessa. De ser precis ut som modernare motorvägsrastplatser på tyska motorvägar men däremot är de uppländska motorvägsrastplatserna ovanliga i Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

benkar

Citat från: David M skrivet 18 november 2007, 23:23:16 PM
FÖr att förekomma Bengt så vet jag att den ligger någonstans mellan Märsta och Uppsala på E4.

Rätt ända av landet, men inte längs E4. Fler förslag/gissningar?

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Mackar-Kioskar-mm/NedlagdRastplats/

/B

Hans Fredriksson

Infarten till rastplats Öland sett från förarplatsen

RoTe


benkar

Rätt ända av landet, men inte längs E4. Fler förslag/gissningar?
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Mackar-Kioskar-mm/NedlagdRastplats/

/B

Citat från: RoTe skrivet 21 november 2007, 22:00:49 PM
Kom igen med svaret nån gång då!  ;D

E18 Sthlm-Norrtälje. Kanske rivet nu, men såg ut sådär för lite mer än ett år sedan.

/B