Ett speciellt hotell alldeles vid motorvägen

Startat av Niklas Bygdestam, 03 september 2014, 03:57:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Strax norr om Norrköping ligger Hotell Stenkullen. Jag har sett detta många gånger när jag kört på E4:an. Hotellet är mycket väl synligt vid motorvägen. Trots att jag lagt märke till det har jag faktiskt inte tidigare funderat så mycket på det. Har nog trott att det varit ett ganska vanligt hotell.

Men tydligen är det inte alls vanligt. Det tycks vara ett ställe där tiden står mer eller mindre stilla, trots eller kanske på grund av motorvägen som ligger helt inpå detta.

Se länkar:

http://www.peterholgersson.se/2012/09/13/marias-hotell-stenkullen/

http://www.ravjagarn.se/blogg/2010/03/ett-mystikens-hus-en-svunnen-lycka/

Det här stället verkar riktigt intressant. Jag funderar på vid tillfälle att prova på att sova över här någon gång.

Är det någon annan här som provat? Eller som vet lite mer om detta intressanta hotell alldeles vid motorvägen? :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Alla förbudsskyltar kanske avskräcker? Tanten på bilden såg inte så snäll ut heller...

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 september 2014, 11:33:20 AM
Alla förbudsskyltar kanske avskräcker? Tanten på bilden såg inte så snäll ut heller...

Jag reagerade också på skyltfloran, det mesta var förbjudet :-)

Ersa


Nico

Lite blandning av Fawlty Towers håller med, om än kanske med en lätt blinkning åt Bates Motel.  ;D

Vete tusan om jag skulle ta in där... känns som sagt inte som man skulle få snarka i sängen ens. Däremot är det en sjuj***a privatbostad. Skulle vara något för en buss-samlare att husera i för tomten verkar väl tilltagen. Man skulle ju heller inte ha några problem med att få plats med ett biljardbord eller typ en bilbana modell större på vinden...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

cyberfriend

Jag och min flickvän bodde där hösten 2008. Men jag fick ringa ganska många gånger innan jag fick ett rum.. Tror inte att hon tar emot så många nya gäster, kanske? Man får inte bo i själva hotellbyggnaden heller, då brandmyndigheterna har förbjudit det. Men det fanns några rum i ett annex på gården. Då vi hade ganska långt att åka till Norrköping anlände vi sent. Det var bara vi som bodde där, men vi blev väl omhändertagna. Man kunde beställa vad man ville ha att äta, och det var väldigt fint upplagt. Hela miljön var fantastisk. Man kunde ha gått omkring där i flera dagar och studerat alla saker och urklipp mm.

Hon tog inte emot kort, så mitt i natten fick vi åka in till Åby och ta ut pengar i en automat. Vi fick med oss en stor nyckelknippa med nycklar till grinden mm.

Hela stället är i stort behov av upprustning. Det är som att tiden har stannat. Den dagen som hon inte orkar driva det längre så borde det bli museum. Man kunde köpa vykort där man kunde se hur fint det en gång var, med en stor park där motorvägen numera går fram.

Kanske kommer hotellet att drabbas ytterligare av eventuella tåg-tunnlar i framtiden.

Anledningen till alla förbudskyltar är nog att det annars skulle välla in nyfikna besökare som varken skulle vilja äta eller bo där.

Det var en upplevelse att bo där. Spöka lär det också göra, som på så många andra hotell som inte längre ligger längs genomfartsvägarna, men det var inget som vi märkte av.

Vill man ha en unik upplevelse så ska man absolut försöka att bo där några nätter.

Corny

Kände ett par som på slutet av 60-talet bodde där en natt. När de checkade ut på morgonen sade dåvarande innehavaren att de egentligen inte ville ha några gäster som bodde där så kort tid. De återkom aldrig mer.