Antal bussar och vilket fordonsbränsle i Tyresö och Haninge

Startat av Alexander, 26 augusti 2014, 14:55:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Hej!
Jag gör lite deskresearch på fordonsbränslen i olika kommuner. Jag har försökt få fram information på antalet bussar i Tyresö, samt Haninge.
I Tyresö har jag hittat en siffra som ligger på 95, och i Haninge har jag hittat en siffra som ligger på 143. Preliminärt tänkte jag att dessa siffror lät någorlunda högt... men kan de stämma?
Min andra fundering var om vilket fordonsbränsle använder de? Om det finns riktiga siffror på hur många av bussarna använder de olika fordonsbränslena skulle det vara fantastiskt. Just nu så har jag sett lite snack om Etanol. Gäller det alla bussarna i de två kommunerna?

Om någon har ännu mer specifik information, till exempel bolaget som avtalet är med samt hur länge det gäller, eller vilket märke bussarna har så är det ännu mera fint kött på benen.
Tacksam för svar!

Ersa

De tre olika trafikområdena Tyresö, Haninge och Ösmo/Nynäshamn är ju under upphandling (E23) och kommer i samband med detta att slås samman till ett enda trafikområde. Trafikstarten sägs vara sommaren 2015, och då blir det mycket troligt RME för hela slanten.

Även jag hittar samma officiella bussiffror som du: 95 st i Tyresö, 143 st i Haninge samt 41 st i Ösmo.

Åtminstone Tyresö körs på ett gammalt avtal från 1990-talet, så där lär det inte finnas något skäl att köra på annat än diesel där just nu. Gissningsvis är det på liknande vis i Haninge och Ösmo.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 26 augusti 2014, 20:09:38 PM
De tre olika trafikområdena Tyresö, Haninge och Ösmo/Nynäshamn är ju under upphandling (E23) och kommer i samband med detta att slås samman till ett enda trafikområde. Trafikstarten sägs vara sommaren 2015, och då blir det mycket troligt RME för hela slanten.

Även jag hittar samma officiella bussiffror som du: 95 st i Tyresö, 143 st i Haninge samt 41 st i Ösmo.

Åtminstone Tyresö körs på ett gammalt avtal från 1990-talet, så där lär det inte finnas något skäl att köra på annat än diesel där just nu. Gissningsvis är det på liknande vis i Haninge och Ösmo.

Tyresö kör väl till stor del på etanol.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 augusti 2014, 20:11:39 PM
Tyresö kör väl till stor del på etanol.

Tja, kanske det. Personligen har jag mest sett gamla Volvobussar på linje 401, och de lär inte gå så bra på etanol. Men det finns säkert någon skribent här som har en egen lista över dagens fordonsindivider på berörda områden, så man kan se svart på vitt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 26 augusti 2014, 20:17:32 PM
Tja, kanske det. Personligen har jag mest sett gamla Volvobussar på linje 401, och de lär inte gå så bra på etanol. Men det finns säkert någon skribent här som har en egen lista över dagens fordonsindivider på berörda områden, så man kan se svart på vitt.

Alla röda o blå Omnilinkar går väl på etanol 7230--7269.

Trodde ni som i princip ingår i Nobina Stockholm hade lite mer samarbete och koll på varandra :-)

Carl Eric

Och många av Volvo-bussarna som Nobina Tyresö kör med är uppmärkta med "biodieselbuss"-dekaler, så troligtvis körs redan en del av bussarna redan idag på RME.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Alexander

Tack för alla snabba svar.

Jag har letat och hittat några siffor:
Haninge:
Biodiesel: 36
Diesel: 67
Ethanol: 45

Tyresö:
Diesel: 56
Ethanol: 40

Tycker ni dessa siffror låter ganska så ok? Jag vet att de inte passar precis till de övre totala siffrorna, men så pass noga måste det inte vara.

Appropå de officiella totala sifforna. Finns det någonstans där man kan se officiella siffor för kommuner? Totala antalet bussar har jag väldigt svårt att hitta...

Lars-Håkan_E

Kom ihåg att dessa bussar inte används enbart i Haninge resp Tyresö kommuner :-)

Tyresö:s bussar används förutom i Tyresö även i Haninge, Nacka och Stockholm och Haninges förutom i Haninge även i Tyresö, Nacka, Stockholm, Huddinge och Botkyrka, allt med reservation för att jag kan ha missat något.

Officiella siffror per kontrakt finns givetvis hos både SLL och resp operatör samt i "Frida" (Fordonsdatabasen)