En Epok går i graven!

Startat av bisquit, 19 augusti 2014, 18:31:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 20 augusti 2014, 11:09:10 AM
Jo stämmer att VL ägde dem från början. Å att underhållet var eftersatt redan från start. Å att när Söne tog över så gjorde dem så gott dem kunde..


Men det var inte det du skrev >:(  Märker du inte hur orimlig din jämförelse är och att den inte säger mycket om hur Söne sköter sina bussar. Om vi antar att bussarna haft eftersatt underhåll i fem år är det inte mycket den nuvarande ägaren kan göra åt det mer annat än att se till att det inte blir ännu sämre.

Dessutom misskötte inte Vänersborgs Linjetrafik bussarna redan från start. Det blev när den ekonomiska krisen blev påtaglig år 2010.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bisquit

Jo dem slarvade i början med Service enligt mycket säkra källor. Å självklart har Söne gjort vad dem kunnat. Har inget ont att säga om dem. Nej jag vet att jag var otydlig i början av mitt inlägg. Ber om ursäkt för det.. Brusa för Guds skull inte upp nu..  8)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2014, 11:38:23 AM
Men det var inte det du skrev >:(  Märker du inte hur orimlig din jämförelse är och att den inte säger mycket om hur Söne sköter sina bussar. Om vi antar att bussarna haft eftersatt underhåll i fem år är det inte mycket den nuvarande ägaren kan göra åt det mer annat än att se till att det inte blir ännu sämre.

Dessutom misskötte inte Vänersborgs Linjetrafik bussarna redan från start. Det blev när den ekonomiska krisen blev påtaglig år 2010.

Nej Söne är ju inte direkt en koncern som har rykte om sig att slarva med underhållet, sedan finns det mycket som kan påverka hur slitet ett fordon kan verka för en lekman, ska man kunna göra en korrekt jämförelse bör det gälla likvärdiga trafikuppdrag och användningstid och det är oftast svårt att få till om man inte blandar operatörer på linjerna.

Sedan finns det visst koncerner och mindre bolag som utmärker sig negativt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 augusti 2014, 11:50:52 AM
Nej Söne är ju inte direkt en koncern som har rykte om sig att slarva med underhållet, sedan finns det mycket som kan påverka hur slitet ett fordon kan verka för en lekman, ska man kunna göra en korrekt jämförelse bör det gälla likvärdiga trafikuppdrag och användningstid och det är oftast svårt att få till om man inte blandar operatörer på linjerna.

Sedan finns det visst koncerner och mindre bolag som utmärker sig negativt.

De Setror som Söne äger nu har gått på den mycket tunga linje 500 mellan Örebro och Karlskoga-Degerfors. Det är sådan trafik där man nog får räkna med att bussarna blir hårt slitna efter sex år. Var Weiderman använt sina vet jag inte mycket mer om än att jag sett en av dem gå på linjen Örebro-Motala. Vad jag förstår en ganska lugn linje.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bisquit

Weidermans har haft sina Setra, på Linje 629 Motala-Askersund, Linje 841 Askersund-Örebro, 701 Hallsberg,-Kumla-Örebro, samt 1 buss dagligen på Linje 500 Örebro-Karlskoga. Därutöver har främst buss 10, 11, gått som beställningsvagnar. Då dem är turistutrustade, Medan 9, 101, 102 Bara är expressutrustade. Så att jag skulle vilja påstå att dem gått snarlik körning, med marginell skillnad.

Magnus

Hur många bussar omfattar det här paketet? På Weidermans hemsida står det att de kör ca 50 bussar åt länstrafiken, stämmer den siffran?

bilomnibussen

Hej! Siffran stämmer nog fast det kan bli utökning i trafiken genom nya linjer Kumla-Örebro via andra områden i Örebro än nu. Det verkar nu som att Björks i Hallstahammar ska bedriva trafiken. För mig ett helt anonymt rätt stort bolag. Det är något stort fel på hela upphandlingsinstitutet när man på två A4 kan kicka iväg ett företag som bedrivit trafiken mönstergillt i 91 år, medan man utan vidare kan anta en sån tvivelaktig entreprenör som Nobina i Örebro. Där har det mest varit elände av alla de slag sedan de startade sitt kontrakt. När de kom dit fann jag ingen anledning att söka mitt eget jobb och krypa för idioter. I stället fick jag ett av mitt livs bästa bussjobb i Kumla och det tar nu slut. Jag är pensionär och kör i dag extra vid behov och jag slutar nog köra i och med att Weidermans epok går i graven nästa höst.

Mvh Jan G


Lars-Håkan_E

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 augusti 2014, 11:05:06 AM
Hej! Siffran stämmer nog fast det kan bli utökning i trafiken genom nya linjer Kumla-Örebro via andra områden i Örebro än nu. Det verkar nu som att Björks i Hallstahammar ska bedriva trafiken. För mig ett helt anonymt rätt stort bolag. Det är något stort fel på hela upphandlingsinstitutet när man på två A4 kan kicka iväg ett företag som bedrivit trafiken mönstergillt i 91 år, medan man utan vidare kan anta en sån tvivelaktig entreprenör som Nobina i Örebro. Där har det mest varit elände av alla de slag sedan de startade sitt kontrakt. När de kom dit fann jag ingen anledning att söka mitt eget jobb och krypa för idioter. I stället fick jag ett av mitt livs bästa bussjobb i Kumla och det tar nu slut. Jag är pensionär och kör i dag extra vid behov och jag slutar nog köra i och med att Weidermans epok går i graven nästa höst.

Mvh Jan G

Ska Björks/Sambus köra trafiken som underentreprenör till BiV? det var ju en otippad utgång.

Som du vet så upphandlas det i priskonkurrens, är man då dyrare spelar det ingen roll om man drivit trafiken i 100 år och här skiljde det ju en avsevärd summa, tråkigt men sant och det drabbar ju både små och stora åkare.

bilomnibussen

Tre miljoner är visserligen en avsevärd summa, tre miljoner på ett kontrakt på 60 miljoner. Men man kan också göra jämförelsen att det motsvarar värdet av en buss. Dessutom blir det åtminstone en tid försämringar innan den nya organisationen satt sig. Det ryktas nu på eftermiddagen att Askersund och Laxå kommer att trafikeras av ett göteborgsföretag och inte Björks. Söne Buss ville tydligen inte ha det här kontraktet. Kanske fanns det inget företag inom Buss i Väst som var beredd att ta trafiken? Men varför lägger de bud om det inte är förberett vem som ska ta hand om trafiken. Allt sånt där får vi väl höra inom de närmaste veckorna. Jag kan nog tänka mig att en värdering av kvalitetsaspekterna skulle ha motiverat att ändå låta Weidermans fortsätta driva trafiken.

Mvh Jan G

bisquit

Om dem uppgifter jag hört stämmer. Så skall Sandarne transport köra i Kumla och Björcks köra i Askersund och Laxå. Å tror mer på Björcks i Södertälje å inte det Björks i Hallstahammar.  Men hur det än blir. Så känns hela alltet tvivelaktigt.
Å vem skall stå för notan av ny depå i Kumla/Hallsberg. För Weidermans äger sin och lär knappast sälja den eller hyra ut den billigt. Dem är affärsmän och har en stabil fin koncern och vet vad som krävs för ett fint seriöst bolag.  8) Vi får hoppas dem hittar nya vägar.
Å att dem kan utveckla både åkeriet och fastighetsbolaget.

mittlinje

Hur många la in på trafiken, någon som har uppgifter från tilldelningsbeslut?

bisquit

Var väl bara 2 budgivare. Förra gången. Det vill säga 2009. Så var det bara en budgivare..
Men skall bli intressant att se hur dem kommer att lyckas med uppdraget. Förvisso. 3 miljoner är inte jättemycket. Å som Janne skrev. Motsvarande en buss. Men vad kostar det inte att bygga eller hyra en depå per år. Samt att utbilda ny personal m.m.
Nej det känns olyckligt och inte helt genomtänkt av anbudsgivaren.  Tyvärr. Inget ont om Buss i väst. För dem har klarat sig bra på många andra håll i landet.

mittlinje

Utan att ha något intresse i BiV så kan jag säga att jag tror det går bra. Svensk kollektivtrafik har så pass hög kompetens av förändringar till största delen fungerar. Sedan blir det givetvis någon enskild alltid drabbad.

Jo

Citat från: bisquit skrivet 27 augusti 2014, 19:43:05 PM
Var väl bara 2 budgivare. Förra gången. Det vill säga 2009. Så var det bara en budgivare..


Fritt från minnet var det väl någon upphandling som stack iväg rejält i pris ungefär den tidsperioden. Var det aktuella upphandling. Har för mig att kostnaderna ökade motsvarande 30-40% jämfört med perioden innan.

bilomnibussen

Det var tre budgivare. Buss i Väst, Weidermans och Nettbuss. Det sistnämnda företaget var 9 miljoner dyrare än det vinnande vilket visar att det inte är alldeles lätt att räkna rätt. Sen tycks det florera en mängd rykten runt vem som ska köra och inte. Vad jag förstår är det Björks i Hallstahammar som ska köra i Kumla. De har ju kontrakt för ersättningstrafik på SJ vilket kan göra läget intressant även ur den aspekten. Det är ju verkligen ett vågspel att anta en budgivare i form av ett paraplybolag där man sedan inte vet vilket medlemsföretag som kommer att köra. Kvaliteten inom Sveriges bussföretag är minst sagt varierande. Vi kommer nog ihåg hur det var i Karlskoga med Vänersborgs Linjetrafik som slutligen gick i konkurs. Och dagligen ser man den risiga vagnparken Nobina trafikerar landsbygden i Örebro med. De har nu förstärkt stadsbussparken med gröna bussar från Malmö. Tidigare har det förekommit orange vagnar från Karlstad. Det är som ett tivoli. Weidermans har spelat minst två divisioner högre än de där.
Mvh Jan G