En Epok går i graven!

Startat av bisquit, 19 augusti 2014, 18:31:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Något otippat har hänt! Weidermans buss i Kumla har tappat all trafik i Sydnärke till Buss i Väst. En Epok går i graven efter 90år.
Kan tänkas Att Söne gör intåg. En sak är i alla fall säker. Garaget i Kumla är Privatägt och det släpper nog i Weidermans huxflux.
Risken nu är väl att man flyttar mer verksamhet till Örebro eller omvänt Å mestadels kommer ha lastbilar kvar. Samt några bussar..
http://www.sydnarkenytt.se/sydnarke/artikel/weidermans-foerlorar-upphandling#.U_N7E1brNtk

1896

När busstrafik regelbundet ska upphandlas så drabbas ju alla företag förr eller senare, blir ju en omöjlighet att försvara "sin" busstrafik i upphandling efter upphandling.  ::)

Bussmicke

#2
Tappade man all sin trafik?
Måste ha missat att det var en upphandling i Örebro län.
I så fall måste DAB:en,  den fd.  Nobina,  fotograferas
//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Ja Micke. All upphandlad trafik har dem förlorat. Då även skolbussarna skulle integreras i den ordinarie linjetrafiken. Så efter nästa år så kommer dem väl i dagsläget endast ha kvar runt 5-6bussar eller så för beställningstrafik och sen alla lastbilarna. Ja Stadsbussen importerad ifrån Dalarna rullar Måndag-Lördag Så det är bara att stanna till och plåta på. Å du kommer du till Kumla så bjuder jag på kaffe..
Får dock se var den nya depån skall ligga? För den befintliga lokalen, med huvudkontor och verkstad i Kumla ägs av Weidermans själva.
Å den släpper dem nog inte så lätt.
Skilde visst ynka 3 miljoner i upphandlingen.
//Birger.

Lars-Håkan_E

Citat från: bisquit skrivet 19 augusti 2014, 21:46:05 PM
Ja Micke. All upphandlad trafik har dem förlorat. Då även skolbussarna skulle integreras i den ordinarie linjetrafiken. Så efter nästa år så kommer dem väl i dagsläget endast ha kvar runt 5-6bussar eller så för beställningstrafik och sen alla lastbilarna. Ja Stadsbussen importerad ifrån Dalarna rullar Måndag-Lördag Så det är bara att stanna till och plåta på. Å du kommer du till Kumla så bjuder jag på kaffe..
Får dock se var den nya depån skall ligga? För den befintliga lokalen, med huvudkontor och verkstad i Kumla ägs av Weidermans själva.
Å den släpper dem nog inte så lätt.
Skilde visst ynka 3 miljoner i upphandlingen.
//Birger.

3 Mkr är mycket pengar, det finns upphandlingar som bytt operatör för 10 tkr, är det lägsta pris så är det.

Nu kan man nog anta att Weidermans kommer att bjuda BiV att köra som underentreprenör till ett lägre pris just för att hålla sig kvar, om man inte passar på och avvecklar, det beror ju på hur framtidsutsikterna är med ett pris lägre än det man själva kalkylerade med.
Det är ingen mening att köra vidare om det inte ger några pengar i slutänden.

Bernt Talbrant

Citat från: bisquit skrivet 19 augusti 2014, 21:46:05 PM
Ja Micke. All upphandlad trafik har dem förlorat. Då även skolbussarna skulle integreras i den ordinarie linjetrafiken. Så efter nästa år så kommer dem väl i dagsläget endast ha kvar runt 5-6bussar eller så för beställningstrafik och sen alla lastbilarna. Ja Stadsbussen importerad ifrån Dalarna rullar Måndag-Lördag Så det är bara att stanna till och plåta på. Å du kommer du till Kumla så bjuder jag på kaffe..
Får dock se var den nya depån skall ligga? För den befintliga lokalen, med huvudkontor och verkstad i Kumla ägs av Weidermans själva.
Å den släpper dem nog inte så lätt.
Skilde visst ynka 3 miljoner i upphandlingen.
//Birger.

Aha, jag trodde man köpte DAB:en från Nobina att ha som reservdelsförråd men det gjordes tydligen ett "vaktombyte" den 7-8 augusti. Nu är deras egen DAB från 1996 avställd och den f d Nobina-DAB:en i trafik.

bisquit

Ja stämmer den har blivit folierad och uppmärkt 14.
Den gamla är slutkörd och står som reservdelsförråd sedan en tid tillbaka!

Bussmicke

Är det mer trafik i Örebro län som upphandlats?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Jepp Nora/Hällefors. Som troligen Söne får. Dvs Örebro län är på väg att bli ett Söne-land. Med undantag för Örebro (Nobina), Odensbacken (Keolis).

Å visst (Söne) Buss i väst, är väl okej. Men dem har inte lika fin ordning och service som Weidermans i Kumla.

Ett tydligt exempel. Weidermans har 5st Setra Multiclass av årsmodell 2009, medan Söne har 3st av årsmodell 2008 i Karlskoga. Å Sönes är i mycket sämre skick än Weidermans. Mycket tack vare brist på service. Å då har dem gått på likvärdig trafik och även delvis samma linje.
Så viss försämring kommer det ju att bli.
Även om det kan bli okej i slutändan.

Bussmicke

Tur att man har varit i Nora då

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 19 augusti 2014, 22:42:48 PM
Jepp Nora/Hällefors. Som troligen Söne får. Dvs Örebro län är på väg att bli ett Söne-land. Med undantag för Örebro (Nobina), Odensbacken (Keolis).

Å visst (Söne) Buss i väst, är väl okej. Men dem har inte lika fin ordning och service som Weidermans i Kumla.

Ett tydligt exempel. Weidermans har 5st Setra Multiclass av årsmodell 2009, medan Söne har 3st av årsmodell 2008 i Karlskoga. Å Sönes är i mycket sämre skick än Weidermans. Mycket tack vare brist på service. Å då har dem gått på likvärdig trafik och även delvis samma linje.
Så viss försämring kommer det ju att bli.
Även om det kan bli okej i slutändan.

Det var inget bra exempel. De tre Setra S419UL som Söne kör i dag tillhörde under sina första tre år Vänersborgs Linjetrafik, som hade ekonomiska svårigheter den sista tiden och därför tvingades spara in på underhållet bland annat. Därefter ägdes de av Buss i Trafik Väst i drygt ett år och Söne har ägt dem sedan mars 2013. Så det känns inte rättvist att skylla Söne för ett eventuellt dåligt underhåll under de gångna åren.

Jag håller  dock med om att Weidermans sköter sina bussar mycket bra. Ett förslag har ju framförts att Weidermans skall fortsätta köra som underentreprenör, liknande det som Skånebuss (BK Buss) kör i Skåne. Vad jag förstår har de också möjlighet att bli delägare i Buss i Väst och därmed kunna fortsätta körningarna i den rollen.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bisquit

Jo stämmer att VL ägde dem från början. Å att underhållet var eftersatt redan från start. Å att när Söne tog över så gjorde dem så gott dem kunde..
Men förslaget att dem skall vara UE, Är det något seriöst förankrat?

Lars-Håkan_E

Citat från: bisquit skrivet 20 augusti 2014, 11:09:10 AM
Jo stämmer att VL ägde dem från början. Å att underhållet var eftersatt redan från start. Å att när Söne tog över så gjorde dem så gott dem kunde..
Men förslaget att dem skall vara UE, Är det något seriöst förankrat?

Det är väl först o främst upp till dem själva, det finns ju inget självändamål att köra allt i egen regi om man kan hitta en bättre ekonomisk lösning genom antingen underentreprenör eller en ny delägare.

Som delägare får man troligen bättre betalt men det kräver istället ett annat ekonomiskt engagemang i BiV, som underentreprenör lär avtalsinnehavaren ta ett antal %% av ersättningen som provision.

Vad gäller fordonen, krävs det inte en stor del nya bussar och att de från 2008 nu i princip har gjort sitt.

bisquit

Vad gäller bussarna som rullar hos Weidermans så kan ju dem från 2009 Dvs 6st Scania Omnilink, 5 Setra Multiclass, 16 Volvo 8500, Samt en Volvo 8700. Rulla några år till medans alla 5 Vest-bussar, 5 8700, 2 Scala. Har nått en högre ålder. Då dem är ifrån 2003-2006.

Lars-Håkan_E

Citat från: bisquit skrivet 20 augusti 2014, 11:29:23 AM
Vad gäller bussarna som rullar hos Weidermans så kan ju dem från 2009 Dvs 6st Scania Omnilink, 5 Setra Multiclass, 16 Volvo 8500, Samt en Volvo 8700. Rulla några år till medans alla 5 Vest-bussar, 5 8700, 2 Scala. Har nått en högre ålder. Då dem är ifrån 2003-2006.

Vad står det i förfrågningsunderlaget då? Tyvärr har jag inte det tillgängligt så jag kan kika just nu.

Maxålder? Euro 5-Euro 6, RME etc.