Hur bra är egentligen den svenska vägstandarden i jämförelse med övriga Europa?

Startat av Niklas Bygdestam, 14 november 2007, 20:43:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Hur bra är egentligen svensk vägstandatrd om man jämför med övriga Europa? Jag blir ofta inte riktigt klok på det och får blandade intryck. Det är vanligt att jag kör bil mellan Uppsala och Hamburg eller ibland vidare längre ner än Hamburg. Brukar då köra via både Öresundsbron och Stora Bältbron för att slippa vänta på färjor. Kör man mellan Uppsala och Hamburg tycker jag att den svenska sträckan mellan Uppsala och Öresundsbron har en standard som är precis likvärdig med de danska och tyska delarna av sträckan eftersom det rör sig om motorvägskörning. Från Uppsala håller jag mig nämligen på E4 mot Helsingborg där jag sedan fortsätter vidare mot Öresundsbron på E6 och E20. Möjligen är den svenska delen lite monotonare än de andra delarna eftersom motorvägen på vissa delar går genom skog och glesbygd

Men resten av svenska vägar tycker jag håller en många gånger ganska låg standard. Det finns också irriterande luckor i vägstandarden på en del ställen. Som om man åker från Stockholm till Västerås eller Örebro så är det en irriterade lucka mellan Enköping och Västerås mot en i övrigt bra standard. Kommer kan bort från de större vägarna och kör ut på glesbygden, speciellt i Norrland så är vägarna ibland riktigt dåliga och ibland inte ens med asfalt. I andra länder upplever jag ofta som att det är en jämnare standard och de gropiga vägar på glesbygden som ibland inte ens har asfalt tycker jag är ovanliga i andra länder även om t ex Polen har vägar som jag tycker kan vara ganska dåliga

Jag har aldrig sett norska vägar på riktigt. Har bara åkt tåg dit vid enstaka tillfällen och även det var ett tag sedan nu. Har därför i motsats till bland annat Staffan ingen kunskap alls om att åka i Norge. Jag har länge trott att deras vägar skulle visserligen vara smala och många gånger krokigare och backigare än de svenska men betydligt bättre skötta. Har faktiskt inbillat mig att de skulle vara i så gott som perfekt skick faktiskt. Men enligt ett par inlägg från Staffan och dessutom enligt en bild som han visat verkar det inte vara så. Där var det snarare ett exempel där det såg ut som om en medelmåttig svensk landsväg av monotont utförande övergick till en riktigt dålig väg när den passerade gränsen till Norge

Så hur står sig den genomsnittliga svenska standarden i jämförelse med andra länder egentligen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 november 2007, 20:43:14 PM
Hur bra är egentligen svensk vägstandatrd om man jämför med övriga Europa? Jag blir ofta inte riktigt klok på det och får blandade intryck. Det är vanligt att jag kör bil mellan Uppsala och Hamburg eller ibland vidare längre ner än Hamburg. Brukar då köra via både Öresundsbron och Stora Bältbron för att slippa vänta på färjor. Kör man mellan Uppsala och Hamburg tycker jag att den svenska sträckan mellan Uppsala och Öresundsbron har en standard som är precis likvärdig med de danska och tyska delarna av sträckan eftersom det rör sig om motorvägskörning. Från Uppsala håller jag mig nämligen på E4 mot Helsingborg där jag sedan fortsätter vidare mot Öresundsbron på E6 och E20. Möjligen är den svenska delen lite monotonare än de andra delarna eftersom motorvägen på vissa delar går genom skog och glesbygd

Men resten av svenska vägar tycker jag håller en många gånger ganska låg standard. Det finns också irriterande luckor i vägstandarden på en del ställen. Som om man åker från Stockholm till Västerås eller Örebro så är det en irriterade lucka mellan Enköping och Västerås mot en i övrigt bra standard. Kommer kan bort från de större vägarna och kör ut på glesbygden, speciellt i Norrland så är vägarna ibland riktigt dåliga och ibland inte ens med asfalt. I andra länder upplever jag ofta som att det är en jämnare standard och de gropiga vägar på glesbygden som ibland inte ens har asfalt tycker jag är ovanliga i andra länder även om t ex Polen har vägar som jag tycker kan vara ganska dåliga

Jag har aldrig sett norska vägar på riktigt. Har bara åkt tåg dit vid enstaka tillfällen och även det var ett tag sedan nu. Har därför i motsats till bland annat Staffan ingen kunskap alls om att åka i Norge. Jag har länge trott att deras vägar skulle visserligen vara smala och många gånger krokigare och backigare än de svenska men betydligt bättre skötta. Har faktiskt inbillat mig att de skulle vara i så gott som perfekt skick faktiskt. Men enligt ett par inlägg från Staffan och dessutom enligt en bild som han visat verkar det inte vara så. Där var det snarare ett exempel där det såg ut som om en medelmåttig svensk landsväg av monotont utförande övergick till en riktigt dålig väg när den passerade gränsen till Norge

Så hur står sig den genomsnittliga svenska standarden i jämförelse med andra länder egentligen?

Om vi jämför med de båda länder har jag lite erfarenhet av, nämligen Norge och Tyskland får jag säga att när det gäller motorvägar är det ingen större skillnad på standard. På tyska motorvägar är trafiken tätare, men det kanske inte riktigt hör hit.
När man kör på andra vägar i Tyskland så är de väl hållna, men ofta såväl smala som kurviga och det är ganska jobbigt att köra på dem jämfört med våra svenska på grund av trafikintensiteten.
I Norge är vägarna ibland riktigt dåliga och då tänker jag inte bara på att de är smala och kurviga utan också att beläggningen kan vara sliten. Generellt tycker jag nog att de svenska vägarna är bättre. Grusvägar är dock ovanligare i Norge än i Sverige.
Jag tycker i stort sett att vi inte har någon anledning att vara avundsjuka på utlandet. I förhållande till trafikintensitet med mera håller sig våra svenska vägar gott även i förhållande till ett land som Tyskland.
Jag åkte som bekant också buss i Frankrike i augusti och där gäller att motorvägarna är mycket bra, men så är de också avgiftsbelagda. Övriga vägar däremot är smala och går undantagslöst genom städer och byar, där passagerna även på en relativt väl trafikerad väg kan vara sådana att det inte går att mötas. Dock var beläggningen på de franska vägarna i gott skick.
Vi har ju här många yrkesförare som kört mycket i hela Europa och de kan säkert komma med fler och bättre underbyggda synpunkter.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Håller med om att vägarna åtminstone från Mälardalen och söderut håller bra standard, även jämfört med utländska. I många länder blir vägarna smala och kurviga så snart man kommer från motorvägsnätet och där är våra svenska rakare och bredare.

Däremot är vägbeläggningen i länder som Tyskland, England och Italien vanligtvis bättre. I Tyskland går det ju att hitta vägar som är som salsgolv att åka på. Det är inte ofta man får uppleva i Svedala. Ofta är den jämnare och framför allt tystare. Dessutom är vägmarkeringarna ofta bättre. Våra svenska är ofta utslitna (dubbdäck?) och inte påbättrade i samma utsträckning som jag upplever att de kan vara i många andra länder.

/Cero

Anders Noren

Den enda egna erfarenheten jag har av att köra bil i utlandet är sträckan Luleå-Tromsö och där var det i alla fall tydligt att vägen på den svenska sträckan var betydligt bättre än den finska, vilken i sin tur var bättre än den norska.

Vad jag har hört (av vem? "folk"? när?) har vi bättre vägar - bredare, rakare och med bättre beläggning och större tillåten hastighet - i Sverige än i Finland och Norge.

Anders

Wolfie

Jag har kört i ett antal länder och tycker att Svenska vägar klarar sig rätt bra. Motorvägarna känns dock "guppigare" i Sverige än Tyskland, medan de är jämna i jämförelse med de få sträckor jag körde i Italien (avgiftsbelagd dessutom). (Tyskarna skulle nog inte gilla att få flyga ibland som det kan bli här vid vissa broar där marken runtomkring har satt sig regält).
En skillnad som man märker är att det Svenska vägnätet är klart glest trafikerat (särskillt utanför storstäderna), det är få andra ställen där jag kan åka två tre mil utan att behöva köra om om jag ligger lite över hastighetsgränserna. (Ok, nu är det inte E4 eller andra stora vägar jag pratar om).
En annan sak som spelar in är frosten, som gör det svårare att hålla en bra beläggning. Det märktes tydligt när jag var och körde i USA sist, i Chicago bar vägarna tydliga spår av frostskador, som inte alls syntes till i Tennessee, även om underhållet och standarden i övrigt verkade liknande.

Anders Noren

Citat från: Wolfie skrivet 15 november 2007, 12:58:10 PMEn annan sak som spelar in är frosten, som gör det svårare att hålla en bra beläggning. Det märktes tydligt när jag var och körde i USA sist, i Chicago bar vägarna tydliga spår av frostskador, som inte alls syntes till i Tennessee, även om underhållet och standarden i övrigt verkade liknande.

Långa perioder av temperaturer kring 0 är rena döden för vägbeläggningen. Fukten kryper in i asfalten och spränger sönder den när det fryser. Större delen av Sverige har detta varken-eller-väder en stor del av vintern.

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 15 november 2007, 16:37:42 PM
Långa perioder av temperaturer kring 0 är rena döden för vägbeläggningen. Fukten kryper in i asfalten och spränger sönder den när det fryser. Större delen av Sverige har detta varken-eller-väder en stor del av vintern.

Anders

Lägger man därtill att temperaturer kring noll medför behov av att halkbekämpa medelst saltning så minskar det ju inte direkt slitaget. Så har vi då problemen på våren när tjälen går ur marken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Anders Noren skrivet 15 november 2007, 16:37:42 PM
Långa perioder av temperaturer kring 0 är rena döden för vägbeläggningen. Fukten kryper in i asfalten och spränger sönder den när det fryser. Större delen av Sverige har detta varken-eller-väder en stor del av vintern.

Anders
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2007, 17:41:25 PM
Lägger man därtill att temperaturer kring noll medför behov av att halkbekämpa medelst saltning så minskar det ju inte direkt slitaget. Så har vi då problemen på våren när tjälen går ur marken.

Intressant i frågan tycker jag ändå är att tyskarna lyckas hålla vägbeläggningen i städer och på landsvägar (inte autobahn) i så pass bra skick. Stora delar av Tyskland, speciellt Bayern, har ju riktigt vinterväder och även de borde ha problem med tjälsprängning på våren. Ändå har de slät och fin beläggning nästan överallt. De använder ju förvisso inte dubbdäck, men vad vet de i övrigt som inte vi vet?

/Cero

Bengt Jönsson

Strax före och söder om Hova på dagens tungt trafikerade E20 finns det precis bredvid vägen en milsten.  Milstenen har ett årtal och detta årtal är 1707 om jag nu inte missminner mig.

Alltså! Dagens E20 förbi Hova har i princip samma sträckning som på 1700-talet och standard som på 50-talet m.a.p sträckning, bredd, beläggning etc.  Ett "svårslaget rekord" månne?  ;D

Finns det något liknande i resten av Europa?

/B

Pete


Mja, jag har åkt buss på Via Appia, byggd på romartiden, 1978 var den en större förortsgata från en av Roms flygplatser. Likaså finns det väl romarvägar i England som används än idag, dock med asfalt på numera. Är det något sådant du tänker på?

/Pete

Bengt Jönsson

Citat från: Cero skrivet 14 november 2007, 22:59:32 PM
Håller med om att vägarna åtminstone från Mälardalen och söderut håller bra standard, även jämfört med utländska. I många länder blir vägarna smala och kurviga så snart man kommer från motorvägsnätet och där är våra svenska rakare och bredare.
/Cero

Några svenska 13-metersvägar av den typ som byggdes i ett stort antal kilometer i Sverige på 60-talet tycker jag saknas i resten av Europa.  Finland undantaget.

/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 november 2007, 11:25:01 AM
Några svenska 13-metersvägar av den typ som byggdes i ett stort antal kilometer i Sverige på 60-talet tycker jag saknas i resten av Europa.  Finland undantaget.

/Bengt


I Polen har jag kört på vägar som jag tycker i allt väsentligt ser ut som svenska 13-metersvägar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2007, 14:30:23 PM

I Polen har jag kört på vägar som jag tycker i allt väsentligt ser ut som svenska 13-metersvägar

Ok!
Nu var det visserligen länge sedan jag var i Polen men dessa breda vägar tyckte jag då hade en "vägren" av betydligt sämre standard, ibland bara grus eller enklaste och tunnaste beläggning.  Precis passande för de häst-o-vagn-ekipage som rullade fram där men det var bra många år sedan nu.

/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 november 2007, 14:33:49 PM
Ok!
Nu var det visserligen länge sedan jag var i Polen men dessa breda vägar tyckte jag då hade en "vägren" av betydligt sämre standard, ibland bara grus eller enklaste och tunnaste beläggning.  Precis passande för de häst-o-vagn-ekipage som rullade fram där men det var bra många år sedan nu.

/Bengt



Det är ofta dessa vägar som du skriver om som renoverats och fått ett utseende som är mycket likt svenska 13-metersvägar. Vågar nog säga att dessa vägar är helt identiska med de svenska motsvarigheterna. Ofta handlar det om polska Europavägar där man inte har byggt motorväg eller planerar detta inom överskådlig framtid där man istället har vägar som ser ut så här
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2007, 14:47:56 PM


Det är ofta dessa vägar som du skriver om som renoverats och fått ett utseende som är mycket likt svenska 13-metersvägar. Vågar nog säga att dessa vägar är helt identiska med de svenska motsvarigheterna. Ofta handlar det om polska Europavägar där man inte har byggt motorväg eller planerar detta inom överskådlig framtid där man istället har vägar som ser ut så här

Jag har inte varit i Polen sedan 1999 men då var riksvägarna så breda att tre bilar precis kunde mötas om de två som låg ytterst gick ut i vägrenen. Omkörningar gick till så att den som ville köra om tvingade ut både den omkörande och den mötande i vägrenen. Helt livsfarligt om två bilister i motsatt riktning fick för sig att göra en omkörning samtidigt. Vägarna kunde väl totalt då vara 9-10 meter.
Men har dessa nu breddats till 13-metersvägar är det ju gott och väl. Mycket har naturligtvis hänt på 8 år.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)