Förflyttningar och nya vagnar hos Keolis Stockholm

Startat av Svenn Erik Nielsen, 27 juli 2014, 14:36:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Berlin

73xx är väl borta och då blir det nya ledvagnar på linje 70?/Ulf

Ulf Berlin

7148 vid Ropsten nu i kväll

Nytt verkar vara att bussarna inte skyltas"Ej i trafik"vid ank sluthållplats utan ändras till den nya destinationen direkt?/Ulf
(Flaggdag i dag för Drottning Silvias namnsdag)

5783

Mumma, t.o.m den gröna skyddsplasten vid dörrarna sitter kvar.  8)

Buss-busen

Jag började läsa den här tråden för att rubriken lät intressant. Men herregud vad fel jag hade. Kan någon förklara intresset i bussars flyttande från ett garage till ett annat? Trafiken lär ju varken rulla bättre eller sämre för att det är andra bussar.

Tommy E

Citat från: Buss-busen skrivet 09 augusti 2014, 23:35:14 PM
Jag började läsa den här tråden för att rubriken lät intressant. Men herregud vad fel jag hade. Kan någon förklara intresset i bussars flyttande från ett garage till ett annat? Trafiken lär ju varken rulla bättre eller sämre för att det är andra bussar.

Om man samlar på bussbilder (vilket många här på forumet gör) och strävar efter att fotografera dessa bussar är det en fördel att veta var de befinner sig.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Citat från: Buss-busen skrivet 09 augusti 2014, 23:35:14 PM
Jag började läsa den här tråden för att rubriken lät intressant. Men herregud vad fel jag hade. Kan någon förklara intresset i bussars flyttande från ett garage till ett annat? Trafiken lär ju varken rulla bättre eller sämre för att det är andra bussar.

Tja, det här är ett forum för bussintresserade och det intresset tar sig många olika former. En bra förklaring om 'varför' intresse finns i denna fråga har då inkommit via Tommy.

Det finns sedan inte heller något som säger att den ena intresseinriktningen är bättre eller sämre än en annan utan som vanligt så ligger det hela i betraktarens öga. Det som en besökare finner högintressant kanske är urtråkigt för en annan och vice versa. Är man ointresserad av något så är det i så fall dock bättre att bara tyst hoppa över det hela och leta efter annat som man själv finner mera intressant.

Däremot är det ett allmänt problem (vilket påtalas från admin-håll på mängder med forum) att många trådrubriker är otydliga och rentav intetsägande. Har nu gått in och förtydligat rubriken en aning för denna tråd så att de som händelsevis inte är intresserade inte ska riskera något.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kvarne

Såg att 5270 dykt upp på Busmarkets hemsida....Är det den enda från Nyboda i 52xx som slopas eller är fler på gång...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Robert Brink

Hur blir det med linje 59 nu i höst? Endast normalvagnar eller boggie som Frihamnen tursätter?

//R

P.Ek

Citat från: Kvarne skrivet 10 augusti 2014, 18:24:51 PM
Såg att 5270 dykt upp på Busmarkets hemsida....Är det den enda från Nyboda i 52xx som slopas eller är fler på gång...?

5270 var väl en Lidingövagn? Tillsammans med 5282, 5267 och 5268 har jag för mig.

P.Ek

Citat från: Robert Brink skrivet 12 augusti 2014, 09:58:58 AM
Hur blir det med linje 59 nu i höst? Endast normalvagnar eller boggie som Frihamnen tursätter?

//R

Boggieturerna kanske helt enkelt ersätts med ledvagn från Söderhallen, likt 76an och 69an.

Robert Brink

Citat från: P.Ek skrivet 12 augusti 2014, 12:12:13 PM
Boggieturerna kanske helt enkelt ersätts med ledvagn från Söderhallen, likt 76an och 69an.

Känns spontant lite trångt för ledvagn inne i "Sofo"! Men å andra sidan tar ju en boggie mera plats i korsningarna, men att man skulle få ledvagnstillstånd på Södermalms smågator tror jag inte.

//R

Ted Selander

#57
Citat från: Robert Brink skrivet 12 augusti 2014, 09:58:58 AM
Hur blir det med linje 59 nu i höst? Endast normalvagnar eller boggie som Frihamnen tursätter?

//R

Det blir normalbussar på 59:an. Boggibussarna kommer enbart huvudsakligen att trafikera Lidingölinjerna.

Edit: Frihamnen kör ett morgonomlopp på 76:an med boggi.

Andreas91

#58
F.d. stombuss 5392 på 76:an idag. Sitter själv och bokstavligt talat skumpar runt i en av de nya ledbussarna, som fram till Frihamnen var fullständigt packad med hemvändande färjeturister.

Borttagande av boggibussarna på 59 diggas tyvärr inte! Redan idag har ju linjen bland den sämsta (kanske rent av den absolut sämsta) turtätheten dagtid bland innerstadslinjerna som rullar helger dagtid. Jag som trodde att boggibussarna var som en slags "kompensation" för den statiska halvtimmestrafiken helger, men så var ju tydligen inte fallet.. Vad händer sen? Reducering till 60-minstrafik följt av nerläggning?

EDIT: Ted - om du upplever att min kritik ang. 59:an kom att riktas mot dig, så ber jag givetvis om ursäkt för det. Du kan självklart inte hjälpa att det är som det är, utan min lilla irritation gällde snarare den "nerprioritering" 59:an får (min upplevelse åtminstone). Samtidigt kom det inte helt o hållet som en överraskning. Som stor nyttjare av innerstadens busslinjer har jag i flera år upplevt 59:an som en liten "udda fågel".

P.Ek

Citat från: Andreas91 skrivet 12 augusti 2014, 16:12:38 PM
F.d. stombuss 5392 på 76:an idag. Sitter själv och bokstavligt talat skumpar runt i en av de nya ledbussarna, som fram till Frihamnen var fullständigt packad med hemvändande färjeturister.

Borttagande av boggibussarna på 59 diggas tyvärr inte! Redan idag har ju linjen bland den sämsta (kanske rent av den absolut sämsta) turtätheten dagtid bland innerstadslinjerna som rullar helger dagtid. Jag som trodde att boggibussarna var som en slags "kompensation" för den statiska halvtimmestrafiken helger, men så var ju tydligen inte fallet.. Vad händer sen? Reducering till 60-minstrafik följt av nerläggning?

EDIT: Ted - om du upplever att min kritik ang. 59:an kom att riktas mot dig, så ber jag givetvis om ursäkt för det. Du kan självklart inte hjälpa att det är som det är, utan min lilla irritation gällde snarare den "nerprioritering" 59:an får (min upplevelse åtminstone). Samtidigt kom det inte helt o hållet som en överraskning. Som stor nyttjare av innerstadens busslinjer har jag i flera år upplevt 59:an som en liten "udda fågel".

Om de omtalade linjeförändringarna i innerstan förverkligas nästa år så skulle ju isåfall linje 56 slås ihop med 59an och få sträckan Hornsberg-Centralen-Norra Hammarbyhamnen. Då kan man ju alltid hoppas på att hela sträckan får den turtäthet som linje 56 har idag, dvs 15-minuterstrafik vardagar samt 20-minuterstrafik helger. Det skulle då bli en klar förbättring för resenärer på sträckan Centralen-Norra Hammarbyhamnen som linje 59 idag trafikerar med 24-minuterstrafik vardagar och 30-minuterstrafik helger. Alltså kan det fortfarande finnas en liten gnutta hopp för dig Andreas och andra berörda. :)