Arbetstider under schema uträkning.

Startat av Christer K, 13 juli 2014, 17:16:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Hur räknar man ut arbetstiden när man arbetar under en 10 veckors period. Tidigare var arbetstiden 38,25 Tim per vecka om man körde efter kl 22.00.
Som jag ser det ska man arbeta 382,5 timmar under 10 veckor, stämmer detta. Hittar inget under kommunals hemsida.
Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ted Selander

Citat från: Christer K skrivet 13 juli 2014, 17:16:42 PM
Hur räknar man ut arbetstiden när man arbetar under en 10 veckors period. Tidigare var arbetstiden 38,25 Tim per vecka om man körde efter kl 22.00.
Som jag ser det ska man arbeta 382,5 timmar under 10 veckor, stämmer detta. Hittar inget under kommunals hemsida.
Christer K
Här är gällande BBA, Bussbranschavtalet: http://facket.eu/onewebmedia/Bussbranschavtalet%202013-2016.pdf

Der_löwe

Citat från: Christer K skrivet 13 juli 2014, 17:16:42 PM
Hur räknar man ut arbetstiden när man arbetar under en 10 veckors period. Tidigare var arbetstiden 38,25 Tim per vecka om man körde efter kl 22.00.
Som jag ser det ska man arbeta 382,5 timmar under 10 veckor, stämmer detta. Hittar inget under kommunals hemsida.
Christer K

Hej!

När du jobbar mellan 22-06 så räknas din arbetstid upp med 17% per arbetad minut, har inget med veckoarbetstiden att göra.

Vilket veckorarbetstid beror på vilken modell din arbetsgivare valt. antingen jobbar du 38.25 eller 40 i veckan. Det finns olika för- och nackdelar. För att förenkla kan man säga att jobbar du 40 timmar i veckan är du ledig på röda dagar som infaller på vardagar alternativt får extra komp eller arbetstidförkorning om du skulle jobba då. Jobbar du 38.25 så har du normalt sätt arbetsdag även på röda dagar som infaller utanför helg.

Men kolla in BBA för detaljer samt hör med din arbetsgivare om vilken modell ni har vad gäller veckoarbetstiden.