Gamla bussar säljs när fordonsflottan moderniseras [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 29 juni 2014, 00:24:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

SLA skriver:

Alla bussar som rullar i stadstrafiken i Skövde körs nu på gas. Miljövänligt alltså, och samtidigt som det nya trafikavtalet trädde i kraft har hela fordonsflottan moderniserats. 94 nya bussar har köpts in, lika många säljs.
Västtrafik har som krav att inga bussar får vara äldre än 13 år, när bussarna är i genomsnitt sju år tas de ur trafik i området. Flertalet av dem har då körts runt 120 000 mil. Ibland tas de över av något annat område i landet, ibland säljs de till andra länder.


Hela artikeln med några bilder på alla avställda bussar i Hasslum återfinns här.

Ulf Berlin

Trevlig artikel som kunde finnas i flera utgåvor i landet...
("Bussarna säljs främst till Tyskland,Ryssland och Öststaterna ;))/Ulf

Ersa

Positiv artikel, men är det så enkelt att skeppa gamla bussar österut numera? Det beror väl på vad man menar med "öststaterna", men åtminstone EU-länder som baltstaterna, Polen och Ungern har väl egen busstillverkning, och i många fall en modernare och nyare vagnpark än oss svenskar? Och till Tyskland brukar inte exporten av Säfflebussar vara extremt hög.
Men torde väl behöva gå till f.d. Sovjetstater en bit in i Asien numera för att kunna hitta köpare av 13-15 år gamla fordon. T.ex Kazakstan och närområdet. Om de inte går till direktdemontering i Estland vill säga.

John P

Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2014, 10:35:37 AM
Positiv artikel, men är det så enkelt att skeppa gamla bussar österut numera? Det beror väl på vad man menar med "öststaterna", men åtminstone EU-länder som baltstaterna, Polen och Ungern har väl egen busstillverkning, och i många fall en modernare och nyare vagnpark än oss svenskar? Och till Tyskland brukar inte exporten av Säfflebussar vara extremt hög.
Men torde väl behöva gå till f.d. Sovjetstater en bit in i Asien numera för att kunna hitta köpare av 13-15 år gamla fordon. T.ex Kazakstan och närområdet. Om de inte går till direktdemontering i Estland vill säga.

Det har ju rullat en del dieseldrivna Mercedes Citaro ,  kanske dessa som skall exporteras till Tyskland ?
Mercedes-bussarna är väll inte heller riktigt så gamla... 
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Ersa

Citat från: John P skrivet 01 juli 2014, 19:22:51 PM
Det har ju rullat en del dieseldrivna Mercedes Citaro ,  kanske dessa som skall exporteras till Tyskland ?
Mercedes-bussarna är väll inte heller riktigt så gamla...

Så kan det nog vara! :)

Jan Sjöberg

Jag var i Ukraina i Januari och så såg jag ingen fd Svensk i hela Kiev! 
Mötte någon gång någon Alpus utanför Kirvograd  men som sagt det är så att  öst länderna vill inte  "sopor" från Sverige!
Mest Vitryska bussar finns det gott om Man får gå ner till Afrika om dem ens vill ha gamla bussar från Sverige!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

ResVille

Miljökraven var en del i att bussar fick ett nytt liv utanför landet. Det som inte körs på gas skall köras på RME. Det har även kommit en hel del "gamla bussar" från andra ställen i Sverige.  De "gamla bussar" som är kvar eller har kommit från andra ställen har uppgraderats för de nya kraven och biljettmaskiner och kortläsare har bytts samt bussar har utrustats med kameror, bälteskuddar m.m. Stadsbussarna har utrustats med klimatanläggning vilket har höjt humöret på förarna en del i sommar.
De nya Volvo regionvagnarna har inte fått alla förare att göra vågen. De är snygga och trevliga men det finns en hel del missar som t.ex. avsaknaden av en tillräcklig sol gardin vid sidorutan på förarplats, trångt i mittgången, svårt att se avstigande korta personer vid bakdörren för att nämna något. Även biodiselmotorn på 320 HK har upplevts som lite för kraftlös vid axelration och backtagning. Man kan säga att miljökrav och låg bränsleförbrukning har stått före körbarhet och att komma in i trafikrytmen efter hållplatsstopp.

Ersa

I teorin lär det se miljövänligt ut, ja. Men i praktiken är det ju inte optimalt att svaga motorer körs hårt varje dag för att bussen ska orka fram längs linjerna. Och därtill kommer ju ökningen av kväveutsläppen från RME-bränslet, samt det ökade antalet motorhaverier. Allt sånt där som RME-vännerna helst inte vill tala om.

Lars-Håkan_E

RME i motorer som inte är byggda för detta är ju ingen hit, däremot fungerar det ju bättre om motorn redan från början är byggd för RME.
Etanol, eller Etamax är ju även det ett tveksamt drivmedel som verkar vara under avveckling idag.

En Euro 5 eller 6 motor är inte smutsigare i slutänden än en gammal Euro 3:a körd på RME