Bussbilder från Helsingfors

Startat av Helsingfosh, 19 juni 2014, 23:01:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helsingfosh

Hej

Här är mina bilder från Helsingfors.


(Klicka på bilden för att förstora den)

Mera bilder finns här:
http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Kes%C3%A4kuu+2014/

Helsingfosh

Bilder från Jyväskylä.

Gamla Jyväskylän Liikenne -färger


Nya färger av staden

Bussmicke

Ahhhhhhhhhh, en grön Kabus.. Trevligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

busexperte

Mycket fantastikt bilder !  :)

Kan Du berätta lite mer om finska fjärrbusstrafik / expressbusstrafik nu ?

Hur gar det nu med start fra Onnibus / Stagecoach ?
Hur reagerar konkurrenten ? Finns det nu prissänkningar ?
Beställar konkurrenten nya bussar ocksa ?
Vilket roll spelar VR ?
Akcepterar finska folket "engelska" bussföretaget eller är "finska" företaget mer populärt ?

Och var snälla och berätta lite information om 100% elbussen, ebusco ?
Är det samma akkustik som i sparvagn ?
Hur mycket timmer räckar battereriet ? Kan det bli lämpligt i framtiden för fjärrbusstrafik ocksa ?
Om man byte batterier vid terminalen i paus ?


Helsingfosh

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2014, 11:56:13 AM
Ahhhhhhhhhh, en grön Kabus.. Trevligt.
Finns också en blå Kabus i Lahtis och en pink/vit Kabus i Uleåborg.


Citat från: busexperte skrivet 03 juli 2014, 18:14:17 PM
Mycket fantastikt bilder !  :)

Kan Du berätta lite mer om finska fjärrbusstrafik / expressbusstrafik nu ?
Tack!

Jå, Matkahuolto (där alla traditionella busföretagen är) har nu egen rabattbiljetter på vissa linjer. Till exempel Helsingfors-Jyväskylä 5€. Pohjolan Liikenne (som ägs av VR) har en egen webbshop som säljer billigt biljetter till deras egna rutter. (Helsingfors-Åbo 5€, Rauma-Åbo 3€ etc.) VR har nu också rabattbiljetter i deras webshop.


Företagen annonsera billiga biljetter

Vi har inte sett några dubbeldäckare, nya bussar är vanligen Volvo 9700 och Scania OmniExpress. OnniExpress har mestadels Volvo 9700. OnniBus har de nya Van Hool, men rutter från Åbo till Lahtis och Björneborg och från Kajana till Jyväskylä som trafikera av underleverantörer, har gamla Carrus-bussar.



Onnibus har varit i nyheterna nyligen på grund av de nya bussarna och billiga priser, och hittills bussarna har varit full. Det finns nya regler från Stagecoach som har orsakat en del klagomål på deras Facebook-sida. Till exemplen hundar och cyklar accepteras inte på bussar längre, trots att de har varit tillåtna även i Onnibus hittills. Jag reste med Onnibus till Jyväskylä igår och inte njuta av resan. De har fyllt dubbeldäckarna med sittplatser och det finns knappast någon plats för benen. Snabb och billig men inte bekväma.

Jag tror att de flesta inte bryr sig om den skotska ägare, men konkurrenten OnniExpress framhållar att de sig själv är verkligen ett finskt företag.

Tyvärr vet jag inte mycket om de elektriska bussar, men Veolia har nu två nya e-bussar på linjen 11 i Esbo. Totalt fyra elbussar nu. Ebusco YTP-1, Caetano Cobus, BYD och VDL Citea.



Helsingfosh

BYD-elbussen är nu i bruk i Esbo
   


busexperte

Tackar för massor av interessanta bilder :)

- Hur mycket timmar fungerar elbussen ?
- Är det bra kvalitet ? I Tyskland är man mycket skeptiskt med kinesiska produkter... .
- Det kan tar 2-3 ar innan tekniken är forbättrat och man kan använda systemet for kortare fjärrbusspendellinjer (f.ex. restid 2 timmar) ?

- Hur fungerar konkurransen nu i Finland ?
- Vilket bussbolaget har nu flesta passagerare ?
- Finns det folket som byte nu fra tag (VR) till billigare (och modernare) buss ?
I Tyskland byte massor fra passagerare 2013/2014 fra toget till nya busserna och nu kommer första togförbindelser att ställas in. Tyska DB är mycket för dyrt och har astronomiska priser.

I Finland kostar Onniexpress 1 €, Onnibus € 2,-, andra linjer € 3,- eller € 5,- - det är paradiset nu i Finland... :)
Men hur fungerar det ökonomiskt ?

Bussmicke

Tåg må vara dyrare än buss men är väl betydligt snabbare i restid.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Helsingfosh

Nya bilder från Helsingfors innerstad; Tölö, Drumsö och Hagnäs.



Alla nya bilder: http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Hein%C3%A4kuu+2014/

Citat från: busexperte skrivet 09 juli 2014, 20:14:25 PM
Tackar för massor av interessanta bilder :)

- Hur mycket timmar fungerar elbussen ?
- Är det bra kvalitet ? I Tyskland är man mycket skeptiskt med kinesiska produkter... .
- Det kan tar 2-3 ar innan tekniken är forbättrat och man kan använda systemet for kortare fjärrbusspendellinjer (f.ex. restid 2 timmar) ?
Förlåt, jag vet inte så mycket om elbussar, men för tillfället verkar de fungera. Det fanns vissa problem i vinter med Cobus.

Helsingfosh

Nya bilder från Jyväskylä! Från centrum och Jyväskylän Liikennes depå. Det finns nya Citywide- och Citea-bussar i stan. Alla bilder: http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Hein%C3%A4kuu+2014/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4,+osa+2/




Onnibus-linje till Helsingfors och "traditionella" snabbtur till Helsingfors avgång från Jyväskylä samtidigt. Traditionella biljett kostar cirka 50 euro för en vuxen.


busexperte

Absolut interessant ! Tack för dina fina bilder !

- Har Du nagra uppgifter över marknadsandelen fra de olika fjärr-/expressbussföretaget i Finnland ?
- Är Onnibus.com en sucess eller ej ?

I Tyskland har alla fjärrbussar tillsammen till i dag ca. 11 % marknadsandel och 89% har tyska järnvägen DB.
Före 1.1.2013 var det 100% DB... , bussmarknaden öppnas denna dagen.
Varje vecka växlar mer passagerare fra järnvägen till fjärrbusserna i Tyskland. 
Är det i Finnland samma tendens eller stannar de flesta passagerare i VR ?


Helsingfosh

Citat från: busexperte skrivet 20 juli 2014, 21:36:27 PM
- Har Du nagra uppgifter över marknadsandelen fra de olika fjärr-/expressbussföretaget i Finnland ?
- Är Onnibus.com en sucess eller ej ?
Marknadsandelen i 2011 (PDF-link) var 84% för bussar och 16% för tåg. De Onnibus rutter har varit mycket populära. Nu i August börjar en ny billigtbussfirma, Aimo Bussi, snabbtrafik från Helsingfors till Jyväskylä. Biljetter kostar 15 € på internet.

Nya bilder!

Nya låggolv-OmniExpress


Bussbilder från Tammerfors


Och nya bilder från Helsingfors och Vanda från Hagnäs, Malm och Dickursby


Alla nya bilder finns här: http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Hein%C3%A4kuu+2014/

Bussmicke

Mycket trevligt, jag är i Helsingfors om en månad
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Helsingfosh

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2014, 00:32:11 AM
Mycket trevligt, jag är i Helsingfors om en månad
Okej, välkommen! Om du har tid och du är intresserad, kan du se en kinesisk Golden Dragon i Dickursby station, på linjen 46. Och de nya hybridbussar från Volvo och Solaris är på linjen 51 från Hagnäs.