Stockholms-bussar

Startat av LYR, 16 april 2014, 14:45:31 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

LYR



Jag har  besök spårvägsmuseum i Stockholm, där  fanns till försäljning i deras butik bussmodeller - bl.a, denna SLs ledbuss M.A.N. i skala 1:87 av Rietzes tillverkning.
Bussen är skyltad som linje 2 med destination Sofia.
Medföljer även backspeglar och vindrutetorkare för eget montage - men ännu ej monterade vid fotograferingen.
En utmärkt modell, bra detaljerad inredning och till ett bra pris, ca 300 :-







Dessutom dessutom kommer efter sommaren en röd M.A.N. 2-axlig buss – skyltad som linje 55.

Lägg därtill även den trådbuss som redan finns i Landskronas utförande och Jecos kommande Scania-Vabis bussar...
Nu känns det verkligen som att modellbusshobbyn fått bra starthjälp.
/LYR


goranbuss


Jacob

Citat från: LYR skrivet 16 april 2014, 14:45:31 PM


Dock är denna modell inte överensstämmande med verkligheten. I Stockholms innerstad finns två typer av blåa MAN-ledbussar. 53xx som är av gamla Lion's City-modellen. Sedan finns 70xx som är av den "nya" modellen. Modellbussen skulle jag säga är en kombination av dessa två.

Det som talar för att det är en 53xx är matrisskylten och den "gamla" modellen på takkåpan (även om det hade att göra med antal tankar..). 53xx har heller inte denna placering av stolarna i bak utan har spårvagnsmodellen, det vill säga tre sidosäten på varje sida.

Hade man haft andra modellen på takkåpan (samma som 7621 i denna tråd) och diodskyltar skyltade linje 1 eller linje 4 eftersom det är frihamnen som har 70xx, samt haft utåtgående bakdörrar skulle modellen vara verklighetstrogen.

Sedan finns det några smådetaljer som inte stämmer överens. Till exempel att den övre vita randen inte sitter på det svarta utan i verkligheten har man målat den blå "linjen" (mellan taket och det svarta) vit, se bilden på 7621. Sedan har man glömt/struntat i lilla ploppen som sitter uppe på höger bakhörn, gasledningen över leden samt utvändiga lampor vid dörrarna. I övrigt har man lyckats bra :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

LYR

Citat från: Jacob skrivet 19 april 2014, 13:45:26 PM
Dock är denna modell inte överensstämmande med verkligheten. I Stockholms innerstad finns två typer av blåa MAN-ledbussar. 53xx som är av gamla Lion's City-modellen. Sedan finns 70xx som är av den "nya" modellen. Modellbussen skulle jag säga är en kombination av dessa två.

Det som talar för att det är en 53xx är matrisskylten och den "gamla" modellen på takkåpan (även om det hade att göra med antal tankar..). 53xx har heller inte denna placering av stolarna i bak utan har spårvagnsmodellen, det vill säga tre sidosäten på varje sida.

Hade man haft andra modellen på takkåpan (samma som 7621 i denna tråd) och diodskyltar skyltade linje 1 eller linje 4 eftersom det är frihamnen som har 70xx, samt haft utåtgående bakdörrar skulle modellen vara verklighetstrogen.

Sedan finns det några smådetaljer som inte stämmer överens. Till exempel att den övre vita randen inte sitter på det svarta utan i verkligheten har man målat den blå "linjen" (mellan taket och det svarta) vit, se bilden på 7621. Sedan har man glömt/struntat i lilla ploppen som sitter uppe på höger bakhörn, gasledningen över leden samt utvändiga lampor vid dörrarna. I övrigt har man lyckats bra :)

//Jacob
Tack Jacob, nu har du uppdaterat mina kunskaper om de moderna SL-bussarna - man lär sig alltid något nytt.
/LYR

Björn Forslund

Det är väl så att Rietzes modell är en tysk buss som målats i SL:s livré för att bli en välliknande modell.
Vi får väl vara glada över att det öht tas fram svenska modeller, om än med lite detaljmissar. Får bli en vända förbi museet och köpa ett ex!

Nico

Inte min favorit i skala 1:1, men jag råkade göra ett tjänsteärende i Spårvägsmuseums direkta närområde häromdagen och det ena gav det andra och jag åkte hem 299 pix fattigare. Även om det bara är en ommålning av en tyskbeställd förlaga, och alltså inte är helt korrekt, så ser det ändå OK ut om man inte kollar alltför närgånget. Sedan är det å andra sidan alltid kul att komplettera samlingen så... :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

En av flera fördelar med märken från tyska busstillverkare i svensk trafik är ju att det blir mycket enklare att få fram modeller. Självklart är de i tyska versioner och bara lackade i våra färger, men det är nog det närmsta vi i vårt lilla land kan komma.

bisquit

Snygg buss. Skulle stå snyggt ihop med mina 3 Bränslecellsbussar ála Sl/Keolis. Samt min Unibus Ruter#
Får nog dyka förbi där och införskaffa ngn till samlingen.. :)

Nico

Som sagt... en trevlig modell. Visst finns det alltså vissa avvikelser, men det enda som egentligen stör mig är inv.nr som är 6110. Där tycker jag de ändå kunde ha varit lite noggrannare. 

För mig som samlare (och kalenderbitare) så retade det mig lite att det inte verkade finnas något utskrivet art.nr. Mailade dock Rietze och fick svar med vändande post att art.nr var 67283 och att man tydligen gjort en upplaga på 500 st. Kan alltså vara läge att inte vänta för länge.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bisquit

Så har nu beställt ett ex. Om den är okej. Så kanske jag köper en till när jag besöker Sthlm om 2,5v.