Fråga om SL-bussar

Startat av 5783, 02 april 2014, 14:24:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bussarna Råstadepån använder för Lidingöbaneersättningen är väl mer eller mindre öronmärkta för just linje 21? Åtminstone Scania Vestarna med dörrställning 1-2-0 och med siffrorna 21 monterade som gula dekaler på det bakre skyltskåpet.

5783

Tack för era svar. Smaken är som baken, jag föredrar spartanska bussar. Det är jag tämligen ensam om tror jag här. På längre linjer är det självklart att bussarna ska ha högre standard men i trafik som mer eller mindre räknas som stadstrafik så förstår jag det inte. Läslampor pillas sönder, gardiner som hänger på trekvart och höga stolar som mest gör att buset längst bak inte syns. Det känns inte nödvändigt.

virtual1

Citat från: Daniel S skrivet 08 april 2014, 14:23:32 PM
Tack för era svar. Smaken är som baken, jag föredrar spartanska bussar. Det är jag tämligen ensam om tror jag här. På längre linjer är det självklart att bussarna ska ha högre standard men i trafik som mer eller mindre räknas som stadstrafik så förstår jag det inte. Läslampor pillas sönder, gardiner som hänger på trekvart och höga stolar som mest gör att buset längst bak inte syns. Det känns inte nödvändigt.

Gardiner tycker jag är ett otyg (ursäkta ordvitsen) i tätorts/stadstrafik, de har bara en tendens att flyga ner i knät på en, bli nedsmetade med massa gegg, damma igen och störa utsikten samt göra det hyfsat mörkt i bussen. I turistbusstrafik en nödvändighet, annars knappast...

Ersa

Gardiner kan man ju eftermontera enkelt och billigt om bussen förflyttas från tätortstrafik till motorvägstrafik mitt under sin livstid. Alla stolarna blir däremot dyrare att helt byta ut från låga ryggar till höga ryggar med bälten för att uppfylla framtida bälteskrav. Man kan ju inte bara byta ut ryggstödet, utan måste byta hela stolen med "ben" och allt.

Nico

Citat från: Daniel S skrivet 08 april 2014, 14:23:32 PMTack för era svar. Smaken är som baken, jag föredrar spartanska bussar. Det är jag tämligen ensam om tror jag här. På längre linjer är det självklart att bussarna ska ha högre standard men i trafik som mer eller mindre räknas som stadstrafik så förstår jag det inte. Läslampor pillas sönder, gardiner som hänger på trekvart och höga stolar som mest gör att buset längst bak inte syns. Det känns inte nödvändigt.

Mja, så ensam är du inte utan jag instämmer i mångt och mycket i det du skriver. I kollektivtrafikfordon i lokaltrafik så ser jag t.ex. tygklädda säten som mer av ett äckligt ofog än något som inbjuder en till att sätta sig. Det räcker med att ha sett hur det ser ut i vissa fordon efter en helgnatt för att inse hur ofräscht det är med stoppade tygsitsar i denna trafikmiljö.

Oavsett om jag åker pendel, t-bana, buss osv. så står jag hellre om det går. Annars brukar jag känna med handen så att det inte är förorenat på något vis, men även om det inte är direkt förorenat på så vis så brukar det vara mycket ingrodd lort och annat. Ofta verkar det nästan som det är en baktanke som mera verkar syfta till att få folk att ta bilen snarare än kollektivtrafken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman