Huvudmeny

Fråga om SL-bussar

Startat av 5783, 02 april 2014, 14:24:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

Hej,

Är tanken den att alla bussar (utanför innestaden) i SL-land kommer att levereras med höga stolar, bälten, gardiner, läslampor etc?
Det verkar nästan så om man man kollar på de senaste årens inköp. Helt onödigt om ni frågar mig.

När jag var liten så kallades dessa bussar ex H26A. Det fanns bara ett fåtal A-bussar men numera verkar det mer regel än undantag.
Detta trots att de flesta bussar rullar på linjer som inte går på motorväg. Ex 165. Ett annat ex är alla nya röda MAN-ledvagnar som går i Gubbängen.
Vad är prisskillnaden mot enklare inredda bussar utan massa lull lull. Måste bli en hel del med tanka på antalet bussar.

P.Ek

Samtidigt rullar det en massa bussar med icke höga ryggstöd i Nynäshamn :-\

5783

Tja det är ju helt uppenbart att den högra handen inte vet vad den vänstra gör.

Sedan undrar jag varför det är tvång på bälten på bussar som rullar på motorväg i Sverige men inte i andra EU-länder.

Är det möjligtvis 1 av 1000 som använder bälten så får man nog vara glad. Snacka om slöseri med skattemedel.

Niclas Wennerlid

#3
Citat från: Daniel S skrivet 02 april 2014, 14:38:20 PM
Tja det är ju helt uppenbart att den högra handen inte vet vad den vänstra gör.

Det märks att du inte är särskilt insatt i vagnplanering, det där känns som en väldigt barnslig kommentar.
Det är ganska många parametrar som ska in när man placerar bussar på olika områden.

Dels ska bussen motsvara det som kontraktet kräver, därefter ska bussen helst kunna passa företagets interna mål i olika former.
T.ex. är det ganska dumt att placera en Scania på ett garage som har 49 Volvo. Behöver jag motivera varför?

Rent generellt kan man ju också säga att ju äldre avtalet är desto färre krav finns för vagnparken, därför kan det se ut som det gör just i Gubbängen kontra Nynäshamn.

// Niclas

Lars-Håkan_E

Citat från: Daniel S skrivet 02 april 2014, 14:38:20 PM
Tja det är ju helt uppenbart att den högra handen inte vet vad den vänstra gör.

Sedan undrar jag varför det är tvång på bälten på bussar som rullar på motorväg i Sverige men inte i andra EU-länder.

Är det möjligtvis 1 av 1000 som använder bälten så får man nog vara glad. Snacka om slöseri med skattemedel.

Det är inget tvång på bälten på motorväg, det är beställaren som önskat det.

Lagkravet är att buss klass 2 o 3 skall ha bälten från 2004.

Höga ryggar är lite beroende på om beställaren önskar rullbälten/3 punkts bälten även på bussar av klass 1, det finns inte många stolar av stadsbusstyp som kan kombineras med sådana bälten.

5783

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2014, 16:01:18 PM
Det är inget tvång på bälten på motorväg, det är beställaren som önskat det.

Lagkravet är att buss klass 2 o 3 skall ha bälten från 2004.

Tack, äntligen ett svar. Helt otroligt att man slösar bort skattepengar på en grej som ingen använder.
Jag trodde att det var lag på att det skulle finnas på alla SL-bussar som går på motorvägslinjer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel S skrivet 02 april 2014, 16:04:03 PM
Tack, äntligen ett svar. Helt otroligt att man slösar bort skattepengar på en grej som ingen använder.
Jag trodde att det var lag på att det skulle finnas på alla SL-bussar som går på motorvägslinjer.

Man kan väl ha bälten på bussarna av omtanke om resenärernas säkerhet utan att det är ett lagkrav. "Slösa bort skattepengar" är det knappast tal om. Att utrusta en buss med bälten kostar inte så mycket. Och utslaget per resa blir kostnaden närmast försumbar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussvictor

Och slöseriet på skattepengar när ett säkerhetsbälte kan rädda liv är ju också ett ganska hårt motstånd


Bussvictor

5783

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2014, 16:31:38 PM
Man kan väl ha bälten på bussarna av omtanke om resenärernas säkerhet utan att det är ett lagkrav. "Slösa bort skattepengar" är det knappast tal om. Att utrusta en buss med bälten kostar inte så mycket. Och utslaget per resa blir kostnaden närmast försumbar.

Stolen är säkert dyrare än en vanlig enkel låg stol. Sen tillkommer allt annat som gardiner, hatthyllor, läslampor. Inget av detta fyller någon funktion.

5783

Citat från: bussvictor skrivet 02 april 2014, 16:59:41 PM
Och slöseriet på

skattepengar när ett säkerhetsbälte kan rädda liv är ju också ett ganska hårt motstånd


Bussvictor

Som sagt, en av 1000 på sin höjd använder bälte. Allt annat är naivt att tro.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel S skrivet 02 april 2014, 17:33:11 PM
Som sagt, en av 1000 på sin höjd använder bälte. Allt annat är naivt att tro.

Finns bälte i bussen är det lagkrav på att det skall användas. Det spelar ingen roll att det egentligen inte behövs bälte på just den linjen.

Sedan undrar jag var du har hittat den statistiken? Undersökningar som denna visar att ungefär 30 procent av resenärerna använder bälte.
http://media.folksam.se/sv/2011/05/02/7-av-10-bussresenarer-struntar-i-balte-%E2%80%93-utsatter-sig-for-livsfara-vid-avakning/
Undersökningen är från 2011 så det lär ha blivit något bättre sedan dess. På tok för lite förstås men ändå inte "en på 1000" utan "300 på 1000". Det är en viss skillnad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Här i norra delen av länet används bältena rätt ofta, och det finns en hel del arg kritik mot att SL glömde bort (eller struntade i) att börja kräva bälten på alla motorvägslinjer sommaren 2011.
Det mer flitiga användandet av bältena här uppe kan kanske bero på att avståndet till Rasbo är kortare?

5783

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2014, 18:01:15 PM
Finns bälte i bussen är det lagkrav på att det skall användas. Det spelar ingen roll att det egentligen inte behövs bälte på just den linjen.

Sedan undrar jag var du har hittat den statistiken? Undersökningar som denna visar att ungefär 30 procent av resenärerna använder bälte.
http://media.folksam.se/sv/2011/05/02/7-av-10-bussresenarer-struntar-i-balte-%E2%80%93-utsatter-sig-for-livsfara-vid-avakning/
Undersökningen är från 2011 så det lär ha blivit något bättre sedan dess. På tok för lite förstås men ändå inte "en på 1000" utan "300 på 1000". Det är en viss skillnad.

Ser aldrig någon som använder bältet. 30% i de områden jag åker i är inte att tänka på.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 02 april 2014, 18:15:36 PM
Här i norra delen av länet används bältena rätt ofta, och det finns en hel del arg kritik mot att SL glömde bort (eller struntade i) att börja kräva bälten på alla motorvägslinjer sommaren 2011.
Det mer flitiga användandet av bältena här uppe kan kanske bero på att avståndet till Rasbo är kortare?

Det var av kostnadsskäl antar jag, att byta ut ett stort antal bussar hade förmodligen lett till att man fått minska turtätheten för att hålla budgeten.

SL har ju väldigt generösa ålderskrav vilka pressar ner priset.

Sedan så länge man godkänner klass 1 bussar kan det i teorin dröja väldigt länge innan alla bussar har bälten om man inte ställer ett regelrätt krav i kommande upphandlingar

Carl Eric

En sak är säker, fler kommer inte att börja använda bälte om man plockar bort dem.

Jämför med 30-sträckor. Om det är få som följer hastighetsbegränsningen, sätter man då in hårdare kontroller, eller plockar man bort begränsningen?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!