"Flygbusskrig på gång i Stockholm" - Bussmagasinet

Startat av Carl Eric, 18 februari 2014, 09:52:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Det här verkar bli ett riktigt intressant händelseförlopp att följa.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2014, 14:14:41 PM
Till skillnad från när PTS försökte ta upp kampen med Flygbussarna på Arlanda och Skavsta så finns här tydligen rejält med pengar hos dem som skall driva verksamheten. Interbus är ju bara utövare så de löper ingen större risk, i varje fall inte så länge det inte slutar med konkurs för Transferia.

Och där hade jag rejält fel. Jag vilseleddes av uppgifterna i olika media att det är "amerikanska Transferia" som ligger bakom samt att ett vad jag betraktar som seriöst bussbolag ställer upp. Något amerikanskt Transferia kan jag inte hitta på nätet men väl ett företag med namnet Trans-Feria på Mauritius. Det sysslar med transfer till och från flygplatsen. Tydligen har det inget mer gemensamt med det svenska handelsbolaget att göra än namnlikheten.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Muk

Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2014, 08:51:32 AM
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/transferias-agare-for-dyrt-idag-att-aka-flygbuss/

Citat"Ravesh Singh säger till bussmagasinet.se att det faktum att Transferia är ett handelsbolag i själva verket är något av en trygghetsgaranti för kunderna.

– Till skillnad från i ett aktiebolag är ägarna till ett handelsbolag ekonomiskt personligt ansvariga. Då vore det ju dumt av oss att exempelvis sälja biljetter och sedan säga ajöss. Det skulle ju slå mot oss personligen."


Det personliga ansvaret för bolagsmän i handelsbolag är nog inte mycket värt om bolagsmännen plötsligt befinner sig på andra sidan jorden. Exempelvis i New York.

JDS

Citat från: Muk skrivet 21 februari 2014, 11:13:56 AM

Det personliga ansvaret för bolagsmän i handelsbolag är nog inte mycket värt om bolagsmännen plötsligt befinner sig på andra sidan jorden. Exempelvis i New York.

Inte heller om de är här, för när pengarna tar slut och även orden börjar bli otillräckliga så drabbar det ändå alltid kunder och fordringsägare. Men såna där "affärsmän" har annorlunda hjärnor...

buss-basse

Hmmm, Interbus länkar inte längre till transferia.se på sin hemsida. Vad månne detta bero på?

Joakim Wahlberg

Citat från: buss-basse skrivet 21 februari 2014, 18:06:16 PM
Hmmm, Interbus länkar inte längre till transferia.se på sin hemsida. Vad månne detta bero på?
Även deras hemsida, www.transferia.se, är helt tom numer, endast loggan kvar.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Joakim Wahlberg

Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Aniara

Då är ju frågan var kunderna som köpt biljetter skall vända sig, för att återlösa sina biljetter. (Jag gissar att enda utvägen blir att reklamera köpet till utgivaren av kreditkortet, så får det bolagets kunder stå för kalaset.  ??? )

Jo

Citat från: Aniara skrivet 21 februari 2014, 20:27:24 PM
Då är ju frågan var kunderna som köpt biljetter skall vända sig, för att återlösa sina biljetter. (Jag gissar att enda utvägen blir att reklamera köpet till utgivaren av kreditkortet, så får det bolagets kunder stå för kalaset.  ??? )

Har det gått att köpa biljetter till trafikstarten redan? Hur som helst är nog kunderna lätträknade och det lär ju inte vara några stora pengar man lagt ut i så fall.

Greger Larsson

Naturligtvis skulle bussmagasinet.se från början aldrig ha slagit upp den här s k nyheten. Det är ju ganska anmärkningsvärt att Maasing inte verkar ha gjort någon som helst bakgrundskoll innan han gick ut med rubriker om flygbusskrig osv.
Det var först när de kritiska och frågande synpunkterna började dyka upp som faktagranskningen påbörjades. Han skriver ju dessutom att det var lätt att komma i kontakt med hr Singh, då kan man ju fråga sig varför inte den kontakten togs och dom kritiska frågorna ställdes innan?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 21 februari 2014, 21:24:52 PM
Naturligtvis skulle bussmagasinet.se från början aldrig ha slagit upp den här s k nyheten. Det är ju ganska anmärkningsvärt att Maasing inte verkar ha gjort någon som helst bakgrundskoll innan han gick ut med rubriker om flygbusskrig osv.
Det var först när de kritiska och frågande synpunkterna började dyka upp som faktagranskningen påbörjades. Han skriver ju dessutom att det var lätt att komma i kontakt med hr Singh, då kan man ju fråga sig varför inte den kontakten togs och dom kritiska frågorna ställdes innan?

Jag håller helt med om att Bussmagasinet - och även Busstidningen - borde ha kollat upp detta bättre. Men nyheten hade nog spridits ändå. Det var många tidningar som svalde Transferias pressmeddelande med hull och hår. På ett sätt var det väl bra att Maasing slog upp det så stort eftersom det väckte en nyttig debatt inom branschen. Hade de fått fortsätta att verka i tysthet skulle det kunna bli mycket värre.

Sedan kan man ju undra hur Interbus resonerade.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Nej, helt riktigt, Staffan. Maasing var inte ensam, t o m hos ABC finns ett inslag, men det är kanske ändå journalister med kollektivtrafik som huvudinriktning som ska stå för researchen i såna här fall.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 21 februari 2014, 22:22:50 PM
Nej, helt riktigt, Staffan. Maasing var inte ensam, t o m hos ABC finns ett inslag, men det är kanske ändå journalister med kollektivtrafik som huvudinriktning som ska stå för researchen i såna här fall.

Därom är vi helt överens. Tyvärr är det dock ofta så att Bussmagasinet bara återger pressmeddelanden rätt av utan att ens ange att det rör sig om pressmeddelanden. Jag blev ju själv grundlurad av detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

kimpan

Citat från: Carl Eric skrivet 18 februari 2014, 09:52:23 AM
"Ett rejält krig om resenärerna mellan Stockholm och Arlanda flygplats bryter ut i mitten av mars, för att sedan trappas upp ytterligare i mitten av april då en ny konkurrent till Flygbussarna etablerar sig även på linjen Stockholm – Skavsta. Det är Transferia.se som med bussar från Strömmaägda Interbus etablerar flygbusstrafik till lågpris mellan Cityterminalen i Stockholm och de båd flygplatserna." skriver Bussmagasinet på sin hemsida.

Det är ett företag som heter "Transferia handelsbolag" som i samarbete med "Interbus AB" ska köra flygbussar från Cityterminalen till Arlanda och Skavsta flygplats. Någon tidtabell finns ännu inte på transferia.se, däremot går det att boka biljetter från den 17 mars. Biljettpriserna på deras hemsida ligger på mellan 1 (!) krona till 80 kronor per enkelresa.

Under fliken "Vanliga frågor" svara de på frågan "Varför är ni så mycket billigare än alla andra?" svarar de:
För att vi kan. Vi tror att lägre priser genererar mer passagerare - vilket är så mycket bättre för miljön.


Är det någon som vet mer om denna satsning?


Undrar, Carl Eric

Projektet gick i graven innan det ens hann börja......

http://www.expressen.se/allt-om-resor/flygbuss-till-arlanda-for-en-krona-stalls-in/