"Flygbusskrig på gång i Stockholm" - Bussmagasinet

Startat av Carl Eric, 18 februari 2014, 09:52:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

"Ett rejält krig om resenärerna mellan Stockholm och Arlanda flygplats bryter ut i mitten av mars, för att sedan trappas upp ytterligare i mitten av april då en ny konkurrent till Flygbussarna etablerar sig även på linjen Stockholm – Skavsta. Det är Transferia.se som med bussar från Strömmaägda Interbus etablerar flygbusstrafik till lågpris mellan Cityterminalen i Stockholm och de båd flygplatserna." skriver Bussmagasinet på sin hemsida.

Det är ett företag som heter "Transferia handelsbolag" som i samarbete med "Interbus AB" ska köra flygbussar från Cityterminalen till Arlanda och Skavsta flygplats. Någon tidtabell finns ännu inte på transferia.se, däremot går det att boka biljetter från den 17 mars. Biljettpriserna på deras hemsida ligger på mellan 1 (!) krona till 80 kronor per enkelresa.

Under fliken "Vanliga frågor" svara de på frågan "Varför är ni så mycket billigare än alla andra?" svarar de:
För att vi kan. Vi tror att lägre priser genererar mer passagerare - vilket är så mycket bättre för miljön.


Är det någon som vet mer om denna satsning?


Undrar, Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

groenis

Ytterligare ett bolag som vill ta chansen mot Flygbussarna, att dessutom släppa kunderna så pass långt bort från terminalen i Skavsta
är nog inte så lyckat.

Om Flygplatschefen på Skavsta får som hon vill så kommer de aldrig att få en hållplats närmare terminalen , vilket vore önskvärt ifrån kundens sida.

Om Swebus la ner 867 på grund av sviktande kundunderlag så tror jag att det blir svårt att konkurrera med A-train och Flygbussarna även här.

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Till skillnad från när PTS försökte ta upp kampen med Flygbussarna på Arlanda och Skavsta så finns här tydligen rejält med pengar hos dem som skall driva verksamheten. Interbus är ju bara utövare så de löper ingen större risk, i varje fall inte så länge det inte slutar med konkurs för Transferia.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Att det finns ett kundunderlag till Skavsta det har nog de flesta som stått vid Cityterminalen sett,
men vilket kundunderlag tänkte de sikta in sig på när det gäller trafiken till Arlanda ?

Ska man försöka locka kunder från taxi med sina fastpriser från stan på 470 - 550 :- vilket sista minuten kunder väljer
med tanke på möten och annat som drar ut på tiden ?

Passagerare som väljer A-Train gör det på grund av snabbheten 20 - 25 minuter de blir nog svårt att locka över dem även med lågt pris.

Kvar finns de som åker med Flygbussarna där kan man nog locka över ett antal med sin prissättning.

Privatbilisterna blir en svår grupp att få över till bussarna då de väljer bilen eller taxi för att de inte har några andra alternativ.

Ska bli intressant att se hur Transferia löser det hela.

/Lennart

Muk

Den här satsningen tror jag inte på. Om det fanns kapital, skulle verksamheten troligen inte drivas i handelsbolag från en lägenhet/källarlokal i Skärholmen. Jag blir väldigt skeptisk då det på hemsidan står mer om Interbus, än om Transferia. Jag kan ha fel, men nog kändes PTS satsning mer hållbar på förhand.

Greger Larsson

Det här verkar ju minst sagt lite mysko. Om man tittar på personerna som ligger bakom handelsbolaget och deras tidigare verksamhet så blir man inte klokare, bl a har det förekommit tvivelaktig marknadsföring. Maasing skriver att "amerikanska Transferia" ligger bakom, vad är det, hemsida? (Det finns ett bolag med liknande verksamhet och url:en trans-feria.com, men det hör hemma på Mauritsius!). Någon har också försökt skapa en Wikipediasida om företaget, men den har raderats(idag).

Lars-Håkan_E

Citat från: Muk skrivet 18 februari 2014, 15:58:02 PM
Den här satsningen tror jag inte på. Om det fanns kapital, skulle verksamheten troligen inte drivas i handelsbolag från en lägenhet/källarlokal i Skärholmen. Jag blir väldigt skeptisk då det på hemsidan står mer om Interbus, än om Transferia. Jag kan ha fel, men nog kändes PTS satsning mer hållbar på förhand.

Det är två killar och en tjej 24-29 år som ligger bakom bolaget.

Man har tidigare haft en fotostudio och "ett flygbolag" i a f ett bolag med namnet "Air".

Interbus har som flera andra många bussar och förare utan uppdrag så här års, gissa om priserna kommer att gå upp när kryssningssäsongen börjar.

Fikman


PTS satsning var ju också dömd på förhand, Ryanair tog för mycket av kakan, bara önska dom lycka till även om det känns tveksamt att dom är kvar om ett år och hoppas dom inte valt att köra åt nått flygbolag som PTS

Muk

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 februari 2014, 19:09:17 PM
Man har tidigare haft en fotostudio och "ett flygbolag" i a f ett bolag med namnet "Air".

Transferia HB hette Singh Air HB från bildandet 20130513 till 20140211. Övriga namnförslag som tydligen var aktuella var GOTransfer och 2go4.

Greger Larsson

Citat från: Muk skrivet 18 februari 2014, 19:28:28 PM
Transferia HB hette Singh Air HB från bildandet 20130513 till 20140211. Övriga namnförslag som tydligen var aktuella var GOTransfer och 2go4.

Och under det första namnet var det väl ingen verksamhet?
Kan även tillägga att person tre i bolaget finns med i egenskap av auktoriserad revisor. Tyvärr, blir nog mitt tips att ingen buss kommer att rulla i den här verksamheten. Det kan vara fel, men om någon har uppgifter som motsäger den slutsatsen, bl a om det amerikanska bolaget som ska ligga bakom så...

Aniara

Interbus har ju tidigare försökt sig på att köra flygbusstrafik, under varumärket "Air-bus". Det fanns en linje Karlstad – Kristinehamn – Karlskoga – Örebro –
Arboga – Köping – Västerås till Stockholm Arlanda Airport, och en linje från Trestadsområdet (Trollhättan-Vänersborg-Uddevalla) till Säve flygfält och Landvetter flygplats. Såvitt jag vet, var ingen av dessa linjer någon större succé. Nu verkar de ha hyrt in "experthjälp"  av Transferia, ett företag som har som inriktning att marknadsföra och sälja biljetter till transporttjänster. Få se om de lyckas bättre nu???

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 18 februari 2014, 19:41:16 PM
Och under det första namnet var det väl ingen verksamhet?
Kan även tillägga att person tre i bolaget finns med i egenskap av auktoriserad revisor. Tyvärr, blir nog mitt tips att ingen buss kommer att rulla i den här verksamheten. Det kan vara fel, men om någon har uppgifter som motsäger den slutsatsen, bl a om det amerikanska bolaget som ska ligga bakom så...

Den tredje som är 24 år står som extern firmatecknare, men det kanske finns en fjärde person som är revisor.

Strömma hyr säkert gärna ut bussar till ett bra pris så här under lågsäsongen om man inte har fullt med skidresor. fördelen är att man vet vad det hela kommer att kosta vilket inte är fallet med egna bussar.

Men ju längre det går mot vår o sommar desto dyrare lär det bli att hyra bussarna, om man inte med en god bankkontakt har kunnat skriva ett långtidsavtal på x antal bussar dagligen i typ 6 månader

Carl Eric

Citat från: Aniara skrivet 18 februari 2014, 20:13:39 PM
Interbus har ju tidigare försökt sig på att köra flygbusstrafik, under varumärket "Air-bus". Det fanns en linje Karlstad – Kristinehamn – Karlskoga – Örebro –
Arboga – Köping – Västerås till Stockholm Arlanda Airport, och en linje från Trestadsområdet (Trollhättan-Vänersborg-Uddevalla) till Säve flygfält och Landvetter flygplats. Såvitt jag vet, var ingen av dessa linjer någon större succé. Nu verkar de ha hyrt in "experthjälp"  av Transferia, ett företag som har som inriktning att marknadsföra och sälja biljetter till transporttjänster. Få se om de lyckas bättre nu???

När man läser artiklarna och på Transferias hemsida så är känslan jag får snarare att det är Transferia handelsbolag som gör en satsning, och de har valt Interbus AB som leverantör av busstransporten. Inte, som du beskriver det, att det är en satsning från Interbus AB och/eller Strömma Turism & Sjöfart AB som anlitar Transferia Handelsbolag för marknadsföring...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: Carl Eric skrivet 19 februari 2014, 08:44:18 AM
När man läser artiklarna och på Transferias hemsida så är känslan jag får snarare att det är Transferia handelsbolag som gör en satsning, och de har valt Interbus AB som leverantör av busstransporten. Inte, som du beskriver det, att det är en satsning från Interbus AB och/eller Strömma Turism & Sjöfart AB som anlitar Transferia Handelsbolag för marknadsföring...

Vem som tog initiativet är väl en ren samvetsfråga. Framtiden lär utvisa om idén var någonting att ha!

Greger Larsson

Gå gärna in på bussmagasinet.se och läs kommentarerna till Ulos artikel(eller vad det nu är, troligen någon form av utskick som han återgett ogranskat) http://www.bussmagasinet.se/2014/02/flygbusskrig-pa-gang-i-stockholm/