ATR i SL-trafiken på 70-talet

Startat av Leyland, 14 februari 2014, 19:54:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Finns det någon som har fördjupad kunskap i när ATR-utrustning (automatisk trafikanträkning) började monteras i bussarna i Stockholmstrafiken, t ex H32, H34, H59. Vilket år kom denna utrustning?

Och vilka vagnar (typer och serier) hade denna utrsutning av äldre modell, med de extra ljuslådorna vid dörrarna och den stora manöverneheten vid förarplatsen?

Var ju en serie vagnar vid bl.a. Söderhallen som hade utrustningen tidigt, och flyttades då veckovis till t ex Hammarby och Hornsberg när en linje skulle mätas just en särskild vecka.

I SvOf s SL-bussbok 1981 finns ju angivet vilka vagnar som då hade utrustningen, men när monterades den från början och till vilka vagnar gick utrustningen efter H32 och H34 t ex?

christian berg

Hej,

jag tror att det var H32 4087-4102 och 4106-17 samt H34 4439-71 som hade utrustningen från början (det var väl därför som flera orenoverade H34 överlevde lite längre, t.ex. 4441, 4443, 4445, 4452,4454,4456,4465, 4466(?), 4469, 4470). Sedan tror jag utrustningen hamnade i H59 5254-57,5299-5310 och 5416-28 samt efter 1982 i H2 5700 och 5704-31 (?).

Hälsningar

Christian B

Leyland

Tack Christian,

då återstår frågan när utrustningen monterades första gången, liksom när den försvann från H2 och H59. Levde utrustningen i de vagnarna ända till vagnarnas utgång?

Ja hela H34-parken vid Söderhallens H34-final,var ju ATR-vagnar (4439,4440,4444,4460,4462,4463,4471). Hade de fungerande ATR utrusting till sista trafikdagen?

I Hammarby var det av ATR-vagnarna bara 4455 som var kvar till slutet, och också den första av Hammarbys sista fem H34:or som togs ur trafik (7/6 kl 12.25, vagnbyte på 171/2)

24/6 (dagen före midsommarafton) var sista trafikdagen med H34 (3 vagnar i morgonrusningen från Hammarby).

Railmaster

Inga dubbeldäckare fick ATR?, kan det vara en antydan om att utrustningen monterades 1975-76?

Leyland

Citat från: Railmaster skrivet 16 februari 2014, 17:20:29 PM
Inga dubbeldäckare fick ATR?, kan det vara en antydan om att utrustningen monterades 1975-76?

Det troliga var att dubbeldäckarna inte fick ATR då det skulle bli en mycket begränsad mätdata på grund av vagnarnas avgränsade användning på olika linjer.


Leyland

I augusti 1973 fanns väl inga "ordinarie" H34 kvar i Hornsberg - men i oktober 1973 finns ett antal tursättningar från Hornsberg med H34. Dessa vagnar är bl.a. ur serien "ATR" - varför man skulle kunna misstänka ATR-mätning - men utsättningarna är inte renodlat på en och samma linje.


Leyland

Citat från: Leyland skrivet 14 februari 2014, 19:54:54 PM
Finns det någon som har fördjupad kunskap i när ATR-utrustning (automatisk trafikanträkning) började monteras i bussarna i Stockholmstrafiken, t ex H32, H34, H59. Vilket år kom denna utrustning?

Och vilka vagnar (typer och serier) hade denna utrsutning av äldre modell, med de extra ljuslådorna vid dörrarna och den stora manöverneheten vid förarplatsen?

Var ju en serie vagnar vid bl.a. Söderhallen som hade utrustningen tidigt, och flyttades då veckovis till t ex Hammarby och Hornsberg när en linje skulle mätas just en särskild vecka.

I SvOf s SL-bussbok 1981 finns ju angivet vilka vagnar som då hade utrustningen, men när monterades den från början och till vilka vagnar gick utrustningen efter H32 och H34 t ex?


Hm, svaret fann jag i mina egna arkiv - varför ställa frågan?

Hösten 1972 påbörjades uppenbart monteringen av första generationens ATR - frågan återstår i vilka vagnar? H34 verkar finnas koll på, men vilka var de ursprungliga H32 som fick utrustningen? Fanns den i andra vagntyper än H32 och H34?









Mr H

Ha ha det lustiga är att jag var en av de trafikräknare på linje 61 som omnämns i dina papper!
Man var två per buss, en räknade påstigande och en avstigande! Om det diffade vid ändstationen hade man ett problem! Det var nästan hela tiden H32 men en gång så var det H27. Det var varmt som sjutton under räkningsperioden så vi och förarna tog ner reklam och satt på!

Linje 61 var överhuvudtaget en hopplöst långsam linje, det var ju en skog av trafikljus hela vägen Norrmalmstorg-Odenplan! Efteråt så räknade jag ut att jag åkt linje 61 en sträcka som motsvarade järnvägssträckan Stockholm-Mjölby! En som kan allt om ATR och hur man gjorde och med vilka bussar och på vilka linjer är Max med "Trafikminnen" men jag vet inte om han läser den här sidan längre. Max hade hand om trafikräkningarna, både manuella och automatiska, på SL:s trafikavdelning vid den här tiden.

Mr H