Fråga om linje 300 (Göteborg-Skene/Kinna-Gislaved)

Startat av Milan, 06 juni 2007, 15:28:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Milan

Är linje 300 nedlagd eller ersatt? Det verkar som om det inte utgår något omlopp från Gislaved numera.

//Milan


Fredrik Thurfjell

300 (mfl) går endast Tranemo-Göteborg sedan förra tidtabellskiftet (om jag inte missminner mig på tidpunkten). Sträckan Tranemo-Gislaved trafikeras som linje 351.

S Svensson

Tanken från VT var nog att man skulle dela upp linjenr så man kan korta rasterna. Men vissa turer 300 (över Härsjön) och 330 (över Sätila) går till Gislaved. 8.45 från Gbg går dit och ifrån,även om man byter linjenummer. L och Soh går det turer såsom tidigare. Däremot finns det linjenr 351,320,310,616 som delvis går samma väg. SSn

Milan

Citat från: S Svensson skrivet 08 juni 2007, 23:48:22 PM
Tanken från VT var nog att man skulle dela upp linjenr så man kan korta rasterna. Men vissa turer 300 (över Härsjön) och 330 (över Sätila) går till Gislaved. 8.45 från Gbg går dit och ifrån,även om man byter linjenummer. L och Soh går det turer såsom tidigare. Däremot finns det linjenr 351,320,310,616 som delvis går samma väg. SSn


Tack Västtrafik för att de krånglar till det extra för resenärerna. Inte hjälper det att jag får betala vuxenpris heller..

//Milan

Stefan Lindberg

västtrafik är en klippa att luta sig mot för förvirrade resenärer  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 09 juni 2007, 17:24:00 PM
västtrafik är en klippa att luta sig mot för förvirrade resenärer  ;D

Nu gnälls det väl i alla fall i överkant. Är det sommarvärmen?  :P
Ja, men ärligt talat. Vad har det för betydelse vilket nummer linjen har? För gemene man är det väl mer förvirrande att linje 300 från Göteborg ibland går till Örby, ibland till Svenljunga, ibland till Tranemo och ibland till Gislaved. Förut gick väl också vissa turer via Sätila medan man för andra fick byta buss. Om det överhuvudtaget fanns förbindelse till Sätila.
Dessutom ligger Tranemo-Gislaved till större delen inom JLT:s område.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Milan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juni 2007, 17:33:52 PM
Nu gnälls det väl i alla fall i överkant. Är det sommarvärmen?  :P
Ja, men ärligt talat. Vad har det för betydelse vilket nummer linjen har? För gemene man är det väl mer förvirrande att linje 300 från Göteborg ibland går till Örby, ibland till Svenljunga, ibland till Tranemo och ibland till Gislaved. Förut gick väl också vissa turer via Sätila medan man för andra fick byta buss. Om det överhuvudtaget fanns förbindelse till Sätila.
Dessutom ligger Tranemo-Gislaved till större delen inom JLT:s område.


Jag är inte så hemma på de områdena, aldrig ens hört talats om t.ex Sätila.
Jaja, ingen idé att tjata om det eller klaga. Västtrafik läser ändå inte Bussnack (tror jag?)

//Milan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Milan skrivet 10 juni 2007, 01:54:49 AM
Jag är inte så hemma på de områdena, aldrig ens hört talats om t.ex Sätila.
Jaja, ingen idé att tjata om det eller klaga. Västtrafik läser ändå inte Bussnack (tror jag?)

//Milan

Jodå, åtminstone en styrelseledamot läser Bussnack och skriver här också ibland. Jag vet också tjänstemän på Västtrafik som läser Bussnack. Och jag träffade i Kinna för inte så länge sedan en bussförare på linje 300 som berättade att han regelbundet läser Bussnack.
Så vi skall nog inte underskatta snackets betydelse för opinionen. Även om just när det gäller linjedragningar och linjenumrering så är det nog resenärerna som är experterna och inte vi bussintresserade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juni 2007, 08:47:24 AM
Jodå, åtminstone en styrelseledamot läser Bussnack och skriver här också ibland. Jag vet också tjänstemän på Västtrafik som läser Bussnack. Och jag träffade i Kinna för inte så länge sedan en bussförare på linje 300 som berättade att han regelbundet läser Bussnack.
Så vi skall nog inte underskatta snackets betydelse för opinionen. Även om just när det gäller linjedragningar och linjenumrering så är det nog resenärerna som är experterna och inte vi bussintresserade.


Vi ska inte glömma att många skribenter här är just regelbundna resenärer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 10 juni 2007, 15:49:04 PM
Vi ska inte glömma att många skribenter här är just regelbundna resenärer.

Förvisso. Men det är ändå en synnerligen marginell del av det totala antalet resenärer. På linje 300 tror jag inte vi har någon regelbunden resenär utöver Sören. Men jag vet inte hur ofta han åker och han klarar sig nog antingen den skyltas 300, 314, 396 eller 79650523.
Det jag är ute efter är alltså de krav den regelbundne men inte ett dyft bussintresserade resenären ställer. Det vill säga ungefär 95 procent av alla resenärer. Eller med andra ord: de som inte har en aning om huruvida de åker i en Setra, Neoplan eller Scania.
Jag förstår fortfarande inte vad det är för problem med att Västtrafik ändrat linjenummer till ett för flertalet resenärer mer logiskt system. Som Buss i Västs fd vd brukade uttrycka det: redan utifrån linjenumret skall vaneresenären kunna utläsa hur bussen går. Det skulle inte förvåna mig om det är Claes som ligger bakom den nya ur resenärssynpunkt mer logiska numreringen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Naturligtvis kan det verka förvirrande med olika linjenr. För delen Gislavet-Tranemo har numera ett (1) linjenummer.Tidigare hade denna linje nr 300,301 eller 360. Detta beroende på var den går. Däremot är det mycket väsentligt att veta vilka hållplatser som den stannar på och vilken väg den kör. Sätila-området (Hyssna/Stomshöjd-Almered-Sätila-Strömma-Kärra) kommer i höst få egen busstur i höst till från Göteborg.
Vi minna alla de nya linjenummren som ersatte de äldre SJ nr i GL området. Första siffran sade vilket område bussen går. Sedan blev det olika körvägar,730-737 för Kungsbackabussarna.
Vad gäller södra Älvsborg så tog man efter och linje 834 och 310 blev linje 300. Detta redan 1990. Genom att vissa turer inte angör vissa hållplatser kan man ha olika linjenr eller som tidigare ha en mängd anmärkningar. Linje 299 tillkom 1998 som en extrabusstur.
Vad jag tror resenärerna önskar sig är olika saker. Som att klockan på jv(buss)-stationen i Kinna skall gå rätt. Bussen kör i rätt tid och inte efter denna klocka. Vidare önskar sig resenärer bra byteswmöjligheter. Däremot tror jag att det är bra att ha inte alltför många linjenr att välja på. T ex linjenr 371 till Överlida eller 372 till Älekulla (sistnämnda linje kördes till och med aug 86 till Älvsered.Det är den ursprungliga linjen till Älvsered). De bussar som skall köra vidare skyltar om i Örby. Själv minns jag en gång då jag en sommar (tror det var 1984) som jag åkte med linje 619 från Göteborg mot  Dalsland. Denna tur skyltades om till Åsens Bruk i Vänersborg. Omskyltningar var vanligt förr också. I Boråsområdet var det också förr vanligt med bussförarbyten mitt ute i ödebygden.Detta har numera försvunnet. Det kanske inte är något att påminna BiV eller VT om.
Kanske är det så att vardagsresenärerna är de som styr. De enstaka såsom Milan kanske kan lära sig. Jag minns då jag arbetade inom skolväsendet att flera intreesserade lärde sig läsa tidtabeller ganska fort. Jämför man speciella busstidtabeller är SJ Göteborg s väldigt strikta.De gamla alltså. Men när striktheten minskar så blir tydligheten för vanliga resenärer svår. Jag skrev fö ett PM åt GL en gång om tidtabeller och information i dessa.
Jag kan ju fråga läsarna om man skall läsa en tidtabell  i kolumn eller i rad. Älab prövade bådadera.
Sören S