Huvudmeny

Kabus läggs ner!

Startat av L-G Lassander, 04 februari 2014, 11:28:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

saurer

En annan firma med egen busstillverkning var Matka autot ,med deras Trafora
sedan har väl en del norska bolag byggt egna bussar bla Ing Schöyens Bilcentraler ,visserligen på licens från VBK men ändå

och förresten hur går det för Lahden autokori ,är det slut där ochså

Fredrik Gelin

Vad händer med de Trafora och Kabus som redan rullar i Finland, får de fortsätta tills respektive avtal löper ut, det verkar ju slöseri av format att avpolletera bussar som är 3-4 år gamla...
Det låter som att det börjar bli läge för en resa österut under våren/sommaren.
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 18:11:09 PM
Vad händer med de Trafora och Kabus som redan rullar i Finland, får de fortsätta tills respektive avtal löper ut, det verkar ju slöseri av format att avpolletera bussar som är 3-4 år gamla...

Speciellt när de är byggda för att hålla i minst 20 år.

L-G Lassander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 18:11:09 PM
Vad händer med de Trafora och Kabus som redan rullar i Finland, får de fortsätta tills respektive avtal löper ut, det verkar ju slöseri av format att avpolletera bussar som är 3-4 år gamla...
Det låter som att det börjar bli läge för en resa österut under våren/sommaren.
//Fredrik

Det finns inte många Trafora kvar i trafik, eftersom fabriken lades ner kort efter att Matka-Autot såldes till Vainion Liikenne 1999. Idag finns Trafora kvar som namn för karossverkstaden hos Vainion Liikenne, men några bussar tillverkas inte.

De Kabus stadsbussar som fyller ålderskraven kommer naturligtvis att gå kvar i trafik. Kabus expressbussar kommer också att gå kvar.

L-G Lassander

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2014, 22:42:56 PM
Att VDL snabbt konkurrerar ut Volvo och Scania på den finska marknaden är jag inte direkt förvånad över, men att VDL lyckas sälja bättre än både MAN, VanHool, Irizar, Mercedes och Setra är intressant. Å andra sidan; har finländarna väl hittat en produkt som passar deras önskemål, då köps den in - oberoende om deras köptrend går tvärtemot övriga länders trender. Det har jag allt lärt mig! 8)

MAN höll på att komma in på marknaden medan det fortfarande såldes gasbussar i landet. Sedan höjdes skatten på gas, och gasbussmarknades dog ut med detta. Därefter har MAN inte haft någon representation av bussar i Finland. VanHool har heller inte haft någon återförsäljare sedan lågkonjunkturen i början av 90-talet.

Citaro har lidit av problemet att de inte haft någon modell som uppfyllt kraven i den upphandlade trafiken i Helsingfors-regionen. Nu har dock Lehtimäen Liikenne beställt 15 Citaro till sin nyvunna trafik i Lahtis!

Bussmicke

Vad kommer hända med de Kabus som rullar i Lahtis och Kuopio? Borgå kommer jag hinna med i augusti, Uleåborg+Jyväskylä har hunnits med men de andra kan bli svårt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

repesorsa

Den stora frågan är ju vad som händer med Kabussarna i Jyväskylä, där Koivistos bolag Jyväskylän Liikenne förlorade upphandlingen till uppstickaren Onnibus.  JL har ju gått till rätten med ärendet.
Men Koiviston behöver ju iofs bussar i Borgå i stället för svenskimportetade Volvorna, som är drygt 10 år gamla.

Och iofs fanns det på 1980-talet även en tredje sk. egen karosstillverkare Taivalkori, som byggde bussar åt Someron Linja, som trafikerade i Västra Nyland och Åbotrakten, med bl.a. snabbturer mellan Åbo och Helsingfors.  Blev på 1990-talet uppköpta av statliga Pohjolan liikenne.

L-G Lassander

Citat från: Bussmicke skrivet 05 februari 2014, 21:03:09 PM
Vad kommer hända med de Kabus som rullar i Lahtis och Kuopio? Borgå kommer jag hinna med i augusti, Uleåborg+Jyväskylä har hunnits med men de andra kan bli svårt.

Kabusserna i Kuopio lär bli kvar. Det är M-B 405:or, Citaro och andra enstaka äldre busstyper som ryker. I Lahtis blir ca 10 Kabusser kvar som reservbussar, men lackeras om i stadens nya blå kostym.
Kabusserna som blir över från Lahtis och Jyväskylä flyttas till Borgå och Uleåborg, vilka inte nu får nya bussar, utan senare.

Björn Forslund

Citat från: L-G Lassander skrivet 08 februari 2014, 15:18:24 PM
Kabusserna i Kuopio lär bli kvar. Det är M-B 405:or, Citaro och andra enstaka äldre busstyper som ryker. I Lahtis blir ca 10 Kabusser kvar som reservbussar, men lackeras om i stadens nya blå kostym.
Kabusserna som blir över från Lahtis och Jyväskylä flyttas till Borgå och Uleåborg, vilka inte nu får nya bussar, utan senare.

Återgår Lahti till Lahden Liikennes gamla snygga målning?

L-G Lassander

#24

Ersa

Citat från: L-G Lassander skrivet 09 februari 2014, 15:21:41 PM
Nejdå, det blit en helt ny:
http://www.lahti.fi/www/images.nsf/files/E527E7E65201368FC2257C350025B316/$file/Bussien%20ulkoasukilpailun%20tulokset.pdf

Snyggt! Umeinspirerat, men ändå snyggare än Umeås. Även vissa inslag av gamla Bohuslacken.
Hade iofs varit trevligare om Vasa fått denna Umeinspirerade lack istället, för att markera likheterna mellan "systerstäderna".

L-G Lassander

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2014, 15:38:27 PM
Snyggt! Umeinspirerat, men ändå snyggare än Umeås. Även vissa inslag av gamla Bohuslacken.
Hade iofs varit trevligare om Vasa fått denna Umeinspirerade lack istället, för att markera likheterna mellan "systerstäderna".

Faktiskt hade Vasa en mycket lik lack under 90-talet, men tyvärr är alla bussarna där numera reklambussar  >:(
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/V/Vaasan+Paikallisliikenne/21+IIK-860+HJP.jpg

Helsingfosh

Några bilder av Kabus modeller:

Bybussarna
TM-6Z1
TM-6Z2
TC-4A4
TC-4A4 elektrisk

Långfärdsbussarna
TG6
TC-6Z3